Avatar billede david_swahn Nybegynder
04. november 2008 - 22:24 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Makro _ Reference til kolonne i loop

Hej.

Jeg er igang med at lave en makro til en ække udregninger i excel. Jeg har problemer med referencen til kolonnens nummer. I forbindelse med referencen til kolonnen skal jeg bruge en variable.

Det fungerer for rækken (hvor Y er variablen):
Range("Q23").Value = Range("HA" & Y).Value

Men altså ikke for kolonnen (hvor X er variablen):
Range("Q24").Value = Range(X & "1").Value

Ifølge en kammerat kan problemet være at "A+1 ≠ B" og at variablen evt. skal konverteres for at fungere. Men vi ved ikke hvordan det skal gøres.

Nogen ide?
Avatar billede excelent Ekspert
04. november 2008 - 22:31 #1
Range("Q24").Value = cells(X,1).Value
Avatar billede david_swahn Nybegynder
04. november 2008 - 22:34 #2
&#8800 betyder Ulig (symbolet er måske utilgængligt her?)

Anyway, Subben ser ud som følger:

______________________________________________
X = 209
Y = 1

Do
X = X + 1
Range("Q24").Value = Range(X & "1").Value

  Do
  Y = Y + 1
  Range("Q23").Value = Range("HA" & Y).Value
  Range("HB" & Y).Value = Range("S27").Value
  'Range(X & Y).Value = Range("S27").Value

  Loop Until Y = 101

Loop Until X = 215

End sub
____________________________________________________

I den indre loop, skal 2 linie også erstatte af noget der kunne minde den pt deaktiverede 3. linie.

- David
Avatar billede excelent Ekspert
04. november 2008 - 22:34 #3
ups det skal være

Range("Q24").Value = cells(1,X).Value
Avatar billede david_swahn Nybegynder
04. november 2008 - 22:36 #4
Du svarer hurtigere end jeg opdatere min skærm!!! Impressed

Jeg prøver det lige! :)
Avatar billede david_swahn Nybegynder
04. november 2008 - 22:51 #5
Jeg kan bedst holde med det første forslag, husk at x skal referere til kolonnen(!) ikke rækken
det kan jeg godt ;)
(  Range("Q23").Value = Range("HA" & Y).Value  )

Men det virker ikke

Hvis det virkede kunne jeg også have brugt følgende linie i den indre loop
Cells(X & Y).Value = Range("S27").Value
(i stedet for den deaktiverede). Men det virker heller ikke.

Opsummeret er det altså referencen til >>Kolonner<< der volder mig problemer. :(
Avatar billede excelent Ekspert
04. november 2008 - 22:55 #6
cells( række , kolonne )

cells(1,1) er så celle A1
cells(1,2) er så celle B1
cells(2,2) er så celle B2

hvis X representerer kolonnen så skal det være :
Range("Q24").Value = cells(1,X).Value
Avatar billede excelent Ekspert
04. november 2008 - 23:04 #7
og følgende
Cells(X & Y).Value = Range("S27").Value
skulle se sådan ud
Cells(Y,X).Value = Range("S27").Value
under forudsætning af at X er kolonne og Y række
Avatar billede david_swahn Nybegynder
05. november 2008 - 02:36 #8
YESYESYES, Excelente!

Nu er den der jo!

Det der "&" fik nåede ellers at ødelægge mange celler hulter til bulter over hele arket! Og med genstart til følge undervejs :( -jeg var så optaget af det at jeg ikke så dit svar før for et øjeblik siden(...)

Det var en rigtig god hjælp, mange mange tak :)

- David Boye Swahn
Avatar billede excelent Ekspert
05. november 2008 - 15:14 #9
velbekom
Avatar billede excelent Ekspert
08. november 2008 - 19:21 #10
husk lige at lukke
Avatar billede david_swahn Nybegynder
09. november 2008 - 00:36 #11
Tak, det var jeg ikke opmærksom på. Men nu - Måske kan du hjælpe mig en ekstre gang inden... :)

Mit program afgiver nu en masse resultater fordelt i området: DB2:DE157

Heraf vil jeg gerne finde det største tal, >>men<< referere til kolonnens overskrift. Det vil være et af DB1:DE1.  (fx =DE1 hvis det største tal er DE57)

=største()

Akkurat tilsvarende ønsker en, i en ny celle, hvor jeg referere til Rækkens overskrift
Det vil tilsvarende være et af DA2:DA157.(fx =DA57 hvis det største tal er DE57)

Jeg ved dette vedrører for såvidt ikke længere makroer, hvis du synes jeg skal oprette en ny, gør jeg det i stedet.

- David
Avatar billede excelent Ekspert
09. november 2008 - 13:48 #12
Function kol(rng As Range, valg As Long)
If valg = 1 Then kol = Cells(1, rng.Find(WorksheetFunction.Max(rng), LookIn:=xlValues).Column)
If valg = 2 Then kol = Cells(rng.Find(WorksheetFunction.Max(rng), LookIn:=xlValues).Row, "DA")
End Function

=kol(DB2:DE157;1)  - returnerer værdi i række 1 i kolonne med største tal

=kol(DB2:DE157;2)  - returnerer værdi i kolonne DA fra række med største tal
Avatar billede david_swahn Nybegynder
11. november 2008 - 00:39 #13
Det er lige hvad jeg havde brug for! Eminent, stor smiley og håndtegn her fra!

Takker, bugger,
Lukker og Slukker

- David
Avatar billede excelent Ekspert
11. november 2008 - 15:57 #14
Så mangler du bare at markere box med mit navn og klikke accepter
Avatar billede excelent Ekspert
18. november 2008 - 17:09 #15
?
Avatar billede david_swahn Nybegynder
26. april 2010 - 14:23 #16
Oops og undskyld! bedre sent end aldrig.