Avatar billede jensb Nybegynder
07. oktober 2008 - 10:59 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Opslag i anden fil - sti i seperat celle

Hej

Jeg vil gerne lave et Lopslag i en anden Excelfil, og det i sig selv har jeg ingen problemer med.

Men da jeg i mit ark har en hel del Lopslag, og den fil som jeg slår op i, af og til vil ændre navn/placering, så kunne jeg godt tænke mig at jeg i én celle kunne skrive sti/filnavn, og så henvise til denne i opslaget.

Så i A1 har jeg f.eks. c:\Excel\[Data.xls]Sheet1

Og i A2 har jeg så min =lopslag("Jens";A1&"!B2:C10;2;falsk)

Jeg har forsøgt flere forskellige variationer hvor jer også bruger Indirekte() og Adresse() funktionerne, men kan ikke rigtig finde en løsning der fungerer. Kan de overhovedet lade sig gøre? Jeg begynder at tro, at det ikke er muligt når det er en anden Excelfil.

Findes der en løsning?
07. oktober 2008 - 15:22 #1
Jeg gør typisk sådan noget med en makro...
1) indsætter en formel i cellen, men sti henvisning til den anden fil
2) sætter cellens værdi lig sin egen værdi, således referencen til den anden fil fjernes igen.
Avatar billede jensb Nybegynder
08. oktober 2008 - 20:17 #2
Tak for svar.

Hvis jeg forstår dit svar rigtigt, betyder det så ikke, at man kun kan køre denne makro 1 gang? Så hvis man efter at have kørt makroen en gang, gemmer arket, så vil man ikke kunne køre makroen igen, formlerne ikke længere henviser til stien?

Så hvis man skal bruge denne metode, kræver det at man har et orignal/skabelon ark, og efter at have kørt makroen, gemmer man så altid med nyt navn. Når stien er ændret, åbner man sin originale skabelon, og kan så køre makroen igen? Eller har jeg misforstået?

Det vil nemlig være et problem, da der efterfølgende kan blive rettet andre ting i arket, som jeg jo så ikke vil have i min originale skabelon.

Men det kan være at jeg bare skulle lave en makro med en replace, og så erstatte den gamle sti med den nye. Det vil jeg umiddelbart mene må være løsningen, hvis det ikke kan lade sig gøre uden makro.
Avatar billede jensb Nybegynder
15. oktober 2008 - 13:11 #3
Smid et svar, så får du lidt point for din tid.
15. oktober 2008 - 15:53 #4
:-)
15. oktober 2008 - 16:01 #5
Hvis man laver en makro til det..., så kan man køre makro'en igen og igen, som man har behov for. Men rigtigt at makroen fjerner sti-referancen igen. makroen vil gøre noget lignende

Sub Demo()
    ActiveCell.FormulaR1C1 = "='C:\Demos\[Book1.xlsx]Sheet1'!R3C1"
    ActiveCell.Value = ActiveCell.Value
End Sub

Jeg ville nok lave makro'en i en add-in til Excel, således du kan genbruge makroen på flere filer - find en kort guide her http://www.smartoffice.dk/Tips/LibrarySource.asp?App=Guide&Lib=Excel_Tilføjelsesprogram_xla

Jeg vil gøre det for alle dine filer, at sti'en står fast i en celle, således du ændrer cellen inden du kører makro'en.
Avatar billede jensb Nybegynder
15. oktober 2008 - 16:47 #6
Tak for hjælpen, jeg prøver.