Avatar billede jespernerd Nybegynder
29. oktober 2008 - 11:42 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Henter alle rækker som ét felt

Hejsa, hvordan laver jeg sådan, at jeg kan:

SELECT (ALLE IDS I TABELLEN) AS felt1 FROM test

Hvor jeg så kan lave $row['felt1'], hvor den udskriver alle id's i tabellen med simikolon ved hvert nyt?

F.eks hvis jeg har tabel "test" med 3 rækker i, hvor ids er 1 2 og 3, hvor jeg så udskriver $row['felt1'] som: "1,2,3"

Gider ikke lave en while, da det er noget nyt jeg vil prøve, så ikke sig "hvorfor ikke bare bruge et loop..." - det er IKKE det jeg spørger om.

På forhånd tusind tak!
Avatar billede michael_stim Ekspert
29. oktober 2008 - 12:19 #1
Så tror jeg du får problemer (hvad jeg ved) ;o)
Avatar billede jespernerd Nybegynder
29. oktober 2008 - 13:02 #2
Med hvad? Jeg ved godt det ikke er en god løsning, men det er ikke det jeg spørger om..
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. oktober 2008 - 13:20 #3
Hvis du vil spilde din tid på sådan noget pjat (og har en nyere MySQL-server), så:

select group_concat(id SEPARATOR ';') from test
Avatar billede jespernerd Nybegynder
29. oktober 2008 - 14:11 #4
Hvad menes der med 'group_concat' is not a recognized function name. ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. oktober 2008 - 14:12 #5
"....(og har en nyere MySQL-server),...."
Avatar billede jespernerd Nybegynder
29. oktober 2008 - 14:16 #6
Kan det så ikke gøres via en ældre?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. oktober 2008 - 14:18 #7
Nej - hvilken version har du? Slå selv op hvad der kræves: http://mysql.com/group_concat
Avatar billede recli Nybegynder
05. november 2008 - 14:45 #8
Det er lidt specielt, det du gerne vil, men her er en måde at gøre det på:

Først opretter man en variabel:
mysql> SET @a='1';

Dernæst kører man følgende forespørgsel:

mysql> SELECT max(@a:=CONCAT(@a, ', ', id)) AS "Felt1" from id_test where id >1;
+---------------------------+
| Felt1                    |
+---------------------------+
| 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
+---------------------------+
1 row in set (0.00 sec)

Hilsen
  /recli