Avatar billede groyk Novice
29. oktober 2008 - 15:46 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Søge i flere tabeller

Hej Eksperter

Hvordan søger jeg i flere tabeller i en SQL sætning?

Mit setup er som følger

TABEL 1 (varer)
varenr (UNIK)
udsalgspris
varetype

TABEL 2 (stock_text)
id
varenr (Samme som TABEL 1)
sprog (da, en, de mm.)
overskrift
beskrivelse

Nu vil jeg gerne lave en søgning der søger på følgende felter

varer.varenr, tekster.overskrift og tekster.beskrivelse

Der skal kun søges på tekster og beskrivelser på dansk.

Min SQL ser sådan ud lige nu.

SELECT varer.*,  stock_text.* FROM varer, stock_text WHERE varer.varenr=stock_text.varenr AND stock_text.language_code='DK' AND varer.varenr LIKE '%te%' OR stock_text.stock_text_header LIKE '%te%' OR stock_text.stock_text_description LIKE '%te%'  LIMIT 0,20
Avatar billede arne_v Ekspert
29. oktober 2008 - 15:55 #1
Og den virker ikke eller ?
Avatar billede groyk Novice
29. oktober 2008 - 16:54 #2
Delvist jo, men hvis jeg søger en værdi i "stock_text.stock_text_header", så outputter forespørgslen samme tekst i ALLE rækkerne. (Kan ikke lige greje hvorfor!)
Avatar billede groyk Novice
29. oktober 2008 - 19:14 #3
Hej igen Arne

Fandt fejlen, der manglede lige en parantes!!

Så SQL'en skal se således ud for at fungere!

SELECT varer.*,  stock_text.* FROM varer, stock_text WHERE varer.varenr=stock_text.varenr AND stock_text.language_code='DK' AND (varer.varenr LIKE '%te%' OR stock_text.stock_text_header LIKE '%te%' OR stock_text.stock_text_description LIKE '%te%')  LIMIT 0,20