Avatar billede excelbaskeren Nybegynder
17. oktober 2008 - 16:30 Der er 8 kommentarer

Starte på et bestemt faneblad i Excel

Er det muligt at få Excel til at starte på et bestemt faneblad? Jeg har et excel-ark med en række faneblade, men det er smartest for brugeren hvis der startes på et bestemt ark... Kan man evt. lave en opstartsmakro?
Avatar billede jkrons Professor
17. oktober 2008 - 16:38 #1
Læg denne kode i ThisWorkbook modulet

Private Sub Workbook_Open()
    Sheets("Arknavn").Activate
End Sub

Ret arknavnet til det, du ønsker.
Avatar billede excelbaskeren Nybegynder
17. oktober 2008 - 17:45 #2
Mange tak :)
Avatar billede jkrons Professor
17. oktober 2008 - 18:34 #3
Velbekomme :-)
Avatar billede excelbaskeren Nybegynder
18. oktober 2008 - 10:36 #4
Kender du så også et stykke kode til en "tilage"-knap i Excel? I mit Excel-ark er der en del faner/sider som brugeren kan navigere rundt i med links og "menuer" i toppen af hver side, men jeg mangler en tilbage/frem-funktion ligesom i en browser, ligesom history.go(-1)....?
Avatar billede jkrons Professor
18. oktober 2008 - 13:33 #5
Herer du nok selv nødt til at holde styr på, hvilek sider, der er besøgt - fx ved at lade en makro skrive dem i et regneark, og så lade en anden makro aflæse, hvad der står i dette. Jeg har ikke umiddelbart en kode, der kan håndtere dette, men vil da gerne se på sagen.
Avatar billede jkrons Professor
18. oktober 2008 - 14:20 #6
Her er en mulighed. I denne version kan du kun gå et skrivt tilbage, men det kan evt. ændres.

I ThisWorkbook modulet skal du have følgende to makroer.

Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
    Sheets(3).Range("a2:A65536").ClearContents
End Sub

Private Sub Workbook_SheetDeactivate(ByVal Sh As Object)
    Sheets(3).Range("a65536").End(xlUp).Offset(1, 0).Value = Sh.Name
End Sub

I et almindeligt modul skal du have

Sub Back()
    Sheets(Sheets(3).Range("a65536").End(xlUp).Value).Activate
End Sub

Det er dnne sidste makro, der skal afspilles, for at bringe dig et step bagud. Husk, at når du gør det, bliver "det ark, du går tilbage fra", det der nu er det sidste.

Koden lan du evt knytte til en knap eller en genvejstast.

I denne løsning gemmes arknavnene i Ark3. Det kan du selv rette til noget andet. Bare ret Sheets(3) alle steder. For ikke at forvirre brugerne, kan det være en god ide at skjule det ark, der indeholder historikken.
Avatar billede excelbaskeren Nybegynder
22. oktober 2008 - 21:56 #7
Tak!

...og spørgsmålene fortsætter! I mit excel-ark har jeg en række grafer, der skal vises alt efter hvilken værdi man vælger i en drop-down-box. Jeg har lavet makroer nu, der via knapper bringer den relevante graf øverst i "bunken" (det er 6 næsten ens grafer, der dog varierer en smule efter det valg man foretager i drop-down-boxen. DE er placeret oven i hinanden og sendes øverst når de vælges). Det er dog lidt (meget?) primitivt, at man selv skal klikke sig til den graf der passer til et valg man tidligere har foretaget i en anden sammenhæng.
Kan man med simpel kode få den til at "if A1=2 then show graph 1" osv.? Værdien der skal styre graferne skal helst være en simpel værdi-ænring i en celle..
På forhånd mange tak!!
Avatar billede jkrons Professor
23. oktober 2008 - 08:00 #8
Jeg er på kursus pt. og har ikke meget tid, så måske skulle du lukke dette spørgsmål og oprette et nyt, og så se om nogen byder ind.