Avatar billede wermelin Nybegynder
27. juni 2001 - 00:51 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

INNER JOIN.. igen!

Hejsan!

Jeg er blevet blind.. hvad er der galt her:
strSQL = \"SELECT * FROM GROUP INNER JOIN PROFILE ON GROUP.ID=PROFILE.GROUPID WHERE FIRSTNAME = \'NAME\'\"

Denne fejl kommer:
Microsoft JET Database Engine fejl \'80040e14\'

Der er en syntaksfejl i FROM-delsætningen.

Hjæææælp..!
Avatar billede jakoba Nybegynder
27. juni 2001 - 01:04 #1
select *  i en join?
Avatar billede wermelin Nybegynder
27. juni 2001 - 01:08 #2
Ja, det skulle jeg mene at man kan! (99% sikker!)
Avatar billede rzj Nybegynder
27. juni 2001 - 01:18 #3
du mangler at eksplicetere at du gerne vil udtrække fra TO tabeller ! det skal se sådan ud:

strSQL = \"SELECT * FROM GROUP, PROFILE INNER JOIN PROFILE ON GROUP.ID=PROFILE.GROUPID WHERE FIRSTNAME = \'NAME\'\"
Avatar billede rzj Nybegynder
27. juni 2001 - 01:20 #4
eller lettere :
strSQL = \"SELECT * FROM GROUP, PROFILE LEFT JOIN
USING (groupid)
WHERE FIRSTNAME = \'NAME\'\"

, men det er også kun hvis de felterne i de to tabeller hedder det samme (hvilket de BURDE i et relationelt databasedesign) ;-))
Avatar billede wermelin Nybegynder
27. juni 2001 - 10:22 #5
rzj>> Hverken den først eller den anden løsning (efter at jeg har ændret id - til groupid i begge tabeller :o) fungerer. Jeg får stadigvæk samme fejl med, at der er en syntaksfejl i FROM-delsætningen.

Jeg synes det er meeeeget underligt, for jeg har lavet det før hvor det så nøjagtigt ens ud - og der har det virket!
Avatar billede rzj Nybegynder
27. juni 2001 - 11:18 #6
>>sorry, jeg havde lavet en fejl - prøv med:

strSQL = \"SELECT * FROM GROUP LEFT JOIN PROFILE
USING (groupid)
WHERE FIRSTNAME = \'NAME\'
GROUP BY FIRSTNAME\";

jeg mener det er nødvendigt at bruge en GROUP BY i en JOIN - men prøv det lige uden først, selvom du vel under alle omstændigheder er interesseret i at gruppere resultatsættet ? ;-)
Avatar billede wermelin Nybegynder
27. juni 2001 - 17:54 #7
Ha!
Du kom lige med et lille hint som fik mig til at tænke på om fejlen ikke kunne være at Group er et reserveret ord - og jo, når jeg har rettet Group til et andet tabelnavn, ja så virker det!
Hold da kæft hvor kan man være blind nogle gange...
Men tusind tak for hjælpen :o)