Avatar billede abrjonline Nybegynder
07. november 2008 - 12:09 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver man en side der tilpasser sig i højde og bredde

Hej eksperter
Jeg har længe funderet over hvordan man laver en hjemmeside der tilpasser sig ef efter browser, men samtidig også hvordan man laver en side som følger med i højden og bredden når man gør vindue større.

Der er også mange af siderne hvor de vælger en bund som ligger helt fast op af undersiden af vinduet i fx explorer.

Hvordan laver man denne effekt, har efterhånden set den på rigtig mange designs?

Er der nogen nem måde at lave det på?

Eksempler:
http://www.flysbf.com/
http://www.bokagroup.dk/
http://www.sundhed-klinik.dk/
http://www.aarhus-tours.dk/
http://www.corporatecoffee.dk/
http://www.wiinbad.dk/
http://www.nextbaze.com/

Håber i kan hjælpe mig
Andreas
Avatar billede abrjonline Nybegynder
07. november 2008 - 12:11 #1
Der er også en side som fx http://www.2develop.dk/
Avatar billede zips Juniormester
07. november 2008 - 13:02 #2
Tager vi siden wiinbad er det et baggrundsbillede som er på body med denne class, der er repeat på billedet så det passer til alle skærm størrelser.

body {
    background-image: url(gfx/bg.jpg);
    background-repeat: repeat;
    margin: 0px;
    padding: 0px;
}
Avatar billede ssv Nybegynder
07. november 2008 - 13:18 #3
Efter hvad jeg kan se på siderne er der jo intet prangende i det. Det kunne laves således:

<style type="text/css">
html, body { margin: 0; padding: 0; background: url(ditbillede.her) repeat-y top left; }
.ditindhold { margin: 0 auto; width: 800px; }
</style>

Så vil "ditindhold" automatisk justere højre/venstre marginen efter browserens bredde.
Avatar billede abrjonline Nybegynder
07. november 2008 - 19:51 #4
Zips - Det vil jeg så også sige et næsten det enste design som falder uden for stilen.

ssv - jeg vil dog ikke sige at det er noget der er prangende i det, jeg spørger blodt hvordan de gør det.

Hvis udu fx tager en side som http://www.2develop.dk/ så følger designet og baggrunden med hele tiden når man åbner links osv, bunden giver sig og siden er placeret hvor den skal i en helhed. Det er det der får det til at se godt ud sammen
Avatar billede abrjonline Nybegynder
07. november 2008 - 19:52 #5
Det samme er gældende for http://www.sundhed-klinik.dk/ der er blot ingen baggrund på men den nederste linje følger browserens størrelse og det er den effekt jeg spørger til!!!

Finder man det i CSS?
Avatar billede zips Juniormester
07. november 2008 - 20:09 #6
Jeg er lost... de sider du linker til er da ganske almindelige sider med en fast brede og variabel højde alt efter indhold, bruger du ssv css kode er det med en fast baggrund og din side med 800px bred og centeret, helt almindligt side layout :)
Avatar billede abrjonline Nybegynder
07. november 2008 - 22:20 #7
Okay.

Hmm så er det bare mig der ikke kan finde ud af at definere et almindeligt design:P...

problemet er når jeg laver et webdesign så følger det fx ikke med på bundlinjen men s¨år og svæver samme stæd og jeg kan ikke finde ud af at lave det så den fx følger bunden, derfor spørger jeg om disse ting...

hvad kalder du det variabel højde eller?
Avatar billede zips Juniormester
07. november 2008 - 22:44 #8
Tager vi de 2 sidste link du har vist, så er der så meget indhold at den passer til siden i højden, har man ikke noget indhold vil siden kun fylde det halve af siden, dette kan man undgå men en min-height på siden, så den altid fylder hele siden, men normalt har man jo indhold nok og derved ikke har min-height på :)
Avatar billede abrjonline Nybegynder
09. november 2008 - 22:33 #9
Hmm
ja men det forklare vel ikke effekten...

Det er det der er mit store spørgsmål, hvordan får de det til at få så perfekt ud, passe sammen i linjer osv...

Samtidig er siden samme sted ved alle browsere placeret i midten. når til top og bund ved browsere. Jeg får altid denne obligatoriske cm i bunden af designet og hvis man skifter opløsning så er designet stillestående, men her følger underdelen af designet med, uanset opløsning
Avatar billede zips Juniormester
09. november 2008 - 23:01 #10
Alle de sider du har lagt link til er bygget op i tabelere, dette bruger man ikke mere, nu er det div som gør det meget nemmere at få lige det design man ønsker da du kan flytte rundt på dem som du vil ved hjælp af css.

Alle sider er også med en fast brede og centeret midt på siden, prøv at lægge noget af det op du snakker om så vi kan se hvad du mener med de obligatoriske cm i bunden.

Med div og css kan du lave det samme som disse sider viser, men det kræver at man opbygger sin side rigtigt så det er nemt at style med css.

Man plejer at lave en div hvor alt bliver lagt ind og styler den med
#wapper { margin: 0 auto; width: 800px; }

Dette giver en div "boks" som er centeret på siden og 800 px bred nu passer den til alle browser og det er bare at fylde noget i den.

Men kik på nogle templates bygget med div og css så du har en ide om dens opbygning.
Avatar billede abrjonline Nybegynder
10. november 2008 - 10:23 #11
Hvor kan jeg finde disse oplysninger???

Altså hvordan an placerer div osv? Har kigget lidt på w3 men ikke rigtig med resultet.
Det der er mit problem er at jeg definere tabel i pixel og derved kommer der en cm i bunden af mit design alt efter hvilken skærm der ser den.
På min passer den men er det så en skærm uden hyperlinks og adressefelt mv så er der størrelses forskel og man ser bunden.
Avatar billede olebole Juniormester
10. november 2008 - 10:40 #12
<ole>

Webkodning er et fag - og det er lidt ligesom at ville være gynækolog: Alle informationer om faget står ikke i en lille pamflet eller artikel på WWW. Du må i gang med bøger og evt. undervisning og lære at forstå webkoning fra bunden.

Det er ikke muligt at give dig en færdig løsning, som du kan bruge i alle mulige situationer. Markup-/CSS-løsninger skræddersyes til hver enkelt opgave, så uden at vide præcis, hvad du vil lave, kan vi ikke fortælle dig, hvad du skal gøre  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede abrjonline Nybegynder
06. marts 2010 - 19:50 #13
lukketid