Avatar billede eyes Nybegynder
04. november 2008 - 09:56 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Dato udtræk for poster som er ældre end 4 måneder

Hej Eksperter, sidder med et lille problem med et datoudtræk

Vil gerne have så de posts der er ældre end 4 måneder bliver vist

mit SQL ser således ud

'Dato
dim dagsdato
dagsdato = date()

'Udtræk fra DB
StrSQL = ""
StrSQL = "SELECT * FROM Vaerktoej WHERE efterset >= '"&dagsdato&"' ORDER BY efterset"
Set objRS = objConn.Execute(strSQL)

problemet ligger i at jeg ikke ved hvordan jeg får sat min variabel til at være 4 måneder fra nu.

fandt kun DateDiff og DateAdd da jeg søgte på funktioner?

Mit felt i databasen som hedder efterset er her at datoen lagres pt. Dette er en 16 varchar og lagres således 22.04.2008

i toppen af mit dokument har jeg følgende for at konvertere requests til dansk

Session.LCID = 1031

Håber i kan hjælpe
mvh simon
Avatar billede keysersoze Guru
04. november 2008 - 10:06 #1
så længe du gemmer en dato som tekst og ikke som dato vil du støde i problemer - havde du så bare gemt det som et bedre format (yyyy-mm-dd) var det trods alt lidt lettere.

Hvis du har mulighed for det så lav databasen om til at gemme en rigtig dato (altså i et datofelt) - det vil være den mest rigtige tilgang til løsning af problemet. Hvis ikke skal du konvertere tekst-strengen til en dato i din sql, hvordan afhænger af database-typen, i mssql kan du fx bruge CAST.
Avatar billede kalp Novice
04. november 2008 - 10:07 #2
dateadd(mm, 4, dinDato)
eller
dateadd(m, 4, dinDato)
eller
dateadd(month, 4, dinDato)

går du fra det er det du mener? hvis det er en access db skal din dato vidst ind i en CDate() først.
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
04. november 2008 - 10:14 #3
hvis du ikke ændre databasen om til datofelt så

db_dato = "22.02.2008"
dags_dato = date()
dato_4 = dateAdd("m",-4,dags_dato)
db_dato = replace(db_dato,".","-") 'hentet fra db - db_dato = replace(rs("db_dato"),".","-")
if cdate(ny_dato) > cdate(dato_4) then
response.write "ja"
else
response.write "nej"
end if
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
07. november 2008 - 13:47 #4
og hvordan gik det så ????
Avatar billede eyes Nybegynder
07. november 2008 - 15:41 #5
hej, i må undskylde jeg ikke har svaret endnu, det er fordi jeg ikke har haft tid til at se på det. fik dog det med dateAdd("m"-4, Date()) til at virke :) nu skal jeg bare have set på din replace og mit DB udtræk
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
07. november 2008 - 17:13 #6
db_dato = "22.02.2008"
dags_dato = date()
dato_4 = dateAdd("m",-4,dags_dato)
db_dato = replace(rs("db_dato"),".","-")
'det kan være du skal vende dag og måned om før du sammeligner
db_dato = month(db_dato) & "-" & day(db_dato)&"-"&year(db_dato)
if cdate(db_dato) > cdate(dato_4) then
response.write "ja"
else
response.write "nej"
end if
Avatar billede keysersoze Guru
07. november 2008 - 18:12 #7
det virker som en ret tung tilgang til tingene at hive alle data ud af databasen for at lave sammenligningen fremfor at dato-formattere stringen direkte i sql'en.
Avatar billede eyes Nybegynder
09. november 2008 - 19:53 #8
<%@LANGUAGE="VBSCRIPT"%>
<%Session.LCID = 1031%>

<%
dato = date()
db_dato = "09.11.2007"

response.Write(dato)
response.write("<br>")
response.Write(db_dato)
response.write("<br>")
response.write(DateDiff("m",dato,db_dato))

response.write("<br>")

if DateDiff("m",dato,db_dato) <= "-5" then

response.write("<br><br>ældre end 5 måneder<br><br>")

end if

%>

som i kan se her kan man godt få den til at vise resultatet i det danske datoformat
dag/måned/år
Avatar billede ikuyucu Nybegynder
11. november 2008 - 23:14 #9
Hej Eyes

Det kan sagtens lade sig gøre i ASP, meeeeen....
Som keysersoze skriver vil det være ineffektiv at køre filteret i ASP.
Du skal køre en hel masse records igennem unødigt. Du får problemer med at sortere, da du også skal lave det i ASP.

Hvis du har mulighed for det, så konverter dit felt om til datetime og lav dit filter i sql'en. Det sparer dig for en hel masse besvær og kører væsentlig hurtigere.
Avatar billede eyes Nybegynder
22. november 2008 - 11:40 #10
smid nogle svar så jeg kan give jer point
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
22. november 2008 - 12:14 #11
et svar ;-))) og et spørgsmål - hvordan løste du det så ?
Avatar billede eyes Nybegynder
22. november 2008 - 12:28 #12
jeg løste det med datediff

her er min test fil for at tjekke op på det.

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title>Test</title>
</head>

<body>

<form action="ind.asp" method="post" enctype="application/x-www-form-urlencoded" name="form2">
  <input type="text" name="navn" id="navn" />
  <input type="submit" name="button" id="button" value="Indsæt" />
</form>

<%
dim navn
navn = request.Form("navn")
dato = date()
dato_4 = dateAdd("m",-4,date())
response.Write("Dato minus 4 måneder "&dato_4)
%>

<%
strSQL = ""
strSQL = "Select * from test"
db_dato = replace(db_dato,".","-") 'hentet fra db - db_dato = replace(rs("db_dato"),".","-")
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
%>
<table width="423" border="1">
  <tr>
    <td width="52">ID</td>
    <td width="77">navn</td>
    <td width="272">dato</td>
  </tr>
<%
Do While Not rs.EOF

db_dato = rs("dato")

if DateDiff("m",dato,db_dato) <= "-5" then %>
  <tr>
    <td><%=rs("ID")%>&nbsp;</td>
    <td><%=rs("navn")%>&nbsp;</td>
    <td><%=rs("dato")%>&nbsp;</td>
  </tr>
<%end if%>
<%
rs.MoveNext
Loop
%></table><%

Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

</body>
</html>
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
22. november 2008 - 12:36 #13
super - ja man skal have styr på hvad man skal bruge sin database til inden man starter ;-))))
Avatar billede eyes Nybegynder
26. november 2008 - 17:04 #14
Hej mitbrugernavn

Jeg er stødt ind i et nyt prob. nu :\

hvordan laver jeg order by på min dato når det er et varchar felt jeg har ???

sådan her set det ud pt.

0516XXXX          28-03-2008
0517XXXX          28-03-2008
0518XXXX          28-03-2008
0502XXXX          28-03-2008
0907XXXX          24-04-2008
0908XXXX          24-04-2008
0911XXXX          24-04-2008
09120405          24-04-2008
0913XXXX          24-04-2008
1141XXXX          22-08-2007
06130208          22-04-2008
0906XXXX          21-04-2008
0101XXXX          02-04-2008
0102XXXX          02-04-2008
0901XXXX          02-04-2008

Har prøvet med ORDER BY DATO ASC og DESC men ingen glæde :\

mvh simon.

du får point :)
Avatar billede keysersoze Guru
26. november 2008 - 17:41 #15
som allerede foreslået til din udvælgelse vil en formattering af dine data direkte i sql-stringen kunne klare dette for dig.