Avatar billede obhat Nybegynder
29. oktober 2008 - 13:12 Der er 19 kommentarer

browser kompatibel

Hvordan sikre man sig at en hjemmeside vises korrekt i alle browser?
Avatar billede keysersoze Guru
29. oktober 2008 - 13:18 #1
første step er at overholde standarderne - og næste step er at teste sig frem.
Avatar billede w13 Novice
29. oktober 2008 - 13:25 #2
Hvis du bare tester i de mest gængse browsere, hver gang du ændrer noget i designet, dvs. mens du bygger det op, så finder du ud af det, ligeså snart en af dine koder tolkes forkert/forskelligt i nogle browsere.

Det er den eneste måde! Der er ikke nogen enkelt opskrift á là "indsæt denne kode" el. lign.
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2008 - 13:31 #3
Bare skriv god, ren HTML-kode, når du laver hjemmesiden. Så virker den generelt godt overalt.
Og ja, når du laver en side og tester den, så test den hver gang i alle browsere, som du mener er nyttige.

Her har du en god oversigt over browsere: http://www.æbletræet.dk/index.php?title=Valg_af_browser
Og her er lidt statistik over, hvilke browsere der er mest populære: http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Du kan vælge at downloade måske 4-5 stykker - selvfølgelig især IE & Firefox, og Chrome, Opera, Safari osv. kan du vælge imellem - og så teste dine sider mens du laver dem, i alle browsere hver gang.

  // Steeven
Avatar billede jensgram Nybegynder
29. oktober 2008 - 13:36 #4
Og hvis du så er virkelig nysgerrig, kan du bede om screenshots af en enkelt side på mere eksotiske platforme: http://browsershots.org/
Avatar billede w13 Novice
29. oktober 2008 - 16:18 #5
www.validator.w3.org er som nævnt også en rigtig god idé.
Avatar billede w13 Novice
29. oktober 2008 - 16:19 #6
Hov, sådan her: http://validator.w3.org
Avatar billede obhat Nybegynder
30. oktober 2008 - 09:46 #7
Ok. mange tak for svarene.
Jeg har nemlig tit hft problemer med at tabeller hopper og danser i de forskellige browsere, hvor jeg har været nød til at anvende ansnit osv.

Hvad med <div> den burde holde i alle browser ikke?
Avatar billede keysersoze Guru
30. oktober 2008 - 09:58 #8
en div fungerer jo - men hvis du fx ikke har en doctype og styler den til ukendelighed kan du sagtens opleve problemer.
Avatar billede obhat Nybegynder
30. oktober 2008 - 10:11 #9
doctype sætter i tags ikke?
Avatar billede keysersoze Guru
30. oktober 2008 - 10:12 #10
ikke forstået?
Avatar billede w13 Novice
30. oktober 2008 - 10:16 #11
Nej, tror jeg. =)
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2008 - 10:31 #12
Doctype, fx:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

sættes i toppen af HTML-dokumentet før <html>-tagget

  // Steeven
Avatar billede obhat Nybegynder
30. oktober 2008 - 10:47 #13
Okay. mange tak.
Så er jeg med.:-)
Avatar billede ssv Nybegynder
30. oktober 2008 - 11:35 #14
Og nu vil olebole sikkert komme efter dig for at opfordre til XHTML ;-)
Avatar billede jensgram Nybegynder
30. oktober 2008 - 13:07 #15
ssv: Eller også vil han opfordre til HTML 4.01 Strict med begrundelsen, at WWW slet ikke er parat til XHTML endnu - og at XHTML desuden ikke er interessant før version 2.0 :)
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2008 - 14:17 #16
Så brug da den her i stedet:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

  // Steeven
Avatar billede obhat Nybegynder
07. november 2008 - 13:22 #17
Det gør jeg så. mange tak. :-)
Avatar billede keysersoze Guru
29. december 2008 - 12:53 #18
lukketid?
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2010 - 22:19 #19
Kan vi få lukket spørgsmålet...