Avatar billede hugopedersen Nybegynder
23. oktober 2008 - 09:14 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Fra Access til MySQL

Jeg har følgende i min Access DB
SELECT t1.*
FROM tblcentercounters AS t1 INNER JOIN (SELECT CenterID, fldDate, MIN(Tidspunkt) AS MinTidspunkt
  FROM tblcentercounters
  GROUP BY CenterID, fldDate
)  AS t2 ON (t1.CenterID=t2.CenterID) AND (t1.fldDate=t2.fldDate) AND (t1.Tidspunkt=t2.MinTidspunkt);

Når jeg 'bare' kopierer det til et view på MySQL så brokker den sig over at jeg har en ekstra select.

Hvordan skal den lige skæres?
Alt andet lige så må det jo være bedre rent perfomancemæssigt at smide det over på MySQL i stedet for min Access frontend.
(Det fungerer i øvrigt rimeligt overbevisende med Access og ODBC til MySQL)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. oktober 2008 - 10:03 #1
Hvilken version af mysql bruger du?
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
23. oktober 2008 - 13:37 #2
5.0.67
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2008 - 02:56 #3
Må vi se det VIEW du tester med og den præcise fejlbesked ?
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
25. oktober 2008 - 11:41 #4
Det skal jeg prøve at klippe ud når jeg kommer på arbejde på mandag.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
28. oktober 2008 - 07:23 #5
CREATE
    /*[ALGORITHM = {UNDEFINED | MERGE | TEMPTABLE}]
    [DEFINER = { user | CURRENT_USER }]
    [SQL SECURITY { DEFINER | INVOKER }]*/
    VIEW `test_rcsun`.`vwTest`
    AS
    (SELECT t1.*
FROM tblcentercounters AS t1 INNER JOIN (SELECT CenterID, fldDate, MIN(Tidspunkt) AS MinTidspunkt
  FROM tblcentercounters
  GROUP BY CenterID, fldDate
)  AS t2 ON (t1.CenterID=t2.CenterID) AND (t1.fldDate=t2.fldDate) AND (t1.Tidspunkt=t2.MinTidspunkt)
)

Error Code : 1349
View's SELECT contains a subquery in the FROM clause
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. oktober 2008 - 08:52 #6
Det er nok en bug: http://bugs.mysql.com/bug.php?id=16757
Men det er dog kun syntaktisk. Laver du et view til den inderste SELECT, så skulle det køre.
Check dog lige hvordan MySql har tænkt sig at køre den - jeg syntes jeg så rygter om at det ville kræve en table-scan (men jeg kan ikke lige finde det igen...)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
28. oktober 2008 - 09:14 #7
OK - det er altså ikke noget der lige kan 'fixes' kan jeg forstå.
Så må jeg beholde det som en query i min Access frontend. Det bliver tingene dog ikke nemmere af :-)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
28. oktober 2008 - 09:14 #8
Nemmere = hurtigere
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. oktober 2008 - 09:21 #9
Det er en mulighed. Alternativt, som skrevet, lave et view mere. Dit valg :)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
06. november 2008 - 11:03 #10
erikjacobsen> et svar så du kan få point for dit link
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. november 2008 - 11:09 #11
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
06. november 2008 - 12:30 #12
Det var da en skam - men så trækker jeg dem bare hjem.