Avatar billede jobba Nybegynder
31. oktober 2008 - 13:26 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Gode pattern bøger

Hej!
Jeg har på ingeniørstudiet været igennem en bog som dækkede de mest brugte GoF patterns. Men jeg kunne godt tænkte mig at læse mere om emnet.
Jeg kender til bøgerne Design Patterns skrevet af GoF og POSA bøgerne, men de er skrevet engang midt i 90'erne.
Kender i ellers til nogle gode mere moderne bøger, som dækker patterns generelt og ikke kun til et bestemt sprog??
Avatar billede jobba Nybegynder
31. oktober 2008 - 14:01 #1
Det var da et plat svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. oktober 2008 - 14:10 #2
Patterns er netop karakteriseret ved at de er meget stabile over tid.

GoF er halv gammel men stadig valid.

Og selvom eksemplerne er i C++, så er de ikke sport sprog specifikke.

Patterns of Enterprise Application Architecture / Martin Fowler

var måske også relevant for dig at læse.
Avatar billede snowball Novice
31. oktober 2008 - 19:11 #3
Indlæg fra "brillekatten" fjernet, og brugeren er blevet deaktiveret.

Snowball / Admin
Avatar billede onkel_satan Nybegynder
25. november 2008 - 19:32 #4
Selvom det Arne er korrekt, vil jeg nu alligevel mene at der er sket end del siden GoF blev skrevet. I c# har vi Interfaces som man f.eks. kan bruge istedet for helt eller delvise abstrakte klasser (som de bruger i GoF). Jeg husker at have læst et citat af Martin Fowler(mener jeg helt bestemt  det var) omkring design patterns, som beskriver patterns som halvbagte 'kager' hvor man selv lige skal give dem det sidste førend det er helt 'perfekte'. Men andre ord du kan ikke bare copy past et pattern ind i din applikation, men tilpasse den din til dit kode/program. Og her kan du med fordel benytte divers features som diverse sprog tilbyder.

Jeg har selv læst side op og ned omkring design patterns og ejer også GoF bogen, hvilket jeg har lært en masse fra. Men i sommers var jeg på lidt tilfældig shopping tur og købte bogen "Design Patterns IN C#" hvilket jeg er blevet rigtig glad for. Det er nu min nr.1 bog at slå op i naar jeg lige skal opfriske et pattern.

Men det at have flere bøger omkring et emne (i mit tilfælde GoF & Design patterns IN C#) er slet ikke noget dum ide, idet at man nogle gange kan få en bedre forståelse naar man ser tingende fra flere sider af.

ps. men skal du jo heller ikke købe dig fattig i bøger, men Design patterns IN C# er absolut et køb værd (hvis du skal kode i c# altsaa).
Avatar billede jobba Nybegynder
25. november 2008 - 21:12 #5
Mange tak for jeres gode svar. Jeg syntes begge jeres bøger lyder rigtig spændende, især fordi jeg hovedsageligt koncentrerer mig om C#. Så nu har jeg lidt til ønskeseddelen ;-)
Avatar billede onkel_satan Nybegynder
25. november 2008 - 21:37 #6
Velbekommen :)

PS. Har også Patterns of Enterprise Application Architecture / Martin Fowler hvilket jeg også er glad for. Men hvis det er GoF patterns du er ude efter vil du blive skuffet da denne bog, som navnet også antyder, henvender specifikt til enterprise applicationen. Det er f.eks. hvordan du struktuere  en applikations forskellige lag (gui lag, domain lag, database lag), hvordan du synkronisere data mellem disse lag og den slags. Den er bestemt et køb værd, men syntes lige jeg ville informere om forskellen på to de bøger. Hvis jeg var dig ville jeg skrive dem begge på ønskeseddelen :)
Avatar billede jobba Nybegynder
25. november 2008 - 21:51 #7
Jeg syntes bestemt de begge lyder interessante. Lige indenfor mit interessefelt.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. januar 2009 - 01:42 #8
Tid at få afsluttet her ?
Avatar billede jobba Nybegynder
20. januar 2009 - 13:12 #9
I skal komme med et "svar" i stedet for "kommentarer", da jeg ikke kan sige "accepter" på kommentarer.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. januar 2009 - 15:02 #10
.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. januar 2009 - 02:13 #11
Skulle onkel_s ikke også have haft ?
Avatar billede jobba Nybegynder
21. januar 2009 - 08:22 #12
Jo men så må i jo bare trykke "svar" i stedet for "kommentar". I skal have mange tak for jeres svar, men pointstyringen er ikke altid let herinde på eksperten.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. januar 2009 - 03:12 #13