Avatar billede 49jensen Nybegynder
04. oktober 2008 - 17:14 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

Problem med Dsum og DLookup kode

Hvad er der galt med denne kode. Den skal hente summen af "SalesPrice" i felterne som har samme "WC" nummer, men den henter kun det første felt i kolonennen "SalesPrice". "WC" er et unikt nummer som indsættes i formularen.

Private Sub Kommandoknap17_Click()
On Error GoTo Err_Kommandoknap17_Click

If DSum("SalesPrice", "QryWCMaterialPrice", "[WC]='" & Me.[WC] & "'") = 0 Then

  MsgBox "Enter valid WC number", Exclamation
  Else

  If MsgBox("Copy data?", vbQuestion + vbYesNo) = vbYes Then
    Me.[Total Material cost] = DLookup("[SalesPrice]", "QryWCMaterialPrice", "[WC]='" & Me.[WC] & "'")

  End If

Exit_Kommandoknap17_Click:
  Exit Sub

Err_Kommandoknap17_Click:
MsgBox Err.Description
Resume Exit_Kommandoknap17_Click

End Sub
Avatar billede mugs Novice
04. oktober 2008 - 17:18 #1
"WC" er et unikt nummer som indsættes. Er feltet numerisk skalæ du undlade apostroffer:

"[WC]=" & Me.[WC] & "")
Avatar billede fdata Forsker
04. oktober 2008 - 18:34 #2
"... men den henter kun det første felt i kolonennen ..." - mener du, at den kun henter den første post, der matcher i QryWCMaterialPrice, selv om der er flere?
Avatar billede mugs Novice
04. oktober 2008 - 18:45 #3
Hvis det er tilfældet som fdata beskriver, hentese den første post som opfylder kriteriet. Hentet fra hjælpen:

If more than one field meets criteria, the DLookup function returns the first occurrence. You should specify criteria that will ensure that the field value returned by the DLookup function is unique. You may want to use a primary key value for your criteria, such as [EmployeeID] in the following example, to ensure that the DLookup function returns a unique value:

Dim varX As Variant
varX = DLookup("[LastName]", "Employees", "[EmployeeID] = 1")
Avatar billede mugs Novice
04. oktober 2008 - 19:26 #4
kontroller, hvor mange poster i forespørgslen:

QryWCMaterialPrice

har DSum = 0 med kriteriet "[WC]='" & Me.[WC] & "'") = 0
Avatar billede 49jensen Nybegynder
04. oktober 2008 - 19:33 #5
Feltet WC er alfanummerisk.
Ja kun den første post, ud af (i dette tifælde 2), det jeg ønsker er at hente summen af de poster som har samme WC nummer.
Vil det sige at jeg skal have et autonummer ind i kriteriet. Forespørgslen der hentes fra har to autonummerfelter.
Avatar billede mugs Novice
04. oktober 2008 - 19:42 #6
SELECT DIN TABEL.wc, Sum(DIN TABEL.SalesPrice) AS SumOfSalesPrice
FROM DIN TABEL
GROUP BY DIN TABEL.wc;
Avatar billede mugs Novice
04. oktober 2008 - 19:44 #7
Evt. således:

SELECT Tabel1.wc, Sum(Tabel1.SalesPrice) AS SumOfSalesPrice
FROM Tabel1
GROUP BY Tabel1.wc
HAVING (((Tabel1.wc)=[Indtast WC-nummer]));
Avatar billede 49jensen Nybegynder
04. oktober 2008 - 19:55 #8
Det vil sige at jeg kan sætte denne Select sætning direkte ind i forespørgslen.
Avatar billede mugs Novice
04. oktober 2008 - 20:05 #9
Du åbner db i databasevinduet > Forespørgsler > Ny > Luk vinduet med tabellerne > Vis SQL-visning > her indsætter du min SQL > Kør forespørgslen.

Husk at ændre " DIN TABEL" / "TABEL1" til navnet på din aktuelle tabel.
Avatar billede mugs Novice
04. oktober 2008 - 20:10 #10
Hvis du vil se resultatet af DSumm i en formular / Rapport, kan du i en formular / rapport indsætte en underformular- / underrapport der viser summen af den i parent valgte WC.
Avatar billede 49jensen Nybegynder
04. oktober 2008 - 20:15 #11
ok jeg prøver, vender tilbage
Avatar billede 49jensen Nybegynder
04. oktober 2008 - 20:29 #12
Jeg får fejl."Der er fundet tegn efter slutningen af SQL sætningen". Jeg har ingen anelse om hvad det betyder. Hjælp funktion viser intet.
Avatar billede 49jensen Nybegynder
04. oktober 2008 - 20:31 #13
Dette er hvad jeg indtastet.
SELECT QryWCMaterialPrice.WC, Sum(QryWCMaterialPrice.SalesPrice) AS SumOfSalesPrice FROM QryWCMaterialPrice GROUP BY QryWCMaterialPrice.WC HAVING (((QryWCMaterialPrice.WC)=[Indtast WC-nummer]));
Avatar billede mugs Novice
04. oktober 2008 - 20:36 #14
Denne fungerer i en forespørgsel. Min tabel hedder blot tabel1:

SELECT tabel1.WC, Sum(tabel1.SalesPrice) AS SumOfSalesPrice
FROM tabel1
GROUP BY tabel1.WC
HAVING (((tabel1.WC)=[Indtast WC-nummer]));

Hvor har du indtastet det?
Avatar billede 49jensen Nybegynder
04. oktober 2008 - 20:45 #15
Jeg har indtastet under SQL i "QryWCMaterialPrice"
Avatar billede mugs Novice
04. oktober 2008 - 20:52 #16
Kan du send edb til:

mugs snabelting mail.dl

som en .zip fil
Avatar billede mugs Novice
04. oktober 2008 - 20:52 #17
Tastefejl:

mugs snabelting mail.dk
Avatar billede 49jensen Nybegynder
04. oktober 2008 - 21:02 #18
jeg prøver
Avatar billede 49jensen Nybegynder
04. oktober 2008 - 21:52 #19
er sendt
Avatar billede mugs Novice
04. oktober 2008 - 22:13 #20
Ikke modtaget endnu.
Avatar billede 49jensen Nybegynder
05. oktober 2008 - 15:22 #21
jeg vil lige høre om du har modtaget db
Avatar billede mugs Novice
05. oktober 2008 - 15:31 #22
Det har jeg ikke!!
Avatar billede 49jensen Nybegynder
05. oktober 2008 - 16:58 #23
Jeg har sendt den igen "AmtsLog.rar"
Avatar billede mugs Novice
05. oktober 2008 - 17:58 #24
Ikke noget endnu!
Avatar billede 49jensen Nybegynder
05. oktober 2008 - 19:11 #25
Nu har jeg sendt den igen - til "mugs@mail.dk" er det korrekt.
Avatar billede mugs Novice
05. oktober 2008 - 19:26 #26
Korrekt - Men vær venlig ikke oftere at offentligøre min e-mail. Det resulterer normalt i en øget spammængde.

Og du har zippet den! Prøv evt. at sende mig en e-mail uden fil.
Avatar billede 49jensen Nybegynder
05. oktober 2008 - 19:58 #27
Sorry. Er hermed sendt igen uden fil.
Avatar billede 49jensen Nybegynder
05. oktober 2008 - 20:53 #28
Sendt igen med fil
Avatar billede mugs Novice
05. oktober 2008 - 21:08 #29
Det er der så ikke sket så meget ved. Jeg har prøvet at sende en .zip fil til mig selv, og den kom igennem uden problemer.

Hvor stor er din fil?
Har du prøvet at sende filen til dig selv?
Avatar billede 49jensen Nybegynder
05. oktober 2008 - 21:51 #30
Filen 2,9 Mb. Har lige sendt filen til mig selv, der ingen prpblemer. Jeg har også checket filen for virus.
Avatar billede mugs Novice
05. oktober 2008 - 22:00 #31
2,9 Mb zip skal gå igennem uden problemer. Jeg har checket min webmail, og der e ringen meddelelser om slettede filer. Jeg ved næste ikke hvad der kan være galt. Prøver at sende en .zip fil til dig. Så får vi se, om der er hul den vej.
Avatar billede 49jensen Nybegynder
05. oktober 2008 - 22:04 #32
Det virker, har modtaget db47.
Avatar billede mugs Novice
05. oktober 2008 - 22:08 #33
Nå - Var det den! Jeg er helt blank m.h.t. fejl.
Avatar billede 49jensen Nybegynder
05. oktober 2008 - 22:22 #34
Jeg prøver at sende den til min søn imorgen eftermiddag og ser om han kan modtage den.
Avatar billede mugs Novice
05. oktober 2008 - 22:31 #35
OK - Jeg slutter for iaften.
Avatar billede 49jensen Nybegynder
06. oktober 2008 - 17:16 #36
Har sendt til min, han modtager den.
Avatar billede 49jensen Nybegynder
06. oktober 2008 - 17:18 #37
Det er mest sandsynligt, at det er din E-mailprovider.
Avatar billede mugs Novice
06. oktober 2008 - 17:52 #38
E-mailprovider - Hmm har ikke forstand på det. Men jeg kan sende .zip filer til mig selv og til dig, så jeg har svært ved at se, hvor fejlen kan ligge.

Men jeg vil foreslå, at disse kommentarer holdes på vores private e-mail og ikke over eksperten. Der er jo endnu ikke tale om løsninger, og vi forstyrrer blot sagesløse brugere der abonnerer på spørgsmålet. Men prøv at sende igen. Det kan jo være, at der blot var en bøvs i systemet iaftes.
Avatar billede 49jensen Nybegynder
06. oktober 2008 - 19:11 #39
ja det er ok
Avatar billede 49jensen Nybegynder
10. oktober 2008 - 11:37 #40
mug, læg lige et svar, så vi kan få dette spørgsmål lukket
Avatar billede mugs Novice
10. oktober 2008 - 12:09 #41
Tak. Jeg er lige optaget, men vil senere implementere noget i den sidste version jeg har fået.