Avatar billede Jens Jakob Teislev Nybegynder
04. oktober 2008 - 23:10 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Mærkeligt mellemrum mellem div og table

Hej Eksperter,

Jeg har en side med et div i toppen med en tabel i og en stor meget kompliceret tabel under. Af uforståelige årsager skaber den et mellemrum mellem tabellen i toppen og den tabellen under.

CSS filen er:

@charset "utf-8";
body {
    font: 100% Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
    margin: 0; /* it's good practice to zero the margin and padding of the body element to account for differing browser defaults */
    padding: 0;
    text-align: center; /* this centers the container in IE 5* browsers. The text is then set to the left aligned default in the #container selector */
    color: #000000;
    background-image: url(images/background1.jpg);
    vertical-align:top;
}

.oneColLiqCtr #container {
    width: 1000px;  /* this will create a container 80% of the browser width */
    margin: 0 auto; /* the auto margins (in conjunction with a width) center the page */

}

.oneColLiqCtr #header {
    text-align: center;
    height: 180px;

}

.oneColLiqCtr #footer {
    text-align: center;
    height: 100px;

}

.oneColLiqCtr #middle {
    text-align: center;
    height: 715px;
    float:inherit

}

.oneColLiqCtr #lefttext {
    width: 200px;
    height: 100%;
    color: #2a166f;
    background-color: #95b5f8;
    text-align: justify;
    font-size: 10px;

}

.oneColLiqCtr #righttext {
    width: 250px;
    height: 100%;
    color: #2a166f;
    background-color: #FD830C;
    text-align: justify;
    font-size: 10px;

}

.oneColLiqCtr #boxheaders {
    /*width: 200px;*/
    color: #FFFFFF;
    text-align: left;
    font-size: 11px;
    text-indent: 4px;
    font-weight: bold;
}

.oneColLiqCtr #left1 {
    text-align: left;
    width: 200px;
    height: 220px;
    color: #FFFFFF;

}

.oneColLiqCtr #left2 {
    text-align: left;
    width: 200px;
    height: 135px;
    color: #FFFFFF;

}

.oneColLiqCtr #left3 {
    text-align: left;
    width: 200px;
    height: 100px;
    color: #FFFFFF;
}

.oneColLiqCtr #left4 {
    text-align: left;
    width: 200px;
    height: 160px;
    color: #FFFFFF;
}

.oneColLiqCtr #left5 {
    text-align: left;
    width: 200px;
    height: 100px;
    color: #FFFFFF;
}

.oneColLiqCtr #right1 {
    text-align: left;
    width: 250px;
    height: 110px;
    color: #FFFFFF;

}

.oneColLiqCtr #right2 {
    text-align: left;
    width: 250px;
    height: 110px;
    color: #FFFFFF;
}

.oneColLiqCtr #right3 {
    text-align: left;
    width: 250px;
    height: 125px;
    color: #FFFFFF;
}

.oneColLiqCtr #right4 {
    text-align: left;
    width: 250px;
    height: 85px;
    color: #FFFFFF;
}

.oneColLiqCtr #right5 {
    text-align: left;
    width: 250px;
    height: 200px;
    color: #FFFFFF;
}

.oneColLiqCtr #right6 {
    text-align: left;
    width: 250px;
    height: 85px;
    color: #FFFFFF;
}

.oneColLiqCtr #topnavigator {
    padding: 0; /* remember that padding is the space inside the div box and margin is the space outside the div box */
    margin: 0;
    color: #FFFFFF;
    font-size: 10px;
    font-weight: bold;
}

.oneColLiqCtr #centerarea {
    text-align: left;
    width: 550px;
    height: 715px;
    color: #FFFFFF;
}

Og selve html'en er her:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title>Untitled Document</title>
<link href="stylesheet.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
</head>

<body class="oneColLiqCtr">

<div id="container">
  <div id="header">
<table width="100%" height="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
  <tr>
    <td width="23" height="35">&nbsp;</td>
    <td width="477" height="35">&nbsp;</td>
    <td width="23" height="35">&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td width="23" height="145" background="images/topleft.gif">&nbsp;</td>
    <td width="477" height="145" bgcolor="#2A166F">&nbsp;</td>
    <td width="23" height="145" background="images/topright.gif">&nbsp;</td>
  </tr>
</table>

  </div>

  <table width="1000" height="715" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" valign="top" >
  <tr>
    <td width="200" height="715" valign="top">

    <div id="left1">
      <table width="200" height="220" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
        <tr>
          <td width="200" height="28" background="images/lefttopround.gif">
          <div id="boxheaders">
          Holiday homes
          </div>
          </td>
        </tr>
        <tr>
          <td width="200" height="164" bgcolor="95b5f8">
          <div id="lefttext">
          <table width="200" border="0" cellspacing="0" cellpadding="4">
  <tr>
    <td>
    There is definitely something wrong with ninety nine percent of all cycles in this area.
    But we like to dance and sing all night long.
    </td>
  </tr>
</table>

          </div>
          </td>
        </tr>
        <tr>
          <td width="200" height="28" background="images/leftlowround.gif">&nbsp;</td>
        </tr>
      </table>
    </div>

    <div id="left2">
      <table width="200" height="135" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
        <tr>
          <td width="200" height="28" background="images/lefttopround.gif">
          <div id="boxheaders">
          Holiday makers
          </div>
          </td>
        </tr>
        <tr>
          <td width="200" height="79" bgcolor="95b5f8">
          <div id="lefttext">
          <table width="200" border="0" cellspacing="0" cellpadding="4">
  <tr>
    <td>
    There is definitely something wrong with ninety nine percent of all cycles in this area.
    But we like to dance and sing all night long.
    </td>
  </tr>
</table>

          </div>
          </td>
        </tr>
        <tr>
          <td width="200" height="28" background="images/leftlowround.gif">&nbsp;</td>
        </tr>
      </table>
    </div>

    <div id="left3">
      <table width="200" height="100" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
        <tr>
          <td width="100%" height="28" background="images/lefttopround.gif">
          <div id="boxheaders">
          Home owners
          </div>
          </td>
        </tr>
        <tr>
          <td width="200" height="44" bgcolor="95b5f8">
          <div id="lefttext">
          <table width="200" border="0" cellspacing="0" cellpadding="4">
  <tr>
    <td>
    There is definitely something wrong with ninety nine percent of all cycles in this area.
    But we like to dance and sing all night long.
    </td>
  </tr>
</table>

          </div>
          </td>
        </tr>
        <tr>
          <td width="200" height="28" background="images/leftlowround.gif">&nbsp;</td>
        </tr>
      </table>
    </div>

  <div id="left4">
      <table width="200" height="160" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
        <tr>
          <td width="200" height="28" background="images/lefttopround.gif">
          <div id="boxheaders">
          Blank
          </div>
          </td>
        </tr>
        <tr>
          <td width="200" height="104" bgcolor="95b5f8">
          <div id="lefttext">
          <table width="200" border="0" cellspacing="0" cellpadding="4">
  <tr>
    <td>
    There is definitely something wrong with ninety nine percent of all cycles in this area.
    But we like to dance and sing all night long.
    </td>
  </tr>
</table>

          </div>
          </td>
        </tr>
        <tr>
          <td width="200" height="28" background="images/leftlowround.gif">&nbsp;</td>
        </tr>
      </table>
    </div>

  <div id="left5">
      <table width="200" height="100" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
        <tr>
          <td width="200" height="28" background="images/lefttopround.gif">
          <div id="boxheaders">
          Holiday Agents
          </div>
          </td>
        </tr>
        <tr>
          <td width="200" height="44" bgcolor="95b5f8">
          <div id="lefttext">
          <table width="200" border="0" cellspacing="0" cellpadding="4">
  <tr>
    <td>
    There is definitely something wrong with ninety nine percent of all cycles in this area.
    But we like to dance and sing all night long.
    </td>
  </tr>
</table>

          </div>
          </td>
        </tr>
        <tr>
          <td width="200" height="28" background="images/leftlowround.gif">&nbsp;</td>
        </tr>
      </table>
    </div>

    </td>

    <div id="centerarea">
    <td width="550" height="715" valign="top" bgcolor="#FFFFFF">
    demo    </td>
    </div>

    <td width="250" height="715">

    <div id="right1">
      <table width="250" height="110" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
        <tr>
          <td width="250" height="28" background="images/righttopround.gif">
          <div id="boxheaders">
          Weather
          </div>
          </td>
        </tr>
        <tr>
          <td width="250" height="54" bgcolor="95b5f8">
          <div id="righttext">
          <table width="250" border="0" cellspacing="0" cellpadding="4">
  <tr>
    <td valign="top">
    Text    </td>
  </tr>
</table>

          </div>
          </td>
        </tr>
        <tr>
          <td width="250" height="28" background="images/rightlowround.gif">&nbsp;</td>
        </tr>
      </table>
    </div>

    <div id="right2">
      <table width="250" height="110" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
        <tr>
          <td width="250" height="28" background="images/righttopround.gif">
          <div id="boxheaders">
          Rent a car
          </div>
          </td>
        </tr>
        <tr>
          <td width="250" height="54" bgcolor="95b5f8">
          <div id="righttext">
          <table width="250" border="0" cellspacing="0" cellpadding="4">
  <tr>
    <td valign="top">
    Text    </td>
  </tr>
</table>

          </div>
          </td>
        </tr>
        <tr>
          <td width="250" height="28" background="images/rightlowround.gif">&nbsp;</td>
        </tr>
      </table>
    </div>

    <div id="right3">
      <table width="250" height="125" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
        <tr>
          <td width="250" height="28" background="images/righttopround.gif">
          <div id="boxheaders">
          Contact us
          </div>
          </td>
        </tr>
        <tr>
          <td width="250" height="69" bgcolor="95b5f8">
          <div id="righttext">
          <table width="250" border="0" cellspacing="0" cellpadding="4">
  <tr>
    <td>
    There is definitely something wrong with ninety nine percent of all cycles in this area.
    But we like to dance and sing all night long.
    </td>
  </tr>
</table>

          </div>
          </td>
        </tr>
        <tr>
          <td width="250" height="28" background="images/rightlowround.gif">&nbsp;</td>
        </tr>
      </table>
    </div>

  <div id="right4">
      <table width="250" height="85" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
        <tr>
          <td width="250" height="28" background="images/righttopround.gif">
          <div id="boxheaders">
          newsletter
          </div>
          </td>
        </tr>
        <tr>
          <td width="250" height="29" bgcolor="95b5f8">
          <div id="righttext">
          <table width="250" border="0" cellspacing="0" cellpadding="4">
  <tr>
    <td>
    Text
    </td>
  </tr>
</table>

          </div>
          </td>
        </tr>
        <tr>
          <td width="250" height="28" background="images/rightlowround.gif">&nbsp;</td>
        </tr>
      </table>
    </div>

  <div id="right5">
      <table width="250" height="200" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
        <tr>
          <td width="250" height="28" background="images/righttopround.gif">
          <div id="boxheaders">
          Blank
          </div>
          </td>
        </tr>
        <tr>
          <td width="250" height="144" bgcolor="95b5f8">
          <div id="righttext">
          <table width="250" border="0" cellspacing="0" cellpadding="4">
  <tr>
    <td>
    Text
    </td>
  </tr>
</table>

          </div>
          </td>
        </tr>
        <tr>
          <td width="250" height="28" background="images/rightlowround.gif">&nbsp;</td>
        </tr>
      </table>
    </div>

    <div id="right6">
      <table width="250" height="85" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
        <tr>
          <td width="250" height="28" background="images/righttopround.gif">
          <div id="boxheaders">
          About us
          </div>
          </td>
        </tr>
        <tr>
          <td width="250" height="29" bgcolor="95b5f8">
          <div id="righttext">
Avatar billede w13 Novice
04. oktober 2008 - 23:12 #1
Af uforståelige årsager? Det er vel almindeligt, at der kommer et mellemrum mellem 2 block-level-elementer. Men det skulle da kunne løses ved at sætte margin til 0 på begge.
Avatar billede w13 Novice
04. oktober 2008 - 23:12 #2
Og 0 point er måske liige billigt nok. :)
Avatar billede Jens Jakob Teislev Nybegynder
05. oktober 2008 - 10:17 #3
Hej w13,

Jeg sidder på et mobilt bredbånd så det crasher nogen gange her.. Derfor der ikke er point på. Hvordan giver jeg dig lettest point nu? Hvordan sætter jeg margin til 0 i ovenstående kode?

jakslev
Avatar billede Jens Jakob Teislev Nybegynder
05. oktober 2008 - 11:40 #4
Hej w13,

Der er måske en smartere måde at løse det på? Virker somom der er ligelovligt mange tabeller i min kode...

jakslev
Avatar billede w13 Novice
05. oktober 2008 - 12:14 #5
Ja, der er sikkert en smartere måde. Men det kan jeg ikke sige kun ud fra koden. Kan jeg se det et sted på nettet?
Avatar billede Jens Jakob Teislev Nybegynder
05. oktober 2008 - 12:51 #6
Hmm er svært att uploade - kan du ikke copy-paste koden ind i tom html og css fil?
Skal se om jeg kan få den online med mine 42 kbit forbindelse her fra den svenske storskov.

Hilsen,

jakslev
Avatar billede Jens Jakob Teislev Nybegynder
05. oktober 2008 - 12:53 #7
måske du kan maile mig på jakslev@gmail.com så kan jeg sende dig filerne?
Avatar billede w13 Novice
05. oktober 2008 - 13:11 #8
Hvis du skriver hele koden, kan jeg selv prøve at sætte det ind. Din kode stopper jo ved <div id="righttext">
Avatar billede Jens Jakob Teislev Nybegynder
05. oktober 2008 - 13:22 #9
ahh.. løste det nu.
Havde placeret en div på ydersiden af en tabel så det så sådan her ud:

<div id="centerarea">

    <td width="550" height="715" valign="top">
    </td>
    </div>

Da jeg byttede det til:

<td width="550" height="715" valign="top">
    <div id="centerarea">

    </div>
    </td>

Virkede det hele.

Er nu stadig ret sikker på at det her kan gøre på en lettere måde! Hvis du kaster mig en mail skal jeg gerne sende dig filerne. Ellers / og kast mig et svar.

jakslev
Avatar billede w13 Novice
05. oktober 2008 - 13:24 #10
Jeg tror, du vil kunne bygge det hele op helt anderledes og lettere ved brug af div-elementer, dvs. intet table-værk. Men det er en opgave, der vil tage noget tid. Lidt mere tid, end jeg lige nu har til rådighed, tror jeg. =)
Avatar billede Jens Jakob Teislev Nybegynder
05. oktober 2008 - 13:36 #11
Det tror jeg også!!! Kan se at Dreamweaver selv anvender DIV til at placere objekter, men som gammel FrontPage entusiast bruger jeg tabeller.. :oS

Måske jeg skulle forsøge at sætte mig ind i hvordan man definerer DIV og placerer dem i forhold til hinanden..

jakslev
Avatar billede w13 Novice
05. oktober 2008 - 14:34 #12
Ja, tabeller bliver sværere og sværere at lave design med, da de jo ikke har været ment til design, og browserne derfor tolker dem forskelligt.
Avatar billede Jens Jakob Teislev Nybegynder
07. januar 2009 - 15:51 #13
Lukker