Avatar billede styrken Nybegynder
11. oktober 2008 - 23:32 Der er 5 kommentarer

Brug af klasser i Java

Hey!
Er total newbie til Java, så håber nogen kan kan guide mig på rette spor!
Jeg vil gerne vide hvordan bruger jeg en klasse i min main klasse?
Med udgangspunkt i denne artikel http://www.eksperten.dk/artikler/608 har jeg lavet en fil der hedder Main.java indeholdende:

public class Person
{

private String fornavn;
private int alder;

public Person(String fornavn, int alder)
{
this.fornavn = fornavn;
this.alder = alder;
}

public void nytNavn(String navn)
{
fornavn = navn;
}

public String hentNavn()
{
return fornavn;
}

public void fodselsdag()
{
nyAlder();
}

private void nyAlder()
{
alder = alder + 1;
}

public class Main
{
public static void main(string[] args)
{

Person enKopiAfPerson1 = new Person("Hans", 23);
Person enKopiAfPerson2 = new Person("Tine", 22);
}

Men får en fejl når jeg compiler koden: "Person is public and should be declared in a file named Person.java"
Jeg vil selvfølgelig gerne oprette nogle "personer" ud fra den klasse i eksemplet, men hvordan kan jeg komme til det?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. oktober 2008 - 23:41 #1
Klassen Person skal være i en fil Person.java og klassen Main skal være i en fil Main.java !

Prøv først og ret det og se så hvor mange fejl der er tilbage.
Avatar billede styrken Nybegynder
12. oktober 2008 - 00:00 #2
Hej
Tak for tippet. Det har jeg gjort nu og den compiler fint person.java men får 5 fejl i main.java.
Koden ser således ud:
public class Main
{
    public static void main(string[] args)
    {

        Person enKopiAfPerson1 = new Person("Hans", 23);
        Person enKopiAfPerson2 = new Person("Tine", 22);
    }

og consollen skriver "cannot find symbol: Class Person"

skal man ikke på en eller anden måde angive i main.java at den skal inkludere Person.java?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2008 - 00:22 #3
Bare den er i classpath så er det OK.

Har du oversat Person.java først ?

Prøv eventuelt med:

javac -classpath . Person.java
javac -classpath . Main.java
Avatar billede arne_v Ekspert
28. oktober 2008 - 23:35 #4
kommet videre ?
Avatar billede styrken Nybegynder
29. oktober 2008 - 14:19 #5
Hey Arne!
Er ikke kommet videre med de to filer, har ikke haft tid til at rode mere med det, pga. skole og arbejde. Men har dog fået en javafil til at køre med to klasser, så det er da en start, men vil nok hurtigt blive uoverskueligt, hvis man skulle have alle klasser i en fil :)