Avatar billede jaze Nybegynder
21. oktober 2008 - 12:52 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Er det at lave et opslag på baggrund af et virtuelt felt?

jeg vil gerne vise værdien af et felt, uden at have en relation til et andet felt.

Et det muligt?
Avatar billede jaze Nybegynder
21. oktober 2008 - 12:57 #1
lidt ala dette
txtbox indhold =[tblJourSubJournalplan]![journalSubheadername] where [tblJourSubJournalplan]![journalSubheaderID] = left([tblJournalArchive]![journalsubheaderID],2)

Kan man det?
Avatar billede mugs Novice
21. oktober 2008 - 13:12 #2
Hvis du har felter i begge tabeller der matcher en bestemt post, kan du bruge funktioen DLookUp.
Avatar billede jaze Nybegynder
21. oktober 2008 - 13:13 #3
er det helt volapyk?
Avatar billede jaze Nybegynder
21. oktober 2008 - 13:13 #4
W00t teach me
giv eksempel please - det har jeg ledt efter
Avatar billede mugs Novice
21. oktober 2008 - 13:14 #5
DLookup("[FELTNAVN]", "TASBELNAVN", "[Navn]='" & Me.Navn & "'")
Avatar billede jaze Nybegynder
21. oktober 2008 - 13:15 #6
jeg har en tabel (kategori) med id, name
og en anden tabel (arkiv) med subid, og en masse andet
de 2 første cifre i subID er id
Mit spm er hvordan kan jeg lave et opslag i kategori på baggrund af subid i arkiv
Avatar billede jaze Nybegynder
21. oktober 2008 - 13:30 #7
txtbox = DLookup("[journalheadername]", "tbljourjournalplan", "[journalheaderID]= & left(journalsubheaderid,2))

burde denne så vise værdien af journalheadername i tabellen tbljourjournalplan, hvor journalheaderID er lig de 2 første cifre af journalsubheaderid
Avatar billede jaze Nybegynder
21. oktober 2008 - 13:30 #8
for det virker ikke :(
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2008 - 13:44 #9
txtbox = DLookup("[journalheadername]", "tbljourjournalplan", "[journalheaderID]=" & left(journalsubheaderid,2))
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2008 - 13:44 #10
eller som mugs siger, hvis det er et tekstfelt:

txtbox = DLookup("[journalheadername]", "tbljourjournalplan", "[journalheaderID]='" & left(journalsubheaderid,2)"'")
Avatar billede jaze Nybegynder
21. oktober 2008 - 13:52 #11
den siger bare ugyldig syntax :S - Det er en Access 2003 db, men jeg sidder med Access 2007 (goddammit)
Avatar billede jaze Nybegynder
21. oktober 2008 - 13:53 #12
jeg smider den på controlsource med =DLookup("[journalheadername]", "tbljourjournalplan", "[journalheaderID]='" & left(journalsubheaderid,2)"'")
Avatar billede jaze Nybegynder
21. oktober 2008 - 14:09 #13
forreste er journalheaderid text
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2008 - 14:20 #14
=DLookup("[journalheadername]", "tbljourjournalplan", "[journalheaderID]='" & left(journalsubheaderid,2) & "'")

ups!~)
Avatar billede jaze Nybegynder
21. oktober 2008 - 14:23 #15
lol så virker det der skal bruges ; istedet for ,
Det er sgu underligt, selv i hjælpen står der ,
Avatar billede jaze Nybegynder
21. oktober 2008 - 14:30 #16
Her er den syntax der virker

=DLookUp("[journalheadername]";"tbljourjournalplan";"[journalheaderID]='' & left(journalsubheaderid,2) & ''")

mugs smid et svar, så deler I i porten
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2008 - 14:33 #17
Korrekt.. , bruges faktisk kun i vba-editoren og derfra er syntaksen til hjælp fremkommet, men under egenskaber og i sql bruger man ;

!~)
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2008 - 14:34 #18
...sådan er alting jo så utroligt.... logisk!~)
Avatar billede mugs Novice
21. oktober 2008 - 14:40 #19
Jeg afstår fra point. spg lavede arbejdet
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2008 - 14:59 #20
Det står højt og tydeligt i vores uskrevne regler at først til mølle med rigtigt svar har vundet!~)

...og her kvalificere DLookup("[FELTNAVN]", "TASBELNAVN", "[Navn]='" & Me.Navn & "'") sig så udmærket ved at være korrekt!~)

så 50/50 må da være det mindste!~)
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2008 - 15:00 #21
...og nu kører jeg, vi "ses" senere!~)
Avatar billede jaze Nybegynder
21. oktober 2008 - 15:14 #22
Jamen så værsgod og tusinde tak for hjælpen :D