Avatar billede lars_o_rasmussen Nybegynder
07. november 2008 - 08:55 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Batch fil til oprettelse af filer med løbende nummerering?

Hej

I forbindelse med at udskrive arbejdsordrer fra flere forskellige pc’er, har jeg brug for at lave en funktion der automatisk opretter et nyt Excel dokument, med et filnavn der er ”1” højere end det der blev udskrevet sidst.

Dvs. hvis jeg har en række arbejdsordrer på serveren der hedder
RK100.xls
RK101.xls
RK102.xls
så skal den næste der bliver skrevet ud hedde RK103.xls

Det skal fx fungere sårn at man på skrivebordet klikker på ”ny arbejdsordre”, hvorpå Excel så åbner en frisk ordre-skabelon med filnavnet "RK103.xls"

Jeg havde tænkt mig at det nummer jeg var kommet til, gemmes i ”nr.txt”, men hvordan får man et batch program til lægge 1 til dette nummer?

tanken var:

@echo off
hent nummer  fra  nr.txt
nytnummer = nummer+1
gem nytnummer i nr.txt
copy master.xls til nytnummer.xls
Åbn nytnummer.xls

Men nu er den slags batch fil programmere ikke liiige min stærke side, og hvis det slet ikke at batch der er godt dér, så hører jeg gerne om alternativer?
På forhånd tak :-D
Avatar billede tjp Mester
07. november 2008 - 11:05 #1
vbs lyder som en oplagt mulighed...
Avatar billede lars_o_rasmussen Nybegynder
07. november 2008 - 18:26 #2
kan man ikke gøre det i en batch fil?
Jeg har nemlig aldrig rørt visual basic :-)
Avatar billede tjp Mester
08. november 2008 - 02:10 #3
Og jeg har aldrig rørt batch! ;-)
Men her er vist det ønskede:

@echo off
if not exist nr.txt echo 0 > nr.txt
set /p count=<nr.txt
set /a count += 1
echo %count% > nr.txt
copy Mappe1.xls %count%.xls
start excel.exe %count%.xls
Avatar billede tjp Mester
08. november 2008 - 02:11 #4
Okay Mappe1.xls skulle ha heddet master.xls, but anyway... :-)
Avatar billede lars_o_rasmussen Nybegynder
08. november 2008 - 15:35 #5
HA!! Ja det virker da helt forrygende :-D
Jeg kyler point'ene over til dig, når jeg har fundet ud af hvordan man gør det herinde :-)
Avatar billede tjp Mester
08. november 2008 - 20:36 #6
Det gøres ved, at jeg lægger et svar her og du accepterer det. :-)
Avatar billede lars_o_rasmussen Nybegynder
09. november 2008 - 20:08 #7
Ahh, tak :-)