Avatar billede jaudk Nybegynder
30. oktober 2008 - 12:23 Der er 10 kommentarer

Tabeless design (div/CSS)

Hej, jeg er ved at tage mig sammen til at komme igang med tabeless design. Derfor ville jeg høre om der var en venlig sjæl, som ville vise mig hvordan man opbyggede et simpelt design. Har lavet en skitse, til et "normalt" webdesign, som jeg normalt ville lave med tabeller.

http://jau.dk/div.png

På forhånd tak.
Avatar billede keenkbh Nybegynder
30. oktober 2008 - 14:24 #1
Er det noget lignende det her, du skal bruge:

<div style="text-align:center;">
<div style="width:500px;text-align:left;">
  <div style="height:50px;">
  logo
  </div>
  <div style="margin-bottom:5px;height:30px;">
  menu
  </div>
  <div style="padding:10px;height:500px;margin-bottom:5px;text-align:center;">
  <div style="float:left;width:300px;height:100%;">
    indhold 1
  </div>
  <div style="float:left;width:150px;height:100%;">
    indhold 2
  </div>
  <div>
  Adresse, Tlf, osv.
  </div>

Div. CSS styles/classes kan du selv sætte. Det kan sikkert gøres simplere, men ovenstående giver dig i hvert fald et eksempel på, hvordan et sideskelet kunne være bygget op uden tabeller.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
30. oktober 2008 - 14:54 #2
Hvis du spørger mig, så er det ret fjollet at opbygge nodet der passer fint ind i en simpel tabelform ved at bruge divs. Det er langt sværere, der er flere problemer med inkompatibilitet mellem browsere, og når du efter timers bøvl og masen har genopfundet den dybe tallerken, så er du udseendemæssigt hvor du startede. Man kan bruge sin tid noget mere fornuftigt end det.
Avatar billede ssv Nybegynder
30. oktober 2008 - 15:07 #3
Jeg vil da klart kunne lave det design der hurtigere i div's end tables. Og inkompatibilitet? Så skal man da være lidt af en hat for ikke at kunne få det simple design til at spille mellem de fleste gængse browsere ;-)
Avatar billede jokkejensen Novice
30. oktober 2008 - 15:08 #4
Jeg tror nu det er bedst at lave det med semantisk markup, og browser kompabilitet er et spørgsmål om hvor øvet man er.

keen, du kan spare lidt på de textalign ved at gøre sådan:

<div style="width:500px;margin:40px auto 0px">
  <div style="height:50px;">
  logo
  </div>
  <div style="margin-bottom:5px;height:30px;">
  menu
  </div>
  <div style="padding:10px;height:500px;margin-bottom:5px;text-align:center;">
  <div style="float:left;width:300px;height:100%;">
    indhold 1
  </div>
  <div style="float:left;width:150px;height:100%;">
    indhold 2
  </div>
  <div>
  Adresse, Tlf, osv.
  </div>
Avatar billede jaudk Nybegynder
31. oktober 2008 - 23:29 #5
Mange tak for de fine svar - lav svar så jeg kan give point :)
Avatar billede keenkbh Nybegynder
01. november 2008 - 13:52 #6
jokkejensen >> du har ret. Så lærte jeg også lidt i dag. :-)

jaudk >> hvem skal ligge et svar?
Avatar billede jaudk Nybegynder
01. november 2008 - 16:30 #7
Dem der syntes de fortjener point.. Men dig og jokke kan vel dele, hvis man har mulighed for det?
Avatar billede roenving Novice
01. november 2008 - 16:44 #8
Ja, du kan sagtens dele point !-)

Hvis du markerer begge navne i den boks, der kommer nede til venstre, når nogen har svaret, vil de blive delt lige over, hvis du så trykker Acceptér, ellers kan du trykke på avanceret og så selv vælge at dele dem !o]
Avatar billede keenkbh Nybegynder
01. november 2008 - 18:22 #9
et svar fra mig...
Avatar billede jaudk Nybegynder
02. november 2008 - 13:17 #10
Så mangler vi bare Jokke? :)