Avatar billede slughead Nybegynder
22. oktober 2008 - 15:10 Der er 10 kommentarer

ajax opslag giver problemer i firefox med danske bogstaver

Hey,

Jeg laver diverse opslag via et xmlhttpobject.

function GetXmlHttpObject()
{
  var xmlHttp=null;
  try
  {
    //firefox, safari eller opera 8.0+
    xmlHttp=new XMLHttpRequest();
  }
  catch (e)
  {
    //internet explorer
    try
    {
      xmlHttp=new ActiveXObject("Msxml2.XMLHTTP");
    }
    catch (e)
    {
      xmlHttp=new ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP");
    }
  return xmlHttp;
}

Så benytter jeg objektet på følgende måde:

xmlHttp=GetXmlHttpObject();
if (xmlHttp==null)
{
  alert("your browser does not support AJAX!");
  return;
}

...

xmlHttp.onreadystatechange = GetStateChanged;
xmlHttp.open("POST", url, true);
xmlHttp.send();

Her er et udpluk af metoden GetStateChanged

...
responseText = xmlHttp.responseText.split('|')M
...
if (responseText.length == 1 && xmlHttp.responseText == '')
{
  alert("fejl");
}

Alt dette fungerer sådan set fint, med en enkelt undtagelse. Som spørgsmål-titlen angiver, får jeg netop denne "fejl" ud, hvis min søgestreng indeholder æøå i Firefox. Jeg kan sagtens modtage svar indeholdende æøå. I Internet Explorer, kan jeg både requeste og modtage indeholdende æøå.

Det skal måske lige tilføjes, at jeg på siden har denne her under head:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

Jeg har læst nogen steder, at nogen kan få det til at virke i firefox, men ikke i internet explorer, hvor problemet er blevet løst ved at bruge "POST" i stedet for "GET" - men jeg bruger allerede "POST", og hvis jeg sætter den til at bruge "GET", fucker siden helt i Firefox... (kan ikke interagere med elementerne på siden).

Nogen bud? :)
Avatar billede slughead Nybegynder
22. oktober 2008 - 15:12 #1
M = ;  ...hvis nogen skulle være i tvivl!
Avatar billede jokkejensen Novice
22. oktober 2008 - 15:16 #2
gem i utf-8 - eller <![CDATA[æøå]]>

Du kan aflæse request og response med hhv firebug og fiddlertool til firefox og ie.

vh.
Avatar billede slughead Nybegynder
22. oktober 2008 - 15:23 #3
kan du udpensle det med lidt eksempel-gejl? :P
Avatar billede majbom Novice
22. oktober 2008 - 15:27 #4
har du en header på siden, som dit ajax-kald "snakker" med?
Avatar billede slughead Nybegynder
22. oktober 2008 - 15:44 #5
ah ja - Jeg har en asp-fil, der sætter den slags.

Jeg har netop forsøgt her at sætte Response.CharSet = "ISO-8859-1" i stedet for "UTF-8"

Det virker - til dels...
Jeg kan nu søge på strenge indeholdende æøå. Nu ser svaret bare skod ud, fordi svaret ikke vises som æøå, men som alle mulige andre tegn ^^

Jeg kan dog ikke rigtigt forstå hvorfor reponse-charset'et har noget at gøre med request'et?
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
22. oktober 2008 - 15:49 #6
jeg kører mine med følgende top:

<%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%>
<% Response.CacheControl = "no-cache" %>
<% Response.AddHeader "Pragma", "no-cache" %>
<% Response.Expires = -1 %>
<%Response.charset="iso-8859-1"%>
<html>
<head>

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
Avatar billede olebole Juniormester
22. oktober 2008 - 16:42 #7
<ole>

"Jeg har læst nogen steder, at nogen kan få det til at virke i firefox, men ikke i internet explorer, hvor problemet er blevet løst ved at bruge "POST" i stedet for "GET" - men jeg bruger allerede "POST", og hvis jeg sætter den til at bruge "GET", fucker siden helt i Firefox... (kan ikke interagere med elementerne på siden)."

Det tyder på, du også laver andre fejl. Derudover er iso-8859-1 de facto deprecated, da JavaScript og JScript ikke længere tilbyder metoder til encoding af URL'er i ANSI.

Prøv at lægge et link til siden  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
22. oktober 2008 - 16:44 #8
PS: Vil du bruge utf-8, skal du skrive noget i stil med:

<%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="65001"%>
<% Response.CacheControl = "no-cache" %>
<% Response.AddHeader "Pragma", "no-cache" %>
<% Response.Expires = -1 %>
<%Response.charset="utf-8"%>
<html>
<head>

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
Avatar billede slughead Nybegynder
27. oktober 2008 - 11:42 #9
Jeg har nu prøvet ovenstående muligheder, uden held.

olebole - det er på et internt miljø, så den er ikke tilgængelig udefra - sry! :)
Avatar billede majbom Novice
04. november 2010 - 10:47 #10
kan vi lukke hér?