Avatar billede hugopedersen Nybegynder
31. oktober 2008 - 08:06 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Tilgå Paradox tabel uden at have BDE installeret

Jeg har behov for at tilgå nogle Paradox tabeller på en maskine uden at have BDE installeret.
Jeg skal kunne:
Se hvor mange felter der er i hver tabel
Se hvor mange records der er i hver tabel
Vise data fra tabel i et grid
Loope igennem alle records og læse data

Ingen opdatering af data.

Hvordan gør jeg det nemmest?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. oktober 2008 - 16:45 #1
1,2 og 4 bør kunne løses med en ODBC driver.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
01. november 2008 - 19:46 #2
Havde nok håbet på en løsning med en eller anden komponent der kan erstatte BDE.

Grunden til at jeg gerne vil undgå BDE er at det jo er en døende teknik og så kan man jo lige så godt se lidt frem ad.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. november 2008 - 22:54 #3
Den slags ved jeg ikke noget om.

Hvis du vil have noget fremtidsorienteret, så skulle du nok kigge på Delphi.NET og
WinForms eller WPF. De kan arbejde med ADO.NET provider for ODBC.
Avatar billede borrisholt Novice
03. november 2008 - 10:02 #4
hugopedersen>>Du bør skifte databasen ud med noget andet en Paradox. Access, ms SQL Server, mySQL, FireBird for bare at nævne 4 andre alternativer, alle 4 er gratis. UANSET hvad du vælger skla du bruge dbExpress til at tilgå databasen med :D

arne_v (og andre nysgerrige)>>
Nyeste udvikling på Delphi.NET området er et plugin til Visual Studio, kaldet Delphi PRISM, således du kan kode Delphi.NET i Visual Studio. Om det vil bringe Delphi ind i .NET alderen er et godt spørgsmøl. SELV som FRELST Delphi mand, må jeg desværre erkende at pt. har Delphi .NET været en DEAD END. Jeg har prøver Delphi 2007 .NET og var ikke imponeret .. Lang snak ... Kan I altid få hvis det skulle have interesse ...

Jens Borrisholt
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
03. november 2008 - 14:48 #5
borrisholt> vi kan ikke blive uenige om at Paradox er 'en død sild', men jeg ikke har indflydelse på hvordan de data bliver genereret, så er jeg nødt til at bruge Paradox.
Det vil sige bruge og bruge er så meget sagt. Jeg læser data fra filerne og smider dem op på en MySQL server (bruger Devart MyDAC komponenter - det spiller) for videre behandling.
Avatar billede borrisholt Novice
03. november 2008 - 15:03 #6
Huggo>> Vær opmærksom på mySQL ikke er gratis til kommersielt brug.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. november 2008 - 15:56 #7
Det er ikke helt korrekt.

MySQL er gratis for end users og software leverandoerer som leverer open source linked med MySQL kode.

MySQL er ikke gratis for software leverandoerer som leverer closed source linked med MySQL kode.

Hvorvidt det er kommercielt eller ikke kommercielt betyder ikke noget. De afgoerende spoergsmaal er:
- end user eller software leverandoer
- kode linked med MySQL kode eller ej
- kode open source eller closed source
Avatar billede kroning Nybegynder
03. november 2008 - 16:29 #8
Hvad betyder: "linked med MySQL kode."
Hvis man nu sælger et program som kan benytte en MySQL DB men gør det op til køber at anskaffe og install. MySQL?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. november 2008 - 16:45 #9
Det er et meget godt spoergsmaal. Og fordi der mig bekendt aldrig har vaeret en
domstols afgoerelse angaaende "linking" og GPL licensen, saa er der ingen som kan sige
det med sikkerhed.

(foerst lige lidt baggrunds info: der er jo ingen som linker med selve MySQL database
serveren medmindre vi snakker embedded MySQL - det kritiske er MySQL client libraries
som ogsaa er releaset under GPL licens)

Hvis jeg skulle blive bedt om at optraede som ekspert vidne i en saadan retssag, saa ville
jeg argumentere for at:
- static link som henter MySQL kode ind i EXE er linking
- dynamic link som eksplicit loader MySQL kode er linking
- dynamic link som loader noget kode med et standard API og valg af implementation
  (MySQL eller SQLServer eller Oracle eller ...) er baseret paa konfiguration er ikke linking
- dynamic link som loader 3. parts kode der understoetter flere databaser (MySQL,
  SQLServer, Oracle ...) er ikke linking [men 3. parts koden kan vaere linket og
  dermed krave en kommerciel licens]
Avatar billede jakob-s Nybegynder
22. november 2008 - 23:16 #10
Prøv at kikke på denne hjemmeside, og download TDbf component. Det er direkte tilgang til databasen.

http://tdbf.sourceforge.net/index.php
Jeg bruger det til små databaseprogrammer.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
23. november 2008 - 18:59 #11
Med mindre jeg overser noget så kan den kun arbejde med dBase filer og ikke Paradox som mine filer er.
Avatar billede jakob-s Nybegynder
26. november 2008 - 00:06 #12
Unskyld!! Du har ret. Jeg har nok været meget uopmærksomt i et kort øjeblik.
Men jeg har set på nettet et component der kan det du søger 'iflg. beskrivelsen', og det koster $50 ca 350kr.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
13. december 2008 - 16:44 #13
Og hvad hedder den komponent så ?
Avatar billede jakob-s Nybegynder
14. december 2008 - 12:45 #14
Hej Hugo.
Kik på denne hjemmeside http://www.scalabium.com/smi/index.htm . Den mener jeg opfylder dit ønske. Hvorden den virker og om den er god, ved jeg ikke.
Men du kan prøve den i 30 dage.

Hilsen Jakob-s
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
27. december 2008 - 21:30 #15
Jeg lukker hermed diskussionen og konstaterer at jeg indtil videre er henvist til BDE