Avatar billede jessbonde Nybegynder
06. oktober 2008 - 22:37 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Baggrundsfarve til tekst

Jeg vil gerne lave en baggrundsfarve på noget tekst med CSS (nemt nok), men der skal være mellemrum mellem linierne.
Så det ser ud ligesom:
http://www.keithrichards.com/index_flash.html

Er der nogen der har løsningen på det?
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2008 - 22:44 #1
Lav et nyt afsnit for hver tekstbid. Altså omkræns hver enkelt tekstdel med <p></p>-tags, og lav måske et ekstra linjeskift mellem <p>-afsnittene.

Det ser også ud til, at det er noget i den stil, Keith Richards har fået gjort. Dér, hvor der er to linjers tekst i en tekstdel, er der jo heller ikke afstand mellem linjerne.

  // Steeven
Avatar billede ssv Nybegynder
06. oktober 2008 - 22:45 #2
Kan du ikke klare det med:

<style type="text/css">
p { color: #fff; text-decoration: none; background: #000; margin: 15px 0; }
</style>
Avatar billede ssv Nybegynder
06. oktober 2008 - 22:47 #3
Arh, text-decoration: none er en leftover fra et a-tag jeg testede med før - den kan bare fjernes :-)
Avatar billede jessbonde Nybegynder
06. oktober 2008 - 23:12 #4
Næh, jeg får bare én klump sort.

>steeven
Teksten hives ud fra en database, så jeg kan ikke lave <p></p> tags omkring hver linje. Ellers kunne det have været løsningen.
Avatar billede roenving Novice
06. oktober 2008 - 23:19 #5
Hvorfor kan du ikke lave tags fordi teksten kommer fra en database ?-)

-- det er vel simpelt nok at udskifte linjeskiftene med noget andet, når du i dit serverside script alligevel har fat i det !-)
Avatar billede jessbonde Nybegynder
06. oktober 2008 - 23:25 #6
Ja, hvis der var linjeskift kunne jeg fint gøre det.
Men for det meste er det jo automatisk linjeskift.
Når min kunde taster teksten ind, vil vedkommende for det meste kun trykke enter når der skal være et afsnit og ikke efter et bestemt antal tegn.
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2008 - 00:00 #7
Jeg er ikke helt med. Hvorfor kan du ikke sætte tags omkring en datastreng fra databasen, og så bede siden om at gentage dette for hver streng?

  // Steeven
Avatar billede olebole Juniormester
07. oktober 2008 - 00:21 #8
<ole>

Jamen, du lader da bare dit serversprog klippe teksten ud i passende stykker og fylder teksten i p-tags. Det kan vel ikke være svært  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede majbom Novice
08. oktober 2008 - 08:54 #9
-> steeven - problemet er nok at det er én lang streng og ikke 10 strenge. så det må bliver noget som ole foreslår, men der skal nok noget regex på så den ikke klipper midt i ordene - hvordan ved jeg dog ikke lige.
Avatar billede olebole Juniormester
08. oktober 2008 - 11:18 #10
Ja, hvis dét er tilfældet, skal der i hvertfald først konstrueres en clair-voyance-funktion - for der er jo ikke noget mønster i, hvordan teksterne ser ud  ;o)
Avatar billede jessbonde Nybegynder
12. oktober 2008 - 16:32 #11
Ja, jeg glemte at sige at det er en brødtekst og ikke en oversigt som på Keith's side.
Jeg gider ikke til at klippe i teksten, der må da være en anden måde at lave baggrunden på.
Avatar billede roenving Novice
13. oktober 2008 - 07:47 #12
Næppe ...
Avatar billede olebole Juniormester
13. oktober 2008 - 08:03 #13
Hvorfor mener du, der burde være taget højde for dovenskab?
Avatar billede majbom Novice
04. november 2010 - 10:42 #14
kan vi lukke hér?
Avatar billede jessbonde Nybegynder
04. november 2010 - 19:29 #15
Gerne