Avatar billede oehre Nybegynder
15. oktober 2008 - 09:38 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Bruge særlige værdier i en kolonne i XL til at lave loop i VBA

I et excel ark har jeg en kolonne med "tal" - eksempelvis "AA00" (strengens begyndelse) og "AA99" (strengens afslutning).

Antallet af "tal" mellem start og slut er variabel.

Hvordan laver man et loop i VBA, der er baseret på de værdier, der står i kolonnen?
Avatar billede jkrons Professor
15. oktober 2008 - 13:59 #1
Mener du, at loopet skal køre så mange gange, som der er tal i mellem start og slut eller som mange gange som tallet angiver? Skal tallene i strengens begyndelse tælles med? I slutningen?
Avatar billede jkrons Professor
15. oktober 2008 - 14:00 #2
Det ville nok være nemmere at hjælpe, hvis du forklarer, hvad du ønsker at opnå.
Avatar billede oehre Nybegynder
15. oktober 2008 - 18:56 #3
Jeg prøver lige igen :-)

Jeg vil fange de rækkenumre som eksempelvis aa00 og aa99 står i, og bruge disse værdier i et loop. Eksempelvis:

For i = aa00 to aa99
' kode

i stedet for

For i = 12 to 22
' kode

Avatar billede jkrons Professor
15. oktober 2008 - 22:12 #4
Det kan du sikkert godt gøre. Ved du på forhånd, hvilken række de to værdier står i, eller skal den finde dem først.
Avatar billede oehre Nybegynder
16. oktober 2008 - 10:54 #5
Jeg skal finde dem først inden jeg kan lave loopet, og det er præcis den operation jeg ikke kan få min hoved omkring, ny som jeg er til 'the wonders of VBA'.

BR/Ø
Avatar billede jkrons Professor
16. oktober 2008 - 16:21 #6
Her er en mulighed:

Dim RB As Integer
Dim RS As Integer
    For Each c In Range("a1:a25").Cells
        If c.Value = "aa00" Then RB = c.Row
        If c.Value = "aa99" Then RS = c.Row
    Next c
For i = RB To RS
din kode.....

Ret selv området der skal kontrolleres for indholdet AA00 ogf AA99.
Avatar billede oehre Nybegynder
16. oktober 2008 - 20:43 #7
Jeg vil straks give det et forsøg!
Avatar billede oehre Nybegynder
16. oktober 2008 - 22:42 #8
Der var et mindre problem hvis første linie var blank, men da jeg først kom over det, så virkede koden perfekt! -

1000 tak Krons! - Hvordan er det lige pointsystemet virker?

Avatar billede jkrons Professor
16. oktober 2008 - 22:48 #9
Jeg lægger et svar - det accepterer du :-)
Avatar billede oehre Nybegynder
21. oktober 2008 - 09:04 #10
Det bøvler lidt med accepten.
Avatar billede jkrons Professor
21. oktober 2008 - 17:07 #11
Den er nu god nok nu :-)