Avatar billede ibleif Nybegynder
06. november 2008 - 14:11 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Er Linq to Entities klar til produktionsmiljøer

Hej alle.

Vile lige høre jeres mening/erfaring om dette emne? Er "Linq to entities / Entity Frameworket" klar til at bruge i produktions-miljøer?

// Ibleif
Avatar billede keysersoze Guru
06. november 2008 - 15:10 #1
det virker i hvert fald mere færdigt end mange andre O/R mappere, men bærer selvfølgelig også en smule præg af trods alt at være den første version. Umiddelbart ville jeg ikke være mange for at bruge det i produktions-miljøer - i hvert fald bruger jeg det :)
Avatar billede winners79 Nybegynder
06. november 2008 - 23:54 #2
Syntes ikke det er klart, vi bruger det selv nu i en vb6 til .NET konvertering, og må indrømme at vi ville have været mere glade for en ren ADO løsning. Men linq er sikkert genialt når 4.0 kommer ud;)
Avatar billede arne_v Ekspert
09. november 2008 - 06:05 #3
Hvad er "klar til produktions miljø" ?

MS har releaset det i non-beta => klar til produktion

vi bruger af princip aldrig første version og developere skal først lege med det i et år
inden det accepteres og derefter går der endnu et år fra projekt start til det går i
drift => ikke klar til produktion
Avatar billede ibleif Nybegynder
09. november 2008 - 22:50 #4
Hej - og tak for jeres svar.

Lidt samme indtryk jeg har fået af at læse lidt rundt på nettet. "Linq to sql" virker som et mere færdigt produkt (med de begrænsninger det selvfølgelig har i forhold til EF). Jeg må prøve at lege lidt med det, og så vente på næste udgave. Desværre har Microsoft jo en meeeeeget lang udgivelses-periode.

Ellers må jeg kigge lidt på nHibernate - der er vist også ved at komme noget linq to nHibernate.

// Ibleif
Avatar billede keysersoze Guru
09. november 2008 - 23:31 #5
en anden ting jeg har rimelige erfaringer med er subsonic - det minder dog nok mere om EF end nhibernate så det afhænger lidt af præferencer.
Avatar billede ibleif Nybegynder
10. november 2008 - 17:58 #6
Har selv rigtige gode erfaringer med SubSonic, men ville gerne over i et miljø, hvor jeg kunne bruge noget LINQ. Har godt set at der er noget LINQ på vej via SubSonic 3.x, men syntes ikke det preview1 der er udkommet virker til at være noget specielt.

// Ibleif
Avatar billede montago Praktikant
26. november 2008 - 09:44 #7
Er i masokister eller hvad ?

Linq2SQL og Linq2object er ting jeg efterhånden ikke kan leve uden..

om det er klar ?

jamen, hvis Studio compiler, og der ikke er fejl, så virker det vel også hos kunden ??
Avatar billede montago Praktikant
26. november 2008 - 09:44 #8
eller er i allesammen NASA programmører ligesom olebole ?
Avatar billede ibleif Nybegynder
26. november 2008 - 13:52 #9
"Linq2object" er da selvfølgelig noget man fint kan bruge i sin kode, og det stoler jeg naturligvis 100% på. Jeg er heller ikke i tvivl om at når man laver noget med f.eks. "Linq to Entities" og det compiler, så skal det nok virke i produktion også, men der er bare andre faktorer man skal tage hensyn til.

- Er det nemt at vedligeholde? Jeg syntes f.eks. det er et helvede at opdatere sin model eller database i Linq2sql, da alle ens ændringer forsvinder hvis man vil indlæse sin db igen. (Igennem Visual Studio). Det er ikke fedt hvis man har 100+ klasser/tabeller.

- Er det fleksibelt nok? Kan man modellere de objekter som man ønsker eller er man bundet til f.eks. "Type pr. table" eller lign. Jeg arbejder f.eks. meget med "localized objects", hvilket betyder at jeg f.eks. har en produkt-tabel i min DB med stam-data, og så en tabel med informationer pr. sprog. Nogle ORM-systemer har meget svært ved at mappe de 2 informationer sammen til én entitet.

- ... og der er mange andre ting at kigge på.

// Ibleif
Avatar billede keysersoze Guru
26. november 2008 - 14:31 #10
det er i mine øjne et meget smalt succeskriterie at køre med hvis man går efter om det kan compile eller ej - der er også spørgsmål om performance samt ting som ibleif er inde på, fx vedligeholdelse og fleksibilitet.
Avatar billede montago Praktikant
26. november 2008 - 14:51 #11
Keyzer : det var selvfølgelig en halv spøg... "it compiles, ship it"

Performance er helt i top, og vil kun blive bedre idet Microsoft kan opgradere compileren, uden at du er nødt til at genskrive (hele) din Linq for at opnå en performance update...  gælder især under udviklingen af PLINQ og Parallel

jeg vil påstå at LINQ er nemmere at vedligeholde end SQL, idet man har sin ORM tæt på koden... hvis man har arkitekturen i orden, og kun tilføjer attributter, går koden aldrig i stykker.

sådan har vi arbejdet nu i ½ år på et Silverlight-LINQ-WCF projekt...  og det kører hammer godt og er 'nemt' at strikke videre på.
Avatar billede keysersoze Guru
26. november 2008 - 17:46 #12
problemet er bare, at man ikke altid kan nøjes med at tilføje attributter - der er ingen tvivl om at LINQ kan hjælpe ufattelig meget i rigtig mange projekter, men hvad sker der når man kommer ud i apparte situationer, er det pågældende valg af mapper så gearet til det eller måske for låst?

Der er også mange andre ting at tage hensyn til - lige nu sidder der nok rigtig mange og eksperimenterer med EF men materialerne kommer først i december/start næste år og hvor meget skal man tro på de best-practises der ligger rundt omkring på nettet - man kunne formentlig spare en masse tid hvis ikke man var først ude (men så ville man selvfølgelig heller ikke være først).
Avatar billede keysersoze Guru
29. december 2008 - 12:55 #13
lukketid?
Avatar billede ibleif Nybegynder
29. december 2008 - 13:36 #14
... og så er der lukket :-)

Tak for gode inputs alle sammen. Har besluttet mig for at holde mig til SubSonic lidt endnu.

// Ibleif