Avatar billede daniel_d Nybegynder
25. oktober 2008 - 01:26 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke få variabel til at spille i if sætning

Hejsa

Jeg har et problem med en variabel i en if sætning som jeg bare ikke kan få til at spille...

Her er først en version hvor variablen er erstattet med en fast værdi og det virker:

function checkAllBoxes( n, fldName, toggleName ) {
    var c = 'document.adminForm.' + toggleName + '.checked';
    var n2 = 0;

    if ( document.adminForm.togglelink.checked == 0) {
        for (i=0; i < n; i++) {
            cb = eval( 'document.adminForm.' + fldName + '' + i );
            if (cb) {
                cb.checked = 0;
                n2++;
            }
    else {
        for (i=0; i < n; i++) {
            cb = eval( 'document.adminForm.' + fldName + '' + i );
            if (cb) {
                cb.checked = c;
                n2++;
            }

Men erstatter jeg

if ( document.adminForm.togglelink.checked == 0) {

med

if ( c == 0) {

hvor variablen c = 'document.adminForm.' + toggleName + '.checked'
så virker skidtet ik.

laver jeg en alert(c); for at tjekke værdien af c, så får jeg: document.adminForm.togglelink.checked

Så hvorfor spiller det ik?
NB: Er javascript newbie
Avatar billede tjp Mester
25. oktober 2008 - 01:34 #1
Fordi 'document.adminForm.' + toggleName + '.checked' er en tekststreng, mens document.adminForm.togglelink.checked er en værdi, og strengen 'document.adminForm.togglelink.checked' er ikke lig med 0.
Avatar billede daniel_d Nybegynder
25. oktober 2008 - 01:44 #2
aha, men så kommer det logiske spørgsmål dertil. Hvordan skal det så formuleres korrekt, så jeg får værdien og ikke tekststrengen?
Avatar billede daniel_d Nybegynder
25. oktober 2008 - 02:22 #3
Fandt ud af det: if ( eval('document.adminForm.' + toggleName + '.checked') == 0) {
Tak for hjælpen - fik ledt mig på rette spor.

Kaster lidt point efter dig :)
Avatar billede roenving Novice
25. oktober 2008 - 10:47 #4
-- og du kan sagtens få fat i den, men vær opmærksom på, at det er html3.2 DOM, så det vil ikke virke i al fremtid ...

-- hrm, og så gør du noget skørt, du har jo værdien, så du skal bare:

function checkAllBoxes( n, fldName, toggleName ) {
  var f = document.adminForm;
  var c = f[toggleName].checked;
  var n2 = 0;
  for (i=0; i < n; i++) {
    cb = f[fldName+i];
    if (cb) {
      cb.checked = c;
      n2++;
    }

-- og du behøver slet ikke navnet, for du kalder den vel på onclick på checkboxen, så du kan bare sende en reference eller om den er checked:

Check/rens alle: <input type="checkbox" onclick="checkAllBoxes(4,'mineChecks',this.checked);">

-- og så:

function checkAllBoxes( n, fldName, c ) {
  var f = document.adminForm;
  var n2 = 0;
  for (i=0; i < n; i++) {
    cb = f[fldName+i];
    if (cb) {
      cb.checked = c;
      n2++;
    }

-- hvad bruger du iøvrigt n2 til, skal det ikke bare være:

function checkAllBoxes( n, fldName, c ) {
  var f = document.adminForm;
  for (i=0; i < n; i++) {
    cb = f[fldName+i];
    if (cb)
      cb.checked = c;
  }
Avatar billede roenving Novice
25. oktober 2008 - 10:48 #5
-- og endnu kortere:

function checkAllBoxes( n, fldName, c ) {
  var f = document.adminForm;
  for (i=0; i < n; i++) {
    if (cb = f[fldName+i])
      cb.checked = c;
  }