Avatar billede validude Nybegynder
03. november 2008 - 12:00 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Problem med randomize og querystring

Hey. Jeg er ikke såååå god til asp endnu, og der løbet ind i et lille problem.

Sagen er den at jeg gerne vil lave et lille terning spil :-) Altså hvor man vælger et tal fra 0-6 og så en indsats.
Jeg tænkte så at man bare bruger random funktionen og så skriver: (randomtal) = (gæt) og så skriver den så: "Du har gættet rigtigt!"

Meget simpelt, men der er et problem. Den vil ikke svare med Request.QueryString. Se eksempel på mit problem her:

www.team-woelk.dk/test2.asp?gaet=2

(den vælger random mellem 1 og 2, og selvom Request.QueryString("gaet") = 2 og random tal = 2 så skriver den ikke "du svarede rigtigt" Hvis man derimod indsætter et 2-tal, så skriver den svaret.

Hvad er problemet her? og hvorfor er der forskel på Request.QueryString("gaet") som er 2 og bare tallet 2??

Jeg har valgt at den skal være medium, for tror ikke det er noget problem for en af jer ;)

//valid
Avatar billede validude Nybegynder
03. november 2008 - 12:03 #1
I skal selvfølgelig bare opdatere siden for at få et nyt tilfældigt nummer :D
Avatar billede w13 Novice
03. november 2008 - 12:06 #2
Det er nok fordi querystringen er string og ikke integer. Sørg for at konvertere både Request.Querystring("gaet") og "tal" til integer med funktionen:

CInt(tallet-her)
Avatar billede validude Nybegynder
03. november 2008 - 12:19 #3
Hvad er forskellen på integer og string? (og hvad er integer?)

Den gider jo heller ikke vise svaret med request.form?
www.team-woelk.dk/test.asp

(jeg undskylder for min uvidenhed ;D)
Avatar billede validude Nybegynder
03. november 2008 - 12:20 #4
Lige en ekstra kommentar til linket: www.team-woelk.dk/test.asp

- man trykker et gæt ind og derefter "kontrollere" og så virker det altså med string?
Avatar billede validude Nybegynder
03. november 2008 - 12:50 #5
Kan man så konkludere at hvis begge tal er query string, så kan den godt sammenligne dem og skrive om svaret er rigtigt eller forkert?
Avatar billede validude Nybegynder
03. november 2008 - 12:53 #6
Gaet = CInt(Request.QueryString("gaet")) :-)

tak for hjælpen w13!
Avatar billede w13 Novice
03. november 2008 - 12:59 #7
Så lidt. ;)

Her er et svar!
Avatar billede validude Nybegynder
03. november 2008 - 13:22 #8
Done. :-)
Avatar billede validude Nybegynder
03. november 2008 - 13:22 #9
Done :-) hehe ;-)
Avatar billede w13 Novice
03. november 2008 - 15:16 #10
Tak for points! :)