Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2008 - 23:35 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

At sætte to betingelser

Hej alle eksperter

Hvordan sætter man to betingelser for, hvilken enhed, der vælges i en database?

Se fx følgende:
strSQL = "Select * from Reservedele Where id ='5'"

Her vælges den enhed, hvor id er 5, og der må kun være én enhed, hvor id'en er 5.
Men: Hvis nu der fx er tre enheder med id'en 5, men som hver er tildelt et bogstav a,b og c, så har de stadig alle en entydig id, fx 5c.

Kan man så opstille to WHERE-betingelser? Fx på følgende måde:
strSQL = "Select * from Reservedele Where id ='5' And bogstav ='c'"

På forhånd tak for svaret.

  // Steeven
Avatar billede keysersoze Guru
24. oktober 2008 - 23:54 #1
ja - lige præcis.
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2008 - 00:33 #2
??

Er dette korrekt?:
strSQL = "Select * from Reservedele Where id ='5' And bogstav ='c'"

Jeg har prøvet forskellige ting, men dette skrev jeg kun for at vise, hvad jeg mente.

  // Steeven
Avatar billede terry Ekspert
25. oktober 2008 - 09:07 #3
if id is a number then itshouldnt be in ''

strSQL = "Select * from Reservedele Where id = 5 And bogstav ='c'"
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2008 - 22:21 #4
Thank's Terry.

Why do you write in english? Should I answer you in english?

  // Steeven
Avatar billede terry Ekspert
28. oktober 2008 - 09:55 #5
I am Englsih :o)
No need to answer in Englsih, I understand Danish fine, just not too good (very slow too) in writing.

Steeven isnt Danish is it?
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2008 - 11:00 #6
Okay.

Kan du virkelig godt forstå, hvad folk skriver herinde? Der er så mange stavefejl og fejl i skrivningen, at det er helt utroligt.

Nej, Steeven er vist ikke et dansk navn :) Men jeg er 100 % dansker - ingen engelske gener eller noget.

Og tilbage til spørgsmålet... Det virkede med AND, så tak for det Keysersoze!
Terry >> Er det egentlig nødvendigt, at skrive apostroffer omkring bogstaver?

  // Steeven
Avatar billede terry Ekspert
28. oktober 2008 - 12:18 #7
Yes it is necessary, so if you try without you will find that it doesnt work.
Numbers without and text with.
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2008 - 13:13 #8
Det var lige netop også sådan jeg først troede, at der var.

Men se her: http://www.eksperten.dk/spm/850357
Det er ikke mig, der har taget fejl af noget alligevel?

  // Steeven
Avatar billede terry Ekspert
28. oktober 2008 - 14:14 #9
Well I'm no expert at PHP but if we keep to SQL then it is necessary. What you do in PHP I cant help you with.
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2008 - 14:46 #10
Jeg fik bare at vide dér, at det ikke var nødvendigt med apostroffer omkring parametre i hverken PHP eller ASP.

Men tak for hjælpen til Jer begge. Keysersoze må gerne lægge et svar også.

  // Steeven
Avatar billede keysersoze Guru
28. oktober 2008 - 23:07 #11
det er også korrekt - der er bare lige den men, at du ikke benytter ikke parametre :)
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2008 - 09:06 #12
Ja, jeg tror jeg har forstået det nu :)
Tak for hjælpen til Jer begge.

  // Steeven
Avatar billede terry Ekspert
29. oktober 2008 - 10:54 #13
Selv tak :o)