Avatar billede nidyahou Praktikant
06. november 2008 - 15:54 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

problem med danske tegn

mit problem er  at jeg har mærkelig tegnsætning med Æ, Ø, Å og dets lige. Jeg har angivet

<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8" />
og <%response.Charset="UTF-8"%>

i firefox betyder det at alle tegn bliver vist korrekt inden jeg behandler med ASP, hvor æ Æ vises forkert, men i IE bliver alle Æ Ø Å vist forkert på alle tidspunkter  ex. æ = æ

jeg henter nogle information fra google gennem et javascript og i FF vises det fint med alle tegn
i IE vises alle danske tegn forkert.
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
06. november 2008 - 15:59 #1
jeg sætter dette i toppen af mine sider

<%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%>

<%Response.charset="iso-8859-1"%>
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
06. november 2008 - 16:00 #2
hvordan ser det ud i din database ???
Avatar billede nidyahou Praktikant
06. november 2008 - 16:22 #3
jeg har ikke lyst til at blande databasen ind i det ( i hvert fald ikke endnu) da den information der kommer galt afsted er clientsidebaseret input.

Browseren fortolker javascriptet og spytter noget ind i nogle formfelter som så bliver processeret i min asp.
Avatar billede nidyahou Praktikant
06. november 2008 - 16:23 #4
hvis jeg indsætter dine kodestykker viser firefox også forkerte tegn hele vejen igennem
Avatar billede nidyahou Praktikant
06. november 2008 - 16:23 #5
jeg har forsøgt mig med en funktion som ser således ud - dog uden held:

Function SForm(streng)
streng = Lcase(Trim(streng))
if InStr(streng,"ø") or InStr(streng,"æ") or InStr(streng,"Ã¥") or InStr(streng,"ø") or InStr(streng,"å") then
streng = replace(streng,"æ","&#230")
streng = replace(streng,"ø","&#248")
streng = replace(streng,"å","&#229")
streng = replace(streng,"Ã¥","&#229")
end if
if not IsNull(streng) then
SForm = streng
end if
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
06. november 2008 - 16:27 #6
det vil sige at der er når brugeren udfylder formen og inden det kommer i db
Avatar billede nidyahou Praktikant
06. november 2008 - 16:30 #7
lige præcis
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
06. november 2008 - 16:35 #8
<%Response.CharSet="ISO-8859-1"%> burde kunne gøre det på din asp side - har du et eksempel på dit script +  javascript
Avatar billede nidyahou Praktikant
06. november 2008 - 17:49 #9
det kan du sagtens. Som du kan se skriver javascriptet til nogle felter, der så postes videre og bliver ASP behandlet, men i IE er tegnene allerede forkert ved indskrivningen i disse felter. i Firefox er der først fejl i æ efter der har været ASP inde over:

function getAllEvents() {
              // Create the calendar service object
              var calendarService = new google.gdata.calendar.CalendarService('TimeoutCal');

              // The default "private/full" feed is used to retrieve events from
              // the primary private calendar with full projection
              var feedUri = 'http://www.google.com/calendar/feeds/default/private/full';

              // The callback method that will be called when getEventsFeed() returns feed data
              var callback = function(result) {
                  // Obtain the array of CalendarEventEntry
                  var entries = result.feed.entry;
                  var Unsynchronized = 0;
                  var Synchronized = 0;
                  for (var i = 0; i < entries.length; i++) {
                      var event = entries[i];
                if(event.getExtendedProperties().length == 0){
                Unsynchronized ++;
                document.getElementById("information").innerHTML +=('Event title = ' + event.getTitle().getText());
                document.googlesync.titles.value += ('][#TO:DataCell:' + event.getTitle().getText());
                document.googlesync.details.value += ('][#TO:DataCell:' + event.getContent().getText());
                //fang locations array
                document.googlesync.adresses.value += ('][#TO:DataCell:');
                for(var l = 0; l < event.getLocations().length; l++){
                document.googlesync.adresses.value += ('][#TO:PartDataCell:' + event.getLocations()[l].getValueString());}
                //fang times
                document.googlesync.times.value += ('][#TO:DataCell:');
                for(var t = 0; t < event.getTimes().length; t++){
                document.googlesync.times.value += ('][#TO:PartDataString:' + google.gdata.DateTime.toIso8601(event.getTimes()[t].getStartTime()));
                document.googlesync.times.value += ('][#TO:PartDataString:' + google.gdata.DateTime.toIso8601(event.getTimes()[t].getEndTime()));}
                //fang participants
                document.googlesync.participants.value += ('][#TO:DataCell:');
                for(var p = 0; p < event.getParticipants().length; p++){
                document.googlesync.participants.value += ('][#TO:PartDataString:' + event.getParticipants()[p].getValueString());
                document.googlesync.participants.value += ('][#TO:PartDataString:' + event.getParticipants()[p].getEmail());}
                document.getElementById("events").innerHTML += (' - this event has extended property: ' + event.getExtendedProperties().length + '<br>');
                }
                else{
                document.googlesync.sids.value += ('][#TO:DataCell:' + event.getExtendedProperties()[0].getValue());
                Synchronized ++;
                document.getElementById("information").innerHTML +=('Event title = ' + event.getTitle().getText());
                document.googlesync.stitles.value += ('][#TO:DataCell:' + event.getTitle().getText());
                document.googlesync.sdetails.value += ('][#TO:DataCell:' + event.getContent().getText());
                //fang locations array
                document.googlesync.sadresses.value += ('][#TO:DataCell:');
                for(var l = 0; l < event.getLocations().length; l++){
                document.googlesync.sadresses.value += ('][#TO:PartDataCell:' + event.getLocations()[l].getValueString());}
                //fang times
                document.googlesync.stimes.value += ('][#TO:DataCell:');
                for(var t = 0; t < event.getTimes().length; t++){
                document.googlesync.stimes.value += ('][#TO:PartDataString:' + google.gdata.DateTime.toIso8601(event.getTimes()[t].getStartTime()));
                document.googlesync.stimes.value += ('][#TO:PartDataString:' + google.gdata.DateTime.toIso8601(event.getTimes()[t].getEndTime()));}
                //fang participants
                document.googlesync.sparticipants.value += ('][#TO:DataCell:');
                for(var p = 0; p < event.getParticipants().length; p++){
                document.googlesync.sparticipants.value += ('][#TO:PartDataString:' + event.getParticipants()[p].getValueString());
                document.googlesync.sparticipants.value += ('][#TO:PartDataString:' + event.getParticipants()[p].getEmail());}
                }
                // Print the total number of events
                  document.getElementById("events").innerHTML += ('Total of ' + entries.length + ' event(s) of which ' + Unsynchronized + ' are not synchronized');
                  document.googlesync.posthidden.value = ('j');
                  document.googlesync.unsync.value = (Unsynchronized);
                  document.googlesync.existsync.value = (Synchronized);
                  document.googlesync.submit();
                  }

                // Error handler to be invoked when getEventsFeed() produces an error
                var handleError = function(error) {
                document.getElementById("events").innerHTML += (error);
              }

              // Submit the request using the calendar service object
              calendarService.getEventsFeed(feedUri, callback, handleError);}
Avatar billede nidyahou Praktikant
07. november 2008 - 10:25 #10
med min replace procedure fungerer det nu både i IE og firefox, undtagen for Æ
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
07. november 2008 - 10:57 #11
Function SForm(streng)
streng = server.htmlencode(Trim(streng))
if not IsNull(streng) then
SForm = streng
end if
Avatar billede nidyahou Praktikant
07. november 2008 - 11:00 #12
klarede problemet såledeS:

Function SForm(streng)
if not IsNull(streng) then
streng = Server.HTMLEncode(Lcase(Trim(streng)))
streng = replace(streng,"æ",Chr(230))
streng = replace(streng,"ø",Chr(248))
streng = replace(streng,"å",Chr(229))
streng = replace(streng,"Ã¥",Chr(229))
streng = replace(streng,"amp;","")
SForm = streng
end if
end function

tak for dine skub på vejen :)
Avatar billede nidyahou Praktikant
07. november 2008 - 12:50 #13
how - der snød jeg dig vist for en gedin omgang point - havde slet ikke set at du rent faktisk havde postet løsningen da jeg skrev - opretter en ny tråd til dig
Avatar billede vejmand Juniormester
07. november 2008 - 12:53 #14
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
07. november 2008 - 12:54 #15
;-))))

syntes at vi slår ½ skade - jeg svarer på det nye
Avatar billede nidyahou Praktikant
24. november 2008 - 20:18 #16
mit problem med tegnformattering består - så hvis folk har lyst til at teste kan det ske her: http://www.jdsign.dk/googlepost_valid.htm