Avatar billede gubien Nybegynder
23. oktober 2008 - 11:53 Der er 3 kommentarer

Forsætte på en string?

Hejsa!

Jeg sidder og roder med noget tilføjelse af data til et specifikt felt i en tabel.

Feltet vil typisk indeholde data som 13:32:34:13:
Mit problem er jeg vil sætte mere data ind i det felt, så jeg bygger videre på den. f.eks sætte 22: ind så der kommer til at stå 13:32:34:13:22: er dette muligt?

Jeg ved man kan bruge replace til at fjerne visse ting fra et felt, men kan man også bygge videre?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
23. oktober 2008 - 12:00 #1
Ja, du KAN godt:

UPDATE tabel SET felt=CONCAT(felt,'22:'),

Men det ligner en skidt datastruktur når du har brug for flere værdier i et felt. Det var nok bedre om du splittede det ud i en tabel for sig.
Avatar billede gubien Nybegynder
23. oktober 2008 - 12:12 #2
Hensigten var sådan set at numrene er bruger id'er, som kan vises via explode(php). Dvs. man så kan tilføje flere brugere og fjerne specifikke brugere, til et eller andet område.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
23. oktober 2008 - 12:34 #3
Hvilket blot bekræfter at det burde komme ud i en separat tabel med brugerid og id fra denne tabel som primærnøgle, og dermed en række pr. bruger pr. område.

Det gør det langt nemmere at lave søgninger, vedligeholdelse, etc.