Avatar billede chrisbookwood Nybegynder
11. oktober 2008 - 20:19 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Et dynamisk sprog

Hej,

som en starter, kan jeg sige jeg har en, efterhånden, lang baggrund i C++ og har også rodet med andre sprog løbende, som det nu passede til projektet, men lige for tiden går jeg og leder efter et dynamisk sprog (som jeg håber kunne blive mit nye main sprog), da jeg efter at have rodet en masse med Ajax på det sidste (og mange års erfaring med php) har fået en stor forkærlighed for disse. Jeg har søgt lidt rundt på nettet, men har haft lidt svært ved at finde ud af hvad det egentligt er for kompetencer de forskellige sprog har.

Hvad jeg søger er et sprog der enden er crossbrowser eller --nogo-- windows, eftersom jeg kun ejer OSX og Ubuntu.
Det skal være et dynamisk sprog.
-- udover det er der ingen egentlige kriterier.

På forhånd tak
Avatar billede arne_v Ekspert
11. oktober 2008 - 20:24 #1
Hvis det er et general purpose programmerings sprog og ikke web client side (som JavaScript)
eller web server side (som PHP) du leder efter, så skal du kigge på sprog som Python og Ruby.
Avatar billede chrisbookwood Nybegynder
11. oktober 2008 - 21:04 #2
Ah, ja, jeg sku måske have nævnt det ikke var webclient eller webserver -side sprog jeg leder efter, men helt rigtigt et General Purpose programmerings sprog.

Jeg har før arbejdet en smule en Python, men bryder mig ikke rigtigt om syntaksen. Ruby har jeg aldrig arbejdet med, så det må jeg få kigget på.

Hvad er plusser og minusser ved disse sprog?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. oktober 2008 - 21:08 #3
De er meget efter PHP princippet.

Du erklærer ikke variable men bruger dem bare. Det er hurtigt og nemt. Men
det er ikke så type sikkert som at sidde og erklære alt.
Avatar billede chrisbookwood Nybegynder
11. oktober 2008 - 21:49 #4
Ah, nu tænkte jeg mere overall som sprog i verdens brug, ikke hvad dynamisk programmering er:P
Avatar billede arne_v Ekspert
11. oktober 2008 - 22:00 #5
Jeg vil slet ikke forsøge at argumentere for hvilken af dem der er "bedst".

Mit klare indtryk er at Python er mere udbredt end Ruby.
Avatar billede chrisbookwood Nybegynder
11. oktober 2008 - 22:14 #6
Ah, igen misforstår du mig... Jeg må vidst til at udtrykke hvad jeg mener en smule mere klart.

Jeg er lidt interesseret i at vide om der er nogen minusser og plusser ved at bruge sprog som C/C++, Common Lisp og så de hersens fortiden meget populærer dynamiske sprog.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. oktober 2008 - 22:37 #7
Det var jo det jeg var inde på før.

Dynamic typed sprog (Python, Ruby) antages normalt at være hurtigere at udvikle i men resultere i
flere fejl sammenlignet med static typed sprog (C++, Java, C# etc.).

For lidt synspunkter se f.eks.:
http://www.version2.dk/artikel/6824

Han har i det hel taget skrevet en del om sprog:
http://www.version2.dk/blogs/torbenmogensen
Avatar billede arne_v Ekspert
27. oktober 2008 - 03:24 #8
all set ?
Avatar billede pennwilliam Nybegynder
27. oktober 2008 - 08:38 #9
Yeah - smid et svar Arne;)
Avatar billede chrisbookwood Nybegynder
27. oktober 2008 - 09:23 #10
^^^ ja sådan går det når man skriver fra `skolens` computerer -.-