Avatar billede oehre Nybegynder
09. oktober 2008 - 15:01 Der er 4 kommentarer

Min/Max-funktion

Jeg skal omsætte en funktion fra Excel til noget Access kan forstå:

MIN(MAX(E5;1-0,2);1+0,2)

Dvs.: Først Max af værdien i en cell og 0,8, dernæst Min af Max og 1,2.

Dr.Ø
Avatar billede kabbak Professor
09. oktober 2008 - 15:51 #1
I access, bruger du feltnavne, så
MIN(MAX(E5;1-0,2);1+0,2)
bliver til nedenstående i en forespørgsel

Udtryk1:MIN(MAX([Feltnavn];1-0,2);1+0,2)
Avatar billede kjulius Novice
10. oktober 2008 - 00:15 #2
Access understøtter kun MIN og MAX funktionerne som såkaldte aggregat funktioner. Dvs. man kan kun angive ét felt. MIN vil returnere den mindste feltværdi indeholdt i de rækker der er inden for scopet af en gruppering af rækker.

Der er andre databaser, hvis SQL versioner understøtter MIN og MAX som både aggregat funktion og som scalar funktion, altså den måde som de fungerer i Excel. Det er imidlertid ikke relevant, når nu Access ikke understøtter det.

Du kan imidlertid simulere det med en IIf funktion:

Udtryk1:IIf(IIf [Feltnavn] > 1-0,2;[Feltnavn];1-0,2) < 1+0,2;IIf [Feltnavn] > 1-0,2;[Feltnavn];1-0,2);1+0,2)

Det er langt fra så elegant som med brug af MIN/MAX kombinationen. Det svarer til, at du lavede det med HVIS sætninger i Excel.
Avatar billede oehre Nybegynder
15. oktober 2008 - 09:17 #3
Jeg er selv kommet frem til en løsning som den 'kjulius' præsenterer - efter at have løbet spidsrod i den løsning 'kabbak' foreslår, fordi jeg ikke lige havde fattet at min og max-funktioner i access kun virker i AGG.

Pinligt spørgsmål: Hvordan giver jeg point?
Avatar billede oehre Nybegynder
29. oktober 2008 - 16:03 #4
kjulius - vil du have points, så smid et svar. :-)
BR/Ø