Avatar billede newbie.dk Praktikant
08. november 2008 - 14:06 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Vise om varen er solgt

Jeg har en lille Access database som jeg henter data fra. Jeg kunne godt tænke mig at tilføje et felt hvor jeg kan afkrydse når varen bliver solgt. Så skulle der på hjemmesiden udfor varen skrives en ny tekst med "Solgt". Alt det gamle tekst skal stadig vises.
Jeg har kigge i Access, og mon ikke man skal over i et Ja/nej felt.

Men hvordan sætter man det op?

Kan i hjælpe med lidt kode til hvordan man fra trække dette ud af databasen.
Fx. hvis feltet ikke er afkrydset skal der ikke stå noget, og når jeg så sætter flueben i databasen skal der kommer denne nye tekst med "Solgt" på hjemmesiden.

Håber i har nogle ideer?
Avatar billede w13 Novice
08. november 2008 - 14:13 #1
Jo, det er et Ja/Nej-felt.

Når du trækker feltet ud fra databasen (fuldstændig som med et hvilket som helst andet felt), vil du kunne teste om det er true eller false (selvfølgelig svarende til ja og nej) med koden:

If rs("udsolgt") = True Then
  Response.Write "Varen er desværre udsolgt."
Else
  Response.Write "Varen er ikke udsolgt endnu."
End If

Og hvis man har lyst behøver man faktisk slet ikke at skrive "= True", man kan bare nøjes med:

If rs("udsolgt") Then

Det vil gøre præcis det samme.
Avatar billede newbie.dk Praktikant
08. november 2008 - 14:42 #2
Perfekt, virker.
Mange tak. Ligger du et svar.
Avatar billede nidyahou Praktikant
08. november 2008 - 15:12 #3
alternativt kan man overveje en besked efter hvor mange stykker af varen der er på lager
ex:

If rs("antal") > 10 then
'fortæl kunden at varen er fint til rådighed
elseif 10 > rs("antal") > 0 then
'fortæl kunden at han skal skynde sig, fordi der er begrænset antal til rådighed
else
'fortæl kunden at der er udsolgt
end if
Avatar billede w13 Novice
08. november 2008 - 15:33 #4
:)
Avatar billede newbie.dk Praktikant
08. november 2008 - 16:11 #5
Mange tak.
Kan man smide resultatet af IF'en ind i Dim(eller hvad det nu hedder)?
Altså når jeg skal bruges teksten, om det er den ene eller den andet, at jeg så kan nøjes med at hente denne DIM eller Var.
Avatar billede w13 Novice
08. november 2008 - 16:19 #6
Tak for points!

Ja, du kan smide det ind i en variable sådan her:

Dim sVareStatus

If rs("udsolgt") = True Then
  sVareStatus = "Varen er desværre udsolgt."
Else
  sVareStatus = "Varen er ikke udsolgt endnu."
End If

Response.Write sVareStatus