Avatar billede contici Nybegynder
04. november 2008 - 19:05 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Batteri til 9volt-DC

Jeg har lige købt en wifi radio som jeg troede kunne køre på batterier, men den kan den desværre ikke. Men vil meget gerne beholde den alligevel.

Findes der en løsning, med en eller anden omformer fra batterier til 9V-DC?

Radioen skal stå på mit badeværelse hvor der ikke er strøm.
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
04. november 2008 - 23:09 #1
Det yder da mærkeligt det du skriver. Er det et 9 volt batteri du har brugt??
Det er da netop 9 volt DC
Men måske er det et batteri der ikke kan trækkes så meget strøm ud af
Prøv med et GP batteri eller Kinetic det kan (i kort tid) afgive en kortslutningsstrøm på op til 1 ampere Hvis radioen så ikke fungerer er den defekt

Skriv mere om radioen, forsøg med baterier og andet
Kan den køre på en strøforsyning (af nogle kaldet en converter eller en baterioplader hvad angiver fabrikken dens effektforbrug til??

Xjens
Avatar billede contici Nybegynder
05. november 2008 - 08:55 #2
Det er en radio som IKKE kan køre på batterier kun strøm. Men da den skal stå et sted hvor der ikke er mulighed for strøm tilslutning ville jeg gerne køre på batterier. Strømforsyningen der følger med giver 9V-dc i output til radioen. Derfor ville jeg gerne have en omformer (eller hvad man kalder det), hvor jeg kan sætte batterier i også tilslutte den til radioen?
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
05. november 2008 - 11:36 #3
Allerførst der løber strøm gennem alle elektriske apperater der virker, enten strømmen kommer fra et 230 volts vekselstrømsstik eller fra et battteri. Det er kun form og spænding der er forskellig.

Så for at rekapitulere dit spørgsmål.
" Jeg har ikke noget 230 volts stik i mit badeværelse derfor kan jeg ikke tilslutte min adaptor som leverer  9 volt dC til min radio og vil derfor bruge batterier i stedet."

Allerførst er det nu 9 volt DC den bruger og ikke 9 volt AC hvordan har du checket det (kunne være fejlen)

Hvis ja

Du skal bruge 6 stk GP super alkaline Batterier (LR20 size D 1,5 volt) Batterierne skal forbindes i serie enten ved hjælp af en batteriholder til formålet eller ved at lodde dem sammen. (jeg går ud fra at du har en loddekolbe ellers allier dig med en der har) du skal desuden brugen en kort ledning mindst samme tykkelse som den der sidder på din batterieliminator eller 0,75 kvadrat. derpå et stik eksempel DC KOBL MINI 1,1/3,0 L9 PE=25 Dette er ikke det korrekte stik  men et sådant. Du skal tage din batterieliminator med i en elektronikbutik og finde den rette
Så er det blot at forbinde + til midterbenet og - til yderkappen og radioen kører indtil batterierne er tomme.
Sker det hurtigt, invester i samme størrelse men opladelige.

firmaet cypax i Karup [http://www.cypax.com/shop.html] har komponenterne men jeg ved ikke om du har ret til at købe der.
Vh
Xjens
Avatar billede contici Nybegynder
05. november 2008 - 13:15 #4
Det du beskriver jeb_ats er det jeg havde tænkt mig hvis intet andet og nemmere var muligt, har købt en batterikasse, dc stik og ledning også har jeg allieret mig med min far og hans loddekolbe.
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
05. november 2008 - 16:56 #5
Fint! det er dog vigtigt at du vælger de batterier jeg har foreslået eller tilsvarende.
Alle batterier har en indre modstand, hvis den er for stor virker det apparat man tilslutter ikke selv om spændingen er korrekt. De foreslåede batterier har netop en ekstrem lille indre modstand.
Af andre og måske ikke nemmere løsninger Bor hul i væggen træk en ledning (mindst 1,5 kvadrat med 9 volt fra din strømforsyning men så er alle muligheder også udtømte.

Vh
Xjens
Avatar billede oz3tl Nybegynder
12. januar 2009 - 18:45 #6
jeb_ats: cypax handler ikke med private