Avatar billede wmann Nybegynder
04. november 2008 - 15:53 Der er 8 kommentarer

ComboBox + ListBox inheritance

Jeg ved at lave nogle generelle metoder til windows forms, og i den forbindelse vil jeg lave en serie metoder der benytter ".items" på disse to objekter.
jeg kan dog ikke finde ud af hvad de arver fra så jeg kunne sætte denne som parameter og den ville kunne godtage begge typer.

Troede listcontrol var den pga. beskrivelsen men den har ikke ".items" på sig.
Prøvede også med ListBox og at ComboBox så skulle være en specialisering af ListBox men er ikke tilfældet.
Avatar billede aaberg Nybegynder
04. november 2008 - 16:05 #1
De nedarver begge fra ListControl klassen:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.windows.forms.listcontrol(VS.80).aspx
Avatar billede aaberg Nybegynder
04. november 2008 - 16:06 #2
Nåh, der læste jeg vist ikke dit spørgsmål godt nok. ListControl har du jo prøvet.
Avatar billede wmann Nybegynder
04. november 2008 - 16:08 #3
aaberg
Der står de begge gør, men ListControl har bare ikke ".items" på sig.
Avatar billede aaberg Nybegynder
04. november 2008 - 16:15 #4
Jeg tjekkede lige dokumentationen, og Items propertien er erklæret på ListBox og ComboBox klasserne, den er altså ikke nedarvet. Propertien er heller ikke af samme type. Den ene er af typen System.Windows.Forms.ComboBox.ObjectCollection of den anden er af typen System.Windows.Forms.ListBox.ObjectCollection.

Så du blive nok nød til at bruge noget reflection.
Avatar billede kalp Novice
04. november 2008 - 16:22 #5
ved ikke om klassen tillader det, men ellers lav en mini klasse som arver fra ListControl og som har den property kaldet Items, som du så skal implementere.
Hvis du kan det vil det være muligt, at sende den som parameter.
Avatar billede wmann Nybegynder
04. november 2008 - 16:30 #6
Eller også skal jeg bare have objectCollection ud fra dem alle. Så kan jeg iterere den igennem og arbejde med den.
Avatar billede wmann Nybegynder
04. november 2008 - 16:31 #7
kalp
ListControl har ikke Items propertien.

Og det med at bruge ObjectCollection går heller ikke da det er 2 forskellige objectCollections.
PIS!
Avatar billede kalp Novice
04. november 2008 - 17:28 #8
wmann >> you don't say.. det er derfor du kun skal arve fra den og selv implementere det som du har brug for.