Avatar billede lubker Nybegynder
04. oktober 2008 - 20:41 Der er 6 kommentarer

Enkelte liggende a3 ark mellem a4

Jeg er igang med en større rapport i LaTex.
Blandt bilagene ønsker jeg et par vandrette a3 ark til større tegninger og diagrammer.

Hvordan kan jeg gøre det? Normalt sættes størrelsen jo for hele dokumentet.

Et alternativ er selvfølgelig at lave en blank side og så et nyt dokument med alle a3 ark. Det vil være en lidt træls løsning idet jeg så selv skal holde styr på sidetallene på disse ark.

Hvis det er den eneste løsning, hvordan kan jeg så lægge siden ned? Syntes ikke jeg har kunne finde noget på google.

Til løsning nr 1. vil jeg gerne sætte 200 point.
Ved løsning nummer to er det udelukkende et spørgsmål om retningsændring hvorfor denne kun vil give 50.
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2008 - 21:08 #1
Det nemmeste er klart at indsætte dem bagefter. Du vil jo heller ikke kunne sende et sådant dokument til en printer, de skifter jo ikke format midt mellem siderne.

Næste problem er så at designe en A3 side så den passer med designet af resten af dokumentet. Sådan noget har vi løst før.
Avatar billede lubker Nybegynder
04. oktober 2008 - 22:31 #2
Man kan sagten udskrive et pdf dokument med blandede sider. Det gør jeg dagligt på arbejde.
Jeg har indtil videre lavet en nødløsning som beskrevet i to dokumenter. designet er i orden, men det iriterer mig at jeg manuelt skal sætte sidetal i begge dokumenter. Har jeg 4 a3 efter hinandnen kræver det jo at jeg også ændrer i hoveddokumentet. Det er godtnok noget rod.
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2008 - 22:52 #3
Kan da ikke se at det bliver det store problem

\clearpage
dette udskiftes med A3-1
\clearpage
dette udskiftes med A3-2
\clearpage
dette udskiftes med A3-3
\clearpage
dette udskiftes med A3-3
\clearpage

så skal der da ikke skiftes noget som helst i hoveddokumentet. Du kan jo også anvende dette til f.eks. at tilføje figurerne på A3'erne til figurlisten etc. Manuelt ja, men du roder jo ikke irrelevant med dokumentet på denne måde (her tænker jeg på at man ændrer ved sidetallet i hoveddokumentet).

Mht. printeren så kommer det som meget an på hvilken printer det er.

Jeg ved at man i PDF kan skifte midt i det hele. Men hvordan skal f.eks. headeren så se ud på denne side?
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2008 - 23:03 #4
Det kan gøres på denne måde

\documentclass{memoir}
\usepackage{lipsum,calc}
\begin{document}

\lipsum[1-3]

\clearpage
\setlength\pdfpagewidth{2\paperwidth}

\begin{adjustwidth}{0em}{-\textwidth-4cm}
\lipsum[1-15]
\end{adjustwidth}
\clearpage
\setlength\pdfpagewidth{\paperwidth}
\clearpage

\lipsum

\end{document}

og kun i pdflatex
Avatar billede lubker Nybegynder
04. oktober 2008 - 23:06 #5
Nej, det er rigtigt syntes bare det er lidt unødvendigt at skulle udskrive disse blanke sider... Og jeg gider ikke sortere når der skal printes.

Men ja, det bliver jo nok løsningen desværre.

Kan dog ikke forstå det ikke kan lade sig gøre, LaTex kan jo ellers det meste.
Avatar billede lubker Nybegynder
29. juli 2012 - 08:36 #6
Beklager. kom helt fra dette spørgsmål.
Du må gerne lægge et svar, så vi kan få afsluttet. :-)