Avatar billede savager Nybegynder
06. oktober 2008 - 01:07 Der er 13 kommentarer

Hjælp til tomcat 6 hvordan kommer jeg ind og hoster en hjemmeside

Hej herinde.

Jeg er helt grøn her gutter, Hjælp mig :)

Min kones arbejdsplads har haft en linux maskine med deres webserver på. Der var en fyr i tidernes morgen som stod for alt dette. Han er der ikke længere. I dag er maskinen gået ned og jeg har reddet hjemmesiden ud og smækket en Windows XP Pro op og har smidt Java 5.0 JRE og tomcat 6 på maskinen. Den kører PT på port 8080 og jeg har lagt hjemmesiden ind under /webapps/nilsson.dk

Jeg kan fint accesse http://localhost:8080/nilsson.dk

Jeg vil nu have denne hjemmeside ud på internettet under www.nilsson.dk og www.textiltryk.dk. Vi har allerede rettighederne til begge domæner og når jeg går på dk hostmasters side kan jeg se det er noget med inet.tele.dk som er vores DNS. Vi har i dag en Cybercity Global IP adsl 4MBit derude og har fast IP "77.212.176.90" og i kan allerede nu fange siden fra internettet på http://77.212.176.90/nilsson.dk/

Hvordan gør jeg?

Skal jeg ændre noget til at køre port 80 eller skal den køre 8080 som den gør standard?

Skal jeg tage fat i TDC eller andre for at få peget vores IP over?

Hvordan bærer jeg mig ad med både at få textiltryk.dk og nilsson.dk over på 77.212.176.90?
Avatar billede savager Nybegynder
06. oktober 2008 - 01:08 #1
Jeg har ændret til port 80 standard. Så kan i se hvad jeg mener. Dette ændrede jeg  i server.xml
Avatar billede savager Nybegynder
06. oktober 2008 - 01:09 #2
Jeg har også oprettet noget gratis dns profil på gratisdns.dk - Er det noget jeg skal bruge eller ?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. oktober 2008 - 01:14 #3
Både www.nilsson.dk og www.textiltryk.dk skal pege på 77.212.176.90 i DNS.

Hvis du 2 domæner har deres DNS via gratisdns.dk så kan du selv ændre det - hvis
det er TDC eller Cybercity eller X skal du have dem til at ændre det.
Avatar billede savager Nybegynder
06. oktober 2008 - 01:23 #4
Hej Arne v. Det må være TDC som har det i dag. TDC Hostmaster. Det er vel bare at give dem et kald så? Hvad skal jeg fortælle dem? Det er ikke noget med multiple host headers eller andet vel? Er det bare simpel DNS delegering?

Er der nogen fordel i at jeg selv ville administrere det DNS sjov fremfor TDC? jeg ved ikke om det i dag koster penge at få TDC til det, men foruden den eventuelle økonomiske gevinst, hvad får jeg så ellers ud af det? Jeg arbejder med en idé om at få en mailserver op igen på domænerne så deres kunder kan sende emails til firmaets domæne og ikke til en gmail / hotmail som det har været siden det hele gik ned.

Og mange tak for det hurtive svar :)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. oktober 2008 - 01:59 #5
Jeg lavede lige et nslookup.

Ja - det er TDC der har nilsson.dk, så du bliver nødt til at kontakte dem.

Med gratisdns.dk, så kan du selv lave al administrationen. Det er nogen gange
en fordel. Jeg er selv gratisdns.dk kunde og har været det i flere år. Tilfreds
kunde vel at mærke !!
Avatar billede savager Nybegynder
06. oktober 2008 - 16:12 #6
Jeg har nu fået svar fra TDC Hostmaster og de har peget domænerne textiltryk.dk og nilsson.dk ned på 77.212.176.90.

Hvad gør jeg nu inde i Tomcat for at få Tomcat til at hive det her host header name frem?

Jeg vil have at pegningen således:

www.nilsson.dk henviser til http://77.212.176.90/nilsson.dk
www.textiltryk.dk henviser til http://77.212.176.90/nilsson.dk

Ja to domæner, samme IP samme website.

takker på forhånd :)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. oktober 2008 - 16:31 #7
Det skal du saette op i server.xml !

Proev og laes:
  http://www.eksperten.dk/artikler/675
under "Vitual host konfiguration i Tomcat"
Avatar billede savager Nybegynder
06. oktober 2008 - 22:07 #8
Jeg har nu læst fra a til z og har prøvet mig frem men kan ikke få det til at virke

Kan du hjælpe med at tilrette koden?

Jeg har tomcat kørende alene, uden apache foran. Jeg har ændret den til port 80 istedet for 8080 så man kommer direkte ind, men man rammer jo tomcat start siden lokalt.

Tomcat ligger her: c:\tomcat5-5-27\
Min side ligger her c:\tomcat5-5-27\webapps\textiltryk.dk\

Min kode i server.xml ser sådan ud:
<Host name="localhost" appBase="webapps" />
<Host name="textiltryk.dk" appBase="webapps/textiltryk.dk" />
<Alias>www.textiltryk.dk</Alias>

Min kode i c:\tomcat5-5-27\conf\catalina\textiltryk.dk\ROOT.xml ser sådan ud:
<Context path="/"/>
Avatar billede savager Nybegynder
07. oktober 2008 - 00:27 #9
Puha den var hård at knække men nu virker den igen. Fiksede det med lidt gammel kode kombineret med lidt ny kode...

<<Engine name="Catalina" defaultHost="localhost">
      <Realm className="org.apache.catalina.realm.UserDatabaseRealm"
            resourceName="UserDatabase" />
      <Host name="localhost" appBase="webapps" />
      <Host name="nilsson.dk" appBase="webapps">
        <Alias>www.nilsson.dk</Alias>
        <Context path="" docBase="c:/tomcat5-5-27/webapps/nilsson.dk" debug="0" />
    <Valve className="org.apache.catalina.valves.AccessLogValve"
          directory="logs"
              prefix="nilsson.dk_access_log."
              suffix=".txt"
            pattern="combined"
        resolveHosts="false" />
    <Realm className="org.apache.catalina.realm.JDBCRealm"
        debug="99"
        driverName="org.postgresql.Driver"
        connectionURL="jdbc:postgresql://localhost/nilsson"
        connectionName="XXX"
        connectionPassword="XXX"
        userTable="users"
        userNameCol="user_name"
        userCredCol="user_pass"
        userRoleTable="user_roles"
        roleNameCol="role_name" />
      </Host>
      <Host name="textiltryk.dk" appBase="webapps">
        <Alias>www.textiltryk.dk</Alias>
        <Context path="" docBase="c:/tomcat5-5-27/webapps/nilsson.dk" debug="0" />
    <Valve className="org.apache.catalina.valves.AccessLogValve"
          directory="logs"
              prefix="textiltryk.dk_access_log."
              suffix=".txt"
            pattern="combined"
        resolveHosts="true" />
    <Realm className="org.apache.catalina.realm.JDBCRealm"
        debug="99"
        driverName="org.postgresql.Driver"
        connectionURL="jdbc:postgresql://localhost/nilsson"
        connectionName="XXX"
        connectionPassword="XXX"
        userTable="users"
        userNameCol="user_name"
        userCredCol="user_pass"
        userRoleTable="user_roles"
        roleNameCol="role_name" />
      </Host>
    </Engine>
Avatar billede arne_v Ekspert
07. oktober 2008 - 04:14 #10
Jeg ville ikke bruge samme dir som app root for de 2 hosts, men ellers ...
Avatar billede savager Nybegynder
07. oktober 2008 - 08:43 #11
Tak for hjælpen. Jeg slutter her :)
Avatar billede savager Nybegynder
07. oktober 2008 - 18:14 #12
Og jeg kan ikke finde ud af pointsystemet :)
Avatar billede arne_v Ekspert
07. oktober 2008 - 18:34 #13
Vil du selv tage point ?

Ellers skal jeg jo smide et svar. Kommer her.

Saa skal du markere navn ude i kombo boksen inden du klikker accepter.