Avatar billede agerkvist Nybegynder
20. oktober 2008 - 10:43 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Gem som PDF i CMYK

Hvordan gemmer jeg mit Illustrator dokument som PDF i CMYK?

Jeg har et dokument der indeholder grafik fra Photoshop - i Photoshop er dokumentet CMYK og Illustrator er også sat til CMYK Mode.

Men når jeg så gemmer filen som PDF og sender den til trykkeriet, skriver de tilbage og siger at den er i RGB...

...hvad pokker er det lige jeg misser?
Avatar billede kringleraket Nybegynder
20. oktober 2008 - 12:18 #1
Prøv lige tjekke hvad der står under "Output" i dialogboxen når du gemmer som PDF.
I feltet med "Destination" skal der stå en CMYK profil, evt. den fra dit trykkeri.
Avatar billede agerkvist Nybegynder
20. oktober 2008 - 13:07 #2
Nu er jeg selvfølgelig ikke ved min arbejdscomputer nu, så har ikke illustrator her.

Men tjekker det når jeg kommer hjem. Så vidt jeg husker valgte jeg "default" istedet for "customized" - når jeg valgte "customized" stod der noget i stil med at dokumentet ville blive ændret til RGB og jeg gik derfor ud fra at det ville ende som CMYK med default.

Hvordan kan jeg eventuelt tjekke om pdf'en er RGM eller CMYK efter jeg har lavet den?
Avatar billede kringleraket Nybegynder
20. oktober 2008 - 14:31 #3
Avatar billede agerkvist Nybegynder
20. oktober 2008 - 17:23 #4
når jeg tager "save as" i Illustrator, får jeg et vindue op der giver mig 3 muligheder: Default, Screen optimized og Custom.

Hvis jeg vælger custom står der "the documents mode will be changed to RGB".

Der er ikke nogen mulighed for at vælge CMYK eller RGB nogen steder.

Filen er som sagt lavet i CMYK mod ei Photoshop, så placeret i Illustrator i CMYK mode og dernæst gemt som PDF - men så får jeg svar tilbage at de filer jeg har sendt er i RGB og det fatter jeg bare ikke.

Har forsøgt mig med acrobat pro, men kan ikke finde den preflight.

Når jeg åbner PDFen i photoshop eller Illustrator står den i CMYK mode.
Avatar billede kringleraket Nybegynder
20. oktober 2008 - 20:31 #5
Hvilken version af Illustrator har du?
Avatar billede agerkvist Nybegynder
20. oktober 2008 - 22:27 #6
Illustrator 10
Avatar billede kringleraket Nybegynder
21. oktober 2008 - 12:43 #7
Hmm.. Det er underligt.
Under "Save as" plejer man at kunne vælge imellem AI, AIT, EPS, PDF, og SVG.
Hvilke valgmuligher har du i "Save as"?
Kan det tænkes at du mangler en Plug-in?
Avatar billede agerkvist Nybegynder
21. oktober 2008 - 13:19 #8
Jeg har også alle de muligheder under Save as og der vælger jeg selvfølgelig PDF.

Og når jeg så selv tjekker PDF'erne i Illustrator står de som CMYK - begynder at tro det ikke er mig der gør noget forkert.
Avatar billede agerkvist Nybegynder
21. oktober 2008 - 13:33 #9
Nu har jeg talt med trykkeriet igen - det var simpelthen et spørgsmål om misforståelser og lidt kommunikation der var gået skæv.

Smid et svar så får du pointene Kringle - det er jo sådan man gør og jeg havde gjort det der var bare noget andet galt :)
Avatar billede kringleraket Nybegynder
22. oktober 2008 - 08:05 #10
Snup du bare dem selv.
Du har jo selv fundet en løsning  :-)
Avatar billede agerkvist Nybegynder
22. oktober 2008 - 11:17 #11
Ok så :)
Avatar billede agerkvist Nybegynder
22. oktober 2008 - 11:17 #12
.