Avatar billede xenoxsis Nybegynder
20. oktober 2008 - 13:35 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ændre i en fortløbende formular

Hej Eksperter,

Jeg har lidt problemer med fortløbende formularer i Access. Når jeg f.eks. laver en rapport, er der er "OnLayout" (eller lign.) der lader mig ændre ting idet de enkelte "linier" bliver lavet. Dvs, jeg kan skrive nul i et felt for en linie, eller fjerne den, uden at det berører de resterende felter.

Kan dette også lade sig gøre i fortløbende formularer? F.eks. at hvis jeg har et felt der er 0, så bliver knappen inaktiv, men KUN der hvor den er nul. Indtil videre, hvis jeg ændrer en knap til inaktiv, bliver ALLE inaktive.

Håber i kan hjælpe...
Avatar billede tigerdyr2007 Praktikant
20. oktober 2008 - 19:35 #1
If Tekst8.Value = "0" Then
Tekst8.Enabled = False
End If

Det er du nødt til at lægge ind ved forsøg på at ændre det pågældende felt. Ellers skal du lægge det ind ved tilgang til hver enkelt felt i din formular. Du kan også sætte Tekst8.visible = False i stedet. Men du kommer nok ikke udenom at detektere om feltet er nul når du arbejder dig rundt i posterne. Husk at sætte feltet aktivt igen efterhånden som value <> = 0
Måske der er andre som har et bud?
Avatar billede fdata Forsker
20. oktober 2008 - 19:47 #2
Du skal nok se lidt anderledes på sagerne. En fortløbende formular er jo stadig kun en enkelt formular. Du ser bare en række forskellige instanser af den samme formular.
En ændring i en enkelt post, der skal påvirke kun den ene instans af formularen er derfor ikke mulig, idet de jo alle "er den samme form".
Derfor vil du se lidt sjove resultater, når du klikker dig rundt fra post til post. Knappen bliver inaktiv; men det gør de alle (for det er jo den samme knap). OK?
Avatar billede xenoxsis Nybegynder
20. oktober 2008 - 20:09 #3
Ja jeg kan se hvad du mener fdata, men er en rapport ikke det samme? Det er jo også bare en rapport skabelon der bliver gentaget, men der KAN jeg ændre tingene individuelt som enkelte instanser, derfor håbede jeg det også var muligt med de fortløbende formularer.

tigerdyr: Det var skam ikke problemet med logikken i det jeg skulle, men mere at finde den event hvor jeg kan gøre det. Samt at forhindre at når jeg ændrer en knap, så bliver alle knapper ændret.
Avatar billede tigerdyr2007 Praktikant
20. oktober 2008 - 20:21 #4
Måske det kan gøres med noget underformular? Nogen bud...
Avatar billede xenoxsis Nybegynder
21. oktober 2008 - 10:18 #5
Nej for underformularen vil så altid være den samme...
Avatar billede terry Ekspert
21. oktober 2008 - 18:33 #6
If the fields you change are BOUND then you only change that record. If the field is UNBOUND then all records are effected.

If you have a button beside each record then you could test on the on click event what the value of a field is which will be for the value of the record you are currently on.
You could also enable/disable the button  in the forms On Current event depending on the value
Avatar billede xenoxsis Nybegynder
12. november 2008 - 10:21 #7
Yeah its just not what I hoped for actually :-)

Well..I guess it cant be done.

Closed