Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
11. oktober 2008 - 22:05 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

VirtualHost setup

Hejsa,

jeg har et spøjst problem med min apache 2.2. Jeg har et domæne (aaa.dk) som virker fint. Nu skal jeg have et subdomæne sat op (xxx.aaa.dk), og et andet domæne (bbb.dk).

Følgende er min httpd-vhosts.conf:

NameVirtualHost 1.2.3.4:80  (min eksterne ip)

<VirtualHost *>
    ServerAdmin a@b.c
    DocumentRoot "/www"
    ServerName aaa.dk
    ServerAlias *.aaa.dk
</VirtualHost>

<VirtualHost *>
    ServerAdmin a@b.c
    DocumentRoot /www2
    ServerName bbb.dk
    ServerAlias *.bbb.dk
</VirtualHost>

<VirtualHost *>
    ServerAdmin a@b.c
    DocumentRoot "/www-sub"
    ServerName ccc.aaa.dk
</VirtualHost>

Men det virker ikke :/ det er en spøjs blanding af de tre websites jeg ser. Efter hver ændring genstarter jeg apache-servicen.

Er der nogen der kan se hvad der kan være galt? Jeg har søgt her på eksperten.dk, samt googlet & rtfm'et - men uden at finde noget der bare virkede.
Avatar billede leif Seniormester
11. oktober 2008 - 22:08 #1
Dit problem er egentlig at ccc.aaa.dk vil blive fanget af *.aaa.dk

Dvs. start med at flyt ccc.aaa.dk op over *.aaa.dk
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
11. oktober 2008 - 22:29 #2
Den har jeg nu flyttet op. Men når jeg prøver at tilgå bbb.dk, så ser jeg ccc.aaa.dk...pretty strange?
Avatar billede leif Seniormester
12. oktober 2008 - 00:16 #3
Du navngiver jo også forskelligt:

NameVirtualHost 1.2.3.4:80  (min eksterne ip)

<VirtualHost 1.2.3.4:80>
    ServerAdmin a@b.c
    DocumentRoot "/www-sub"
    ServerName ccc.aaa.dk
</VirtualHost>

<VirtualHost 1.2.3.4:80>
    ServerAdmin a@b.c
    DocumentRoot "/www"
    ServerName aaa.dk
    ServerAlias *.aaa.dk
</VirtualHost>

<VirtualHost 1.2.3.4:80>
    ServerAdmin a@b.c
    DocumentRoot /www2
    ServerName bbb.dk
    ServerAlias *.bbb.dk
</VirtualHost>
Avatar billede showsource Seniormester
12. oktober 2008 - 15:49 #4
Har du en partition til hvert domain ?
DocumentRoot skal være den fulde harddisksti
f.eks.
<VirtualHost 1.2.3.4:80>
    ServerAdmin a@b.c
    DocumentRoot "/var/www/aaa-sub"
    ServerName ccc.aaa.dk
</VirtualHost>

<VirtualHost 1.2.3.4:80>
    ServerAdmin a@b.c
    DocumentRoot "/var/www/aaa"
    ServerName aaa.dk
</VirtualHost>

Derudover, hvis et domain i DNS er sat til at pege på en ip, og hostet ikke er konfigureret i conf, ( eller forkert konfigureret ) er det default host som vil blive vist, altså første definerede.
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
18. oktober 2008 - 14:44 #5
Navngiver forskelligt?

jeg har prøvet det du angiver - men det giver stadig samme resultat. Mit setup er på en windows maskine, og det ER den fulde harddisk sti.

"Derudover, hvis et domain i DNS er sat til at pege på en ip, og hostet ikke er konfigureret i conf, ( eller forkert konfigureret ) er det default host som vil blive vist, altså første definerede."

Jeg er ikke helt sikker på at jeg er med. "hosten ikke er konfigureret i conf" - hvilken conf taler du om?

Domænet er sat op i DNS til at pege på den rigtige ip - ellers ville den slet ikke vise noget for det domæne jo :-)
Avatar billede leif Seniormester
18. oktober 2008 - 14:47 #6
NameVirtualHost 1.2.3.4:80

<VirtualHost *>

Skal enten være:

NameVirtualHost *

<VirtualHost *>

eller:

NameVirtualHost 1.2.3.4:80

<VirtualHost 1.2.3.4:80>
Avatar billede leif Seniormester
18. oktober 2008 - 14:48 #7
Dvs. du bruger:

c:\mappe\mappe2\www

Eller hvad stien nu er
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
18. oktober 2008 - 14:54 #8
Jeg bruger

<VirtualHost 1.2.3.4:80>

og har den fulde sti på nu - det resulterer i at alle forespørgsler havner på hovedsitet. Pænt underligt.
Avatar billede leif Seniormester
18. oktober 2008 - 15:10 #9
Også:

www.bbb.dk ?
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
18. oktober 2008 - 15:13 #10
Yes.
Avatar billede showsource Seniormester
18. oktober 2008 - 15:55 #11
Stien til DocumentRoot skal skrives med skråstreg.
c:/mappe/dir

Hvordan ser din httpd-vhosts.conf ud nu?
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
30. oktober 2008 - 17:49 #12
NameVirtualHost 1.2.3.4:80

<VirtualHost 1.2.3.4:80>
    ServerAdmin a@b.c
    DocumentRoot "c:/aaa/sub"
    ServerName ccc.aaa.dk
</VirtualHost>

<VirtualHost 1.2.3.4:80>
    ServerAdmin a@b.c
    DocumentRoot "c:/bbb"
    ServerName bbb.dk
    ServerAlias *.bbb.dk
</VirtualHost>

<VirtualHost 1.2.3.4:80>
    ServerAdmin a@b.c
    DocumentRoot "c:/aaa"
    ServerName aaa.dk
    ServerAlias *.aaa.dk
</VirtualHost>

og det dur ikke:

aaa.dk - giver korrekt side
ccc.aaa.dk - giver aaa.dk
bbb.dk - giver aaa.dk
Avatar billede showsource Seniormester
30. oktober 2008 - 18:14 #13
Skal det være med ip ?

NameVirtualHost *:80

<VirtualHost *:80>

</virtualHost>

Derudover ville jeg:

NameVirtualHost *:80

<VirtualHost *:80>
    ServerAdmin a@b.c
    DocumentRoot "c:/aaa"
    ServerName aaa.dk
    ServerAlias *.aaa.dk
</VirtualHost>

<VirtualHost *:80>
    ServerAdmin a@b.c
    DocumentRoot "c:/bbb"
    ServerName bbb.dk
    ServerAlias *.bbb.dk
</VirtualHost>

<VirtualHost *:80>
    ServerAdmin a@b.c
    DocumentRoot "c:/aaa/sub"
    ServerName ccc.aaa.dk
</VirtualHost>

altså subdomains defineret efter det egntlige domain.

+ jeg ville IKKE lade et domain ligge som underdir til et andet domain.
( C:/aaa og C:/aaa/sub )

Brugen af " er kun nødvendig hvis du har et mellemrum i stinavn, ex.
C:/web sites/dir
Avatar billede showsource Seniormester
30. oktober 2008 - 18:16 #14
Og b.t.w. bruger jeg aldrig * i et alias, men definerer dem altid f.eks.

    ServerName bbb.dk
    ServerAlias www.bbb.dk andetdoamin.dk
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
30. oktober 2008 - 18:24 #15
Hmm, vi er ude i petitesser nu..ikke egentlige "fejl" i konfigurationen - som jeg ser det.
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
30. oktober 2008 - 18:27 #16
uhm - der må jeg rette mig selv! noget af det ER petitesser - MEN DET VIRKER! og det gjorde det efter jeg rettede 1.2.3.4:80 i hver vhost til *:80 :-)

Derfor undrer det mig at det ikke virkede med den oprindelige conf jeg skrev...hmm!

Fantastisk. Tak for hjælpen!
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
30. oktober 2008 - 18:39 #17
Og dog ;) Det virker i firefox - men i IE redirecter bbb.dk til ccc.aaa.dk... det er godt nok weird!
Avatar billede showsource Seniormester
30. oktober 2008 - 18:44 #18
Opdater i din browser, ( evt. tøm midleridige ineternetfiler )
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
30. oktober 2008 - 18:54 #19
Mja godt bud, men ingen af de tre testere jeg har brugt har været på det site før, så det er ikke cache. Jeg kan ikke helt se logikken i at den viser et helt andet subdomain.
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
30. oktober 2008 - 19:10 #20
Problem solved - jeg havde rettet IP'en til en lokal ip for maskinen..og det fik den til at opføre sig underligt for IE-brugere.. (underligt).

Svar-point gives :)
Avatar billede showsource Seniormester
30. oktober 2008 - 19:11 #21
Glem ikke leif! :O)
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
10. november 2008 - 14:25 #22
Hmm - nu skal jeg have ddd.dk på samme server - men der redirecter den til ccc.aaa.dk istedet - lidt alá samme problematik som tidligere. Har kopieret den virtualhost for bbb.dk og erstattet det med ddd.dk istedet - ingen forskel.

Det ER dog et IDN... og har et "ø" i. Har læst at jeg skal bruge dens "PUNY"code istedet, til servername & serveralias. Og apache nægter at starte hvis jeg bruger et directory med "ø" i...meget underligt. Renamer jeg det til et navn uden ø, starter den fint - men laver som sagt den redirect. Eih :-)
Avatar billede showsource Seniormester
12. november 2008 - 17:31 #23
Hmm, hvis du blotter ændrer domain navn, skal den jo vise samme side som DocumentRoot er defineret til.

Brug af æ, ø og å ( og andre specieltegn ) kræver nogle andre tegn i vhosts opsætning.
Så din "PUNY" halløj skal bruges i stedet.

Kan desværre ikke lige finde ex. på dk-hostmaster.dk
Avatar billede showsource Seniormester
13. november 2008 - 07:44 #24
Fandt denne side, som kan "konvertere" et domain med specialtegn:
http://www.sedo.de/idn/index.php4
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
13. november 2008 - 16:47 #25
Ja, jeg havde konverteret det til PUNY-code - no difference though. Det er sgu lidt underlig opførsel synes jeg. Jeg kan ikke helt se logikken i dens opførsel.
Avatar billede showsource Seniormester
13. november 2008 - 18:04 #26
Hmm, jeg har endnu ikke leget med specieltegn i apache, men en test for en vhost:

ServerName xn--rdgrd-vuad.localhost
ServerAlias rødgrød.localhost

virker for mig hvis jeg vil på rødgrød.localhost

Men jeg er langt ude! Aner ikke lige hvad jeg har gang i! :O)
Avatar billede showsource Seniormester
13. november 2008 - 18:05 #27
På en windåze, vel og mærke !!!!!
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
13. november 2008 - 18:43 #28
Fantastisk - med den måde at lave det på, virker det :D fænomenalt. TAK!

JEg tror ikke at leif er interesseret i point, så du får dem bare :-)