Avatar billede thomaz Nybegynder
27. juni 2001 - 21:25 Der er 25 kommentarer og
4 løsninger

Hvilken bog vedr EJB, Servletter osv.

Da jeg meget gerne vil lære et dybdegående kendskaber til EJB, Servletter, er der så nogen der kan anbefale en god bog. Det jeg egentlig søger er en bog der forklarer ovenstående samt viser how to.
Avatar billede nil.dk Nybegynder
27. juni 2001 - 21:42 #1
Jeg har selv denne her i kikkerten, men har dog ikke bestilt (endsige læst den endnu)

nil.dk
Avatar billede lbhansen Nybegynder
27. juni 2001 - 22:20 #3
Jeg vil anbefale at du starter med at kigge på servlets først, og så når du har styr på dem, så kigge på EJB. Sun har nogle glimrende tutorials til formålet
Avatar billede disky Nybegynder
28. juni 2001 - 08:49 #4
den bog er god, men køb den ikke hos Amazon, de er ganske enkelt for dyre.

Via denne link for du meget billigere bøger, og hurtigere levering:
http://www.bookshop.co.uk/ser/serdsp.asp?shop=20037&isbn=1861004958&DB=220
Avatar billede delbing Nybegynder
28. juni 2001 - 11:41 #5
Har bogen en misvisende titel? Umiddelbart lyder det forkert når han nævner middletier teknologier og får en bog som hedder \"Professional JSP\"....
Avatar billede disky Nybegynder
28. juni 2001 - 12:01 #6
sø kig på hvad bogen indeholder
Avatar billede nil.dk Nybegynder
29. juni 2001 - 11:30 #7
*host*
Avatar billede delbing Nybegynder
01. juli 2001 - 16:52 #8
det lyder stadig som om den handlet mest om JSP og hvordan andre teknologier arbejder sammen med JSP, men jeg har selvfølgelig ikke læst den
Avatar billede disky Nybegynder
02. juli 2001 - 08:35 #9
hvis man skal rode med servlets osv. Er det meget tæt på en must også at have kendskab til JSP.

Og husk jsp, bliver lavet om til servlets.
Avatar billede nil.dk Nybegynder
02. juli 2001 - 08:37 #10
Ovenstående bog er den eneste jeg har kunnet finde der dækker EJB og Servletter
Avatar billede disky Nybegynder
02. juli 2001 - 08:38 #11
delbing: Der kan du selv se :-)

p.s. Tak nil.dk
Avatar billede delbing Nybegynder
02. juli 2001 - 18:17 #12
JSP er en meget designer-centrisk måde at lave servletter på. Det bliver også hurtigt meget grimt hvis man laver andet en præsentation i JSP. Efter min mening er sådan noget som Element Construction Set meget bedre til at lave design i når man skal lave noget programmer-centrisk.

Servletter er til databehandling - det er et lige så stort mareridt at lave præsentation i servletter som det omvendte er i JSP.

EJB har slet ikke noget med præsentation at gøre.

Måske kan man finde en bog om J2EE der dækker begge de ting han spurgte om, men en bog med hovedfokus på JSP giver næppe de \"dybdegående kendskaber\" til servletter og EJB. I virkeligheden tror jeg han trænger til to bøger, en om hver, fx Java Servlet Programming og Enterprise JavaBeans, begge fra O\'Reilly.
Avatar billede disky Nybegynder
03. juli 2001 - 08:17 #13
delbing:

JSP er til at lave design i, og så kommunikere med java beans.

Det er så i java beans du laver data behandlingen.

Servlets skulle man helst kun bruge til ting som generere binær data.

Ganske enkelt fordi at ellers skal man blande html og java og det bliver skrækkeligt grimt,( ligesom php og perl oftest er det)
Avatar billede faceorbit Nybegynder
25. august 2001 - 23:30 #14
fra QUE (www.quepublishing.com)
Using Java 2 Enterprise Edition.

Den dækker alt hvad du har brug for
for at komme igang med Servlets, EJB,
JUnit (testing), Client/Server programmering,
og meget meget mere. Bogen starter
med Adam og Eva, og slutter med avancerede
emner, som f.eks. hvor dan man bruger
java reflection til et bygge sine egne
små frameworks. Der er en masse gode
eksempler både i bogen og på cd\'en OG
DE VIRKER.

fra WROX (www.wrox.com)
Java Server Programming J2EE Edition.

Den dækker resten :). Den er lidt mere
langhåret, men så er der jo også læsestof
til et par måneder eller hvad?

Jeg kan virkelig anbefale den første, den
anden kan sikkert erstattes af en af de andre
\'mursten\' om J2EE. Inden man kaster sig over
en decideret EJB bog, er det måske en god ide
at være lidt inden i de grundlæggende J2EE ting
som ibhansen også antyder.

god læselyst...
Avatar billede lbhansen Nybegynder
25. august 2001 - 23:32 #15
glimrende forslag til bøger. Jeg bliver bare så såret, hver gang folk kalder mig ib :)
Avatar billede faceorbit Nybegynder
25. august 2001 - 23:40 #16
Åh ja lige en kommentar til DISKY >> det ville
være ekstremt rart hvis du holdt dig til at
udtale dig om ting som du VIRKELIG har forstand
på -- dine bemærkninger antyder at du har
brug for at revurdere din opfattelse af J2EE og
især MVC design.
Avatar billede faceorbit Nybegynder
25. august 2001 - 23:47 #17
damn sorry LBHANSEN, der var jeg vist lidt for hurtig
Avatar billede disky Nybegynder
27. august 2001 - 08:36 #18
faceorbit:

Et eller andet siger mig du ikke ved hvad du snakker om. Så studer du hellere lidt før du udtaler dig !

EOD
Avatar billede faceorbit Nybegynder
28. august 2001 - 00:04 #19
Disky>> Den bog som du er så hurtig til at
promovere har en JSP centrisk indfaldsvinkel
hvilket går på hvordan EJB\'er kan benyttes til
at understøtte websteder der implementeres
vha. JSP.

EJB har mange andre funktioner, både i forhold
til legacy systemer, men også backoffice applikationer.

JSP bogen du nævner, er en overbygning på
Using Java 2 Enterprise Edition, og er en specialist
bog henvendt til læsere, der enten ønsker at bygge
videre på et solidt J2EE fundament eller læsere der
som før nævnt ønsker en JSP indfaldsvinkel.

Med hensyn til din kommentar om at JSP\'er kun er til
at kommunikere med beans, der så står for databehandlingen.
Nej, det er en misopfattelse. Tidligere OOP (www.oop.com)
der nu er fusioneret med netdecisions (www.netdecisions.com)
har leveret et sobert framework (JFramework/FrameWare), der
benytter JSP teknologi til at kommunikere, med komponenter
der absolut ikke er EJB\'er, men deres egen udvikling af en
arkitektur, der implementerer funktionalitet der ligger tæt
på J2EE. På den danske side har vi schanzedata (www.schantzdata.dk)
der implementere et framework baseret på JSP og Servlets.
Andre eksempler kunne være JSP\'er, der kommunikerede med
simple administrative programmer, som f.eks. Schedulere, der
sagtens kan være komponent baserede og implementeret i andet
end Java.

\"Servlets skulle man helst kun bruge til ting som generere binær data.\"
Hvad med simple database opslag, polling, command delegation, eller
måske kunne man bare kigge i: Core J2EE patterns
(http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0130648841/qid%3D998949428/002-8907505-5484010) for eksempler på mange andre anvendelses områder end
ovennævnte.

Hvis thomaz ber\' om en bog om EJB\'er og Servlet\'s kunne det evt.
være fordi han skal koble en backoffice GUI op mod nogle EJB\'er,
f.eks. via Servlets, men det kan thomaz måske selv fortælle mere
om? Under alle omstændigheder er Professional JSP fra wrox ikke
den bog jeg ville anbefale til en der skal til at begynde på
J2EE

Avatar billede disky Nybegynder
28. august 2001 - 08:13 #20
De ting du nævner kan man ligeså godt smide i en bean istedet for i en servlet.

Specielt hvis de skal ouputte html så er det ikke smart at få en servlet til det.
Avatar billede faceorbit Nybegynder
28. august 2001 - 10:29 #21
DISKY>> ja man kan selvfølgelig gøre tingene på mange
måder. Under alle omstændigheder undskyld for den
arrogante kommentar, jeg må have haft sur mave og lod
det gå ud over den forkerte :(

Avatar billede disky Nybegynder
28. august 2001 - 10:30 #22
faceorbit:

Det er bare helt okay, \'no bad feeling\'
Avatar billede delbing Nybegynder
28. august 2001 - 11:01 #23
Hvis man laver noget meget \"programmer-centric\" kan JSP være forfærdeligt at arbejde med, selv om det er html der skal genereres. Der er ECS, http://jakarta.apache.org/ecs/, lige det man står og mangler.
Avatar billede faceorbit Nybegynder
28. august 2001 - 11:18 #24
delbing>> det ser spændende ud, den ta\'r jeg med
i min værktøjs kasse. Jeg sidder imidlertid her
med en HTML haj der savner følgende:

SpecialString ss = \"
  <HTML>
    <HEAD>
      <my head tags...
    </HEAD>

    <BODY>
      <my body tags..
    </BODY>
  </HTML>\";

Jeg syntes at have hørt på et eller andet tidspunkt
om et projekt, der legede med denne type String, ringer
det nogle klokker ?

Avatar billede delbing Nybegynder
31. august 2001 - 12:58 #25
Det burde ikke tage mere end et splitsekund at lave en precompiler til det der. Følgende skulle gerne læse en linie af gangen, så linebreaks ikke kommer med. Hvis strengene i denne linie er lukket (terminated) smider den bare et linebreak på, ellers sætter vi følgende på:
[åben linie her\" +
\"[næste linie her]

Til sidst holder StringBufferen en streng som javac vil acceptere.

String sourceFile=...
File f = new File(sourceFile);
BufferedReader reader = new BufferedReader(new FileReader(f));
String line;
StringBuffer code = new StringBuffer();
int index;
boolean terminated = true;
while(reader.ready()) {
index = -1;
line = reader.readLine();
while (true) {
  index = line.indexOf(\'\"\', index+1);
  if (-1==index) break;
  terminated = !terminated;
}
if (terminated) {
  code.append(line + \'\\n\');
  }
else {
  code.append(line + \"\\n\\\"\" + \" + \'\\n\' + \"\\\"\");
}
Avatar billede delbing Nybegynder
31. august 2001 - 12:59 #26
glemte lige i forklaringen at jeg også satte en \"\\n\" ind i koden, så output bliver formateret på samme måde.
Avatar billede delbing Nybegynder
31. august 2001 - 13:02 #27
og nu ser sidste linie mere rigtig ud:
code.append(line + \"\\n\\\" +\" + \'\\n\' + \"\\\"\");
Avatar billede thomaz Nybegynder
31. august 2001 - 13:28 #28
Jeg takker for alle kommentarer vedr. dette spørgsmål. Vedr EJB er jeg kommet frem til at den bedste literatur vedr emmnet forefindes på sun\'s hjemmeside. Henholdsvis Designing Enterprise Application skrevet af: Nicolas Kassem and the enterprise Team samt Java 2 Devolepors guide

Avatar billede thomaz Nybegynder
30. oktober 2001 - 15:20 #29
Lige en kommentar har lige købt. Professional EJB fra forelaget Wrox. En suveræn god bog. Desuden kan man downloade Mastering EJB på theserverside.com. Dette er også en god på. Det lægger dog stor vægt på teorien i EJB miljøet.