Avatar billede zane Nybegynder
14. december 1999 - 00:01 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

kontrol af ikke-system tid

Kan man tjekke GMT eller lign. via JS
Sådan at brugeren ikke bare piller ved sin system tid.
Avatar billede michaelras Nybegynder
14. december 1999 - 09:36 #1
Nej ikke direkte via JavaScript, men i en kombination med fx CGI (eller et anden server-side-script) er der masser af muligheder, fx kan man lade server-side-scriptet skrive en JavaScript variabel, så ved JavaScriptet hvad datoen/tiden var da siden blev hentet

Michael
Avatar billede zane Nybegynder
14. december 1999 - 12:35 #2
Ok, ved ud noget om cgi el. lign.

~zane~
Avatar billede jumper Nybegynder
14. december 1999 - 12:45 #3
Zane, det kan du sagtens!

Kig på http://developer.netscape.com/docs/manuals/js/client/jsref/date.htm

Der er en udførlig beskrivelse af hele Date() objektet og dets funktioner, så du kan omregne en dato til GMT eller UT.

/Thor
Avatar billede limemedia Nybegynder
14. december 1999 - 13:16 #4
Date objektet henter sin tid fra klientens computer og vil således altid være afhængig af om brugeren ændrer sin systemclock (er en dum ide, men nogle er gode til det alligevel)

Du bliver nødt til at bruge en form for ServerSide programmering... Perl, PHP osv.
Avatar billede michaelras Nybegynder
17. december 1999 - 13:33 #5
Her er et lille eksempel på en CGI (perl) kode, udfyld selv de manglende steder:
---- STARTER HER ------
#!/usr/bin/perl
@T = gmtime(time);
print "content-type: text/html\n\n";
print <<EEE;
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>titel</TITLE>
<SCRIPT Language="JavaScript">
EEE
print "tid=\"$T[2]:$T[1]:$T[0]\";\n";
print "dato=\"$T[3]/".($T[4]+1)."-$T[5]\";\n";
print <<EEEE;
// OSV med koden....
</SCRIPT>
</HEAD>
<BODY>
Bla bla bla
</BODY></HTML>
EEEE
----- SLUTTER HER ------

Du kan også bruge localtime(time) i stedet for gmtime(time) for at får tiden i serverens lokale tid i stedet for GMT

Hvad det går er at lave to javascript variabler (dato og tid) som indeholder datoen og tiden i følgende format:
tid=TT:MM:SS
dato=DD/MM-ÅÅ

Variablerne fortæller hvad tiden var (på serveren) da siden blev hentet, hvad du vil bruge dem til er selvfølgelig op til dig

Michael
Avatar billede zane Nybegynder
18. december 1999 - 02:27 #6
Det ser spændende ud, jeg vil lige kigge på det.

Hvad jeg vil bruge det til Tja..
Det kunne vel bare intersant at vide!

~zane~

Avatar billede zane Nybegynder
09. januar 2000 - 23:47 #7
spm closed

~zane~