Avatar billede www.denn.dk Nybegynder
06. oktober 2008 - 15:32 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

preg_match problem

Hej alle sammen.

Jeg sidder og roder med et preg_match problem.

Min pattern er således:
$pattern = "/$searchstring/i";

Jeg har nu en string jeg gerne vil finde ordet PØLSE i. Det giver så følgende pattern og string:
string:  "Lej en pølsevogn! Vi kan også sørge for det nødvendige - alt lige fra frankfurtere til sennepen!" string(8)

Min pattern er så: "/PØLSE/i"

Dette returnere 0 mens hvis jeg søger efter "pølse" så min pattern bliver "/pølse/i" retunere 1. Desunden retunere "/Pølse/i"; også 1.

Så der et åbenbart et problem med PØLSE - jeg vil meget gerne have dette fikset. Er der nogen der kan hjælpe?

Det hele bliver benytter her:
if (preg_match($pattern, "$row_2[beskrivelse]")) {
Avatar billede www.denn.dk Nybegynder
06. oktober 2008 - 15:34 #1
Ordet PøLsE retunere også 1.
Avatar billede olebole Juniormester
06. oktober 2008 - 15:42 #2
<ole>

- så det handler altså om bogstavet 'Ø' kontra 'ø' - hvorfor man kunne mistænke dokumentets tegnsæt for at være skurken. Hvad bruger du/din server som tegnsæt?  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede www.denn.dk Nybegynder
06. oktober 2008 - 15:49 #3
Hej olebole.

Jeg kan se at selve siden hvor der bliver udskrevet på er ISO-8859-1 - men hvad selve filen er kan jeg ikke lige finde. Hvor finder jeg det?

Er der nogen måde i Windows hvor man kan finde en fils encodning?
Avatar billede w13 Novice
06. oktober 2008 - 15:52 #4
Åbn filen i Notesblok, vælg Gem som, aflæs encoding der. =)
Avatar billede www.denn.dk Nybegynder
06. oktober 2008 - 15:55 #5
Der står ANSI
Avatar billede w13 Novice
06. oktober 2008 - 16:06 #6
Det er også ISO-8859-1.
Avatar billede www.denn.dk Nybegynder
06. oktober 2008 - 16:09 #7
Så er det vel fint?
Avatar billede w13 Novice
06. oktober 2008 - 16:11 #8
Tjaeh, det kommer også lidt an på, hvor du har din streng fra.
Avatar billede www.denn.dk Nybegynder
06. oktober 2008 - 16:12 #9
MySQL
Avatar billede w13 Novice
06. oktober 2008 - 16:19 #10
Så skal din MySQL også være i samme tegnsæt. (Og hvis indholdet er sat ind, da der var et andet tegnsæt, skal det vist skrives ind igen.)
Avatar billede www.denn.dk Nybegynder
06. oktober 2008 - 16:27 #11
Databasen er med latin1_general_ci som charset - og det er alt sammen sat ind via en ISO-8859-1 encoding.
Avatar billede w13 Novice
06. oktober 2008 - 16:37 #12
Prøv lige allerførst at køre din string igennem utf8_encode() inden du bruger preg_match og se, om det hjælper. Og ellers utf8_decode().
Avatar billede olebole Juniormester
06. oktober 2008 - 16:42 #13
Det skal være utf8_decode. Preg-funktionerne har svært ved at håndtere utf-8 kodede tegn - og det går slet ikke, hvis der bliver brugt forskellige tegnsæt  =)
Avatar billede www.denn.dk Nybegynder
06. oktober 2008 - 21:25 #14
Jeg har nu prøvet både decode og encode - det virker desværre ikke :\
Avatar billede mcardle Nybegynder
06. oktober 2008 - 22:09 #15
Hvis du henter ud med ajax, skal du også have en header på den side du henter ud fra.

header('Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1');

//mcardle
Avatar billede www.denn.dk Nybegynder
07. oktober 2008 - 06:46 #16
Det bliver ikke hentet ud med Ajax - men kunne selvfølgelig prøve at lave den header i min functions.php fil.
Avatar billede www.denn.dk Nybegynder
07. oktober 2008 - 06:48 #17
Det gjorde desværre hellere ikke tricket.
Avatar billede www.denn.dk Nybegynder
13. november 2008 - 16:29 #18
Lukker