Avatar billede ankhdk Nybegynder
07. oktober 2008 - 10:52 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

gemme funktion skal hente dato fra celle

Kan man lave det så når man gemmer tager den datoen fra celle C2 og gemmer filen under automatisk? eller skal der en makro til og hvordan ser den ud?
Det er for at undgå at man kommer til at gemme filen under det den hedder(skabelon).man skal åbne filen Skabelon og fylde data ind og så gemme den under den givne dato.
Avatar billede jkrons Professor
07. oktober 2008 - 13:41 #1
Du er nødt til at bruge en makro, fx

Public Sub SaveAsA1()
    ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=CStr(Range("C2").Value)
End Sub
Avatar billede ankhdk Nybegynder
07. oktober 2008 - 14:16 #2
Super det virker, kan man lave det sådan at det kun er ved en bestemt fil den fungere og er der en måde at gøre det så det er nemt at gemme evt. ved crtl+s og det så aktiver makroen? så man er fri for at trykke alt+f8 + afspil makro.
Avatar billede jkrons Professor
07. oktober 2008 - 15:03 #3
Åbn den fil, det skal gælde for. Tryk Alt+F11. Vælg Insert - Module. Kopier makroen hertil. Luk VBA editoren igen. Tryk Alt+F8.

Klik på Indstillinger. Skriv en genvejstast og klik OK. Så gemmer du ved at klikke på den pågældende genvej.
Avatar billede ankhdk Nybegynder
07. oktober 2008 - 15:49 #4
Tak for det det virker rigtig godt.
Avatar billede ankhdk Nybegynder
07. oktober 2008 - 15:50 #5
hvordan giver jeg dig "ikrons" point???????
Avatar billede jkrons Professor
07. oktober 2008 - 16:57 #6
Du skulle egentlig have ventet på et svar fra mig - og så accepteret det :-)
Avatar billede ankhdk Nybegynder
08. oktober 2008 - 09:29 #7
Kan man angive i hvilken mappe den skal gemme filen??
Så kan du også få nogle point :-)
Avatar billede jkrons Professor
08. oktober 2008 - 15:13 #8
Det kan man sagtens

Public Sub SaveAsA1()
    ActiveWorkbook.SaveAs Filename:= C:\mappe\undermappe\" & CStr(Range("C2").Value)
End Sub
Avatar billede ankhdk Nybegynder
09. oktober 2008 - 08:11 #9
Her er hvad jeg har skrevet
Public Sub SaveAsA1()
    ActiveWorkbook.SaveAs Filename:= G:\DK\Produktion DK\Kapacitet udnyttelse\Dagsrapporter\" & CStr(Range("C2").Value)
End Sub

Men jeg får en fejlmeddelse

Compile error:
Expected: line number or label or statement or end of statement
den står og markere det første backslash i stien.

Ved du hvad der kan være galt?
Avatar billede jkrons Professor
09. oktober 2008 - 08:55 #10
Dyu mangler et sæt anførselstegn.

Public Sub SaveAsA1()
    ActiveWorkbook.SaveAs Filename:= "G:\DK\Produktion DK\Kapacitet udnyttelse\Dagsrapporter\" & CStr(Range("C2").Value)
End Sub
Avatar billede ankhdk Nybegynder
09. oktober 2008 - 12:36 #11
Den siger ikke har adgang til filen men jeg kan jo godt gemme den manuelt???????
Avatar billede jkrons Professor
09. oktober 2008 - 14:22 #12
Eksisterer alle mapper i stien på forhånd?
Avatar billede jkrons Professor
09. oktober 2008 - 14:26 #13
Hos mig virker det i hvert fald upåklageligt, såfremt alle mapper ixstine eksisterer på forhånd.
Avatar billede jkrons Professor
09. oktober 2008 - 14:28 #14
ixstine = i stien. Min kode ser sådan ud:

Public Sub SaveAsA1()
    ActiveWorkbook.SaveAs Filename:="G:\DK\Produktion DK\Kapacitet udnyttelse\Dagsrapporter\" & CStr(Range("C2").Value)
End Sub

og den gemmer fint i den pågældende mappe som dato.xlsm, fx 09-10-08.xls
Avatar billede ankhdk Nybegynder
13. oktober 2008 - 08:19 #15
Nu virker det perfekt!
Tusind tak for tålmodigheden
Avatar billede jkrons Professor
13. oktober 2008 - 09:45 #16
Velbekomme :-)