Avatar billede spaulsen Nybegynder
12. oktober 2008 - 21:03 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

database problem

Har arbejdet et stykke tid nu med dreamweaver og vil gerne prøve at komme igang med databaser nu. Men har et par spørgsmål.

Jeg har oprettet en database under mit login på gigahost.dk
Jeg kan se den under phpMyAdmin.

Nu vil jeg gerne oprette forbindelse til den gennem Dreamweaver.
Når jeg åbner et nyt php dokument kan jeg se 3 flueben under Application, databases.
Jeg har indtastet de login informationer jeg har fået fra gigahost. Når jeg skriver brugernavn og password under testing server får jeg følgende fejl:
The site URL prefix www/tyrsbjergvej.dk for the testing server does not match the site URL prefix specified in HTTP Address for the site.
Ved ikke hvad dette skyldes.
Hvis jeg bare siger OK til det får jeg følgende fejl når jeg prøver at tilføje databasen:
HTTP error code 404, there is no testing server running on the server machine. the testing server specified for this site does not map to the http://web.gigahost.dk/www/tyrsbjergvej.dk/_mmServerScripts/MMHTTPDB.php URL.
Ved ikke hvad det vil sige?

Jeg har læst en del om det her men har ikke helt forstået om man skal ha en server kørende på sin maskine? Jeg har ikke prøvet det før og ved ikke helt hvad det vil sige. Jeg har prøvet at downloade EasyPHP-2.0b og installere det. Men får fejl med apache serveren. Den siger porten er optaget eller firewalen blokerer.

Ved godt det er et rodet spørgsmål.
Håber der er nogen der kan forklare hvad jeg skal gøre.
Mvh Søren.
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2008 - 21:29 #1
Er du sikker på, at din udbyder gigahost.dk understøtter databaser? Klik ind på deres hjemmeside og læs lidt om deres system, og hvad de tilbyder.

Hvis de ikke tilbyder databaser, har de måske en anden løsning, som du får tilbudt i forbindelse med dit domænenavn.
Jeg kender det selv fra problemer med udbyderes one.com, hvor det viste sig at de ikke understøttede MS Acces, men til gengæld tilbød et MySQL-database-system.

  // Steeven
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. oktober 2008 - 21:38 #2
De understøtter mysql. Men mysql-databasen kan ikke nås "hjemmefra". Jeg kender mindre end ingenting til Dreamweaver, men det kunne da være et problem.
Avatar billede spaulsen Nybegynder
12. oktober 2008 - 21:49 #3
hmm... forstår ikke rigtig.
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2008 - 21:54 #4
Hvad mener du med "kan ikke nås hjemmefra"?

  // Steeven
Avatar billede spaulsen Nybegynder
12. oktober 2008 - 21:56 #5
jeg skal lige forstå det her: er det strængt nødvendigt at have en server kørende på maskinen for at kunne bruge databaser?
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2008 - 23:09 #6
Du skal bruge en "testing server", som der også nævnes i fejlmeddelelsen. Denne kan dog køre eksternt, ikke nødvendigvis på din egen maskine. Men...

Hvis jeg har forstået Erik Jacobsen ret, så er det ikke muligt at opkoble til MySQL-databaser fra dit local site.
Og det betyder så, at Dreamweavers databaseopkoblingsfunktion ikke kan bruges overhovedet.

Det betyder nemlig, at du ikke kan udføre koden, der benytter databasen, med mindre den ligger på serveren. Du skal altså have uploaded dine filer / dit site, og så se på det i browseren, før du kan se resultatet.
Dreamweavers databaseegenskaber bygger netop på, at den kan koble til en database, mens du arbejder på din egen maskine (på dit local site) og hvis ikke databasesystemet tillader dette, kan Dreamweaver ikke hjælpe længere.

Dette betyder dog ikke, at du ikke kan få klaret problemet.
Dreamweaver er netop blot et program, der skriver en masse html-kode for dig. Når man beder om at indsætte noget fx, så skriver Dreamweaver den korrekte kode, så det lader sig gøre. Når du angiver indstillinger og oplysninger, som Dreamweaver beder om, når du skal koble til en database fx, så er det blot for at kunne skrive den korrekte kode for dig.
Hvis Dreamweaver nu IKKE er i stand til at skrive den nødvendige kode, så gør du det jo bare selv manuelt... Dette betyder så blot, at du skal vide en smule om SQL-forespørgsler og sådan, når du nu skal kobles til en MySQL-database.
Hvis du ikke forstod dette, så spørg!
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2008 - 23:14 #7
Fx skriver jeg følgende kode, for at koble op til en MySQL-database på serveren:

      <%
Dim objConn
Dim objRS
Set objRS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")

objConn.ConnectionString="DRIVER={MySQL};SERVER=localhost;"_
&"DATABASE=[brugernavn];UID=[brugernavn];PWD=[password];"
objConn.Open

strSql = "SELECT * FROM [tabelnavn]"
objRS.Open strSql, objConn, 3,3

...

objRS.Close
Set objRS = Nothing
objConn.Close
Set objConn = Nothing
%>

Jeg er ikke selv alt for stærk i MySQL-databaser, så forhåbentlig er der andre herinde, der har gode råd til videre vejledning.

  // Steeven
Avatar billede bojohansen Nybegynder
21. oktober 2008 - 00:14 #8
Du må sætte din Testing Server op til at pege på rigtig adresse, roden af dit web site.
DW kan sættes op til at bruge en anden server til test, derfor navnet Testing server (Hvis du ikke vil arbejde op mod en kørende live database)

Hvis du bare sætter din testing server rigtigt op, så spiller det ;-)
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2010 - 20:06 #9
Kan vi få lukket dette spørgsmål...