Avatar billede poppalle Nybegynder
26. juni 2001 - 21:40 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

raid hvorfor er det ikke hurtigt

har onboard ide raid på min mb som er k7t turbo-r
og en fujitsu 20,5Gb 7200 ata100  (mastes)
og en quantiom 20,5Gb 7200 ata100  (slave)
når jeg køre benchmark
er det ikke hurtiger end en adminlig ata100 ide disk
hvorfor ikke
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
26. juni 2001 - 21:45 #1
Det kommer an på hviken type raid du bruger.
Har du blot et mirror opnås ingen hastighedsforøgelse, men kun bedre sikkerhed.
Avatar billede poppalle Nybegynder
26. juni 2001 - 21:56 #2
hvordan ser jeg hvilker type jeg bruger ?
(den bruger begge diske som om det var en. Har et c-drev på 3.4GB
og et
d-drev på 34.7GB)
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
26. juni 2001 - 22:19 #3
Så kan det være to forskellige typer.

Enten \"Linear mode\", der i praksis bare betyder at de to diske bliver klasket i enden af hinanden, så de ligner et stort. Stærkt forsimplet sker der det, at når den en er fuld fortsættes på den næste. Dette giver INGEN performenceforbedring og i øvrigt heller ingen sikkerhedsforbedring.

Ellers er der \"Raid 0\", der lægger de to diske i forlængelse af hinanden, men i modsætning til linear mode, så skiftes de til at læse/skrive. Når læsningen foregår parallelt, kan der i princippet \'næsten\' hentes med dobbelt hastighed.

Det tyder på du kører i linear mode, så det er ikke så praktisk.

Jeg anbefaler følgende:
Sæt disk 2 over som master på den anden ide kanal.
Og hvis du kan undvære noget af diskpladsen, så kør med Raid 1, der dels forbedrer læse-hastigheden, dels giver redukdans, dvs en kopi af disken. Det betyder dog at den ene disk bliver brugt til kopien og den samlede diskplads bliver derfor reduceret til 20G

Check evt http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO-2.html#ss2.3 (Til linux, men også nyttig til generel viden om RAID)
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
26. juni 2001 - 22:21 #4
Jeg kender ikke dit MB, men eftersom det er onboard raid, så er der formegentligt et punkt i opstarten (evt i BIOS opsætningen), hvor du kan opsætte de forskellige RAID parametre.

HUSK backup af begge diske inden du piller for meget !