Avatar billede excelbaskeren Nybegynder
02. oktober 2008 - 09:37 Der er 5 kommentarer

"Tilbage"-funktion til hyperlinks i Excel

Jeg er ved at lave et større Excel-system, hvor jeg skal have en slags menu i toppen af hvert ark. Det er jo let nok at lave diverse liks til de forskellige ark, men jeg kan ikke finde en "back"-funktion, ligesom den der javascript.history.go(-1) som man bruger i web-ting. Findes der ikke en simpel kommando til Visual Basic som jeg kan bruge hertil?
Avatar billede hjertet Nybegynder
02. oktober 2008 - 12:34 #1
Hej excelbaskeren
Nu skriver du godt nok "en slags menu i toppen af hvert ark..."
Denne her giver dig et indeks-ark forest i projektmappen.
Måske kan det bruges? Måske kan du selv rette yderligere?
Fra Hjertet

' Sakset fra TechRepl - Mary Ann Richardson (af 22.03.2005)
' Tilpasset - den 28.06.2006
' Bemærk! Hvor 'Returreferencen' bliver placeret (p.t. G1)
' Ved ændring skal der rettes 2 steder

' Har fjernet brugen af 'Me'. Indsat ActiveSheet i stedet for. Det virker!
' Makroen omdøbt til Sub Indexark()

' ****** OBS! OBS! *** LÆS DETTE FØRST *** OBS! OBS! ***********
' * INDSÆT TOMT ARK FOREST - OG LAD DETTE ARK VÆRE DET AKTIVE, *
' * NÅR MAKROEN KØRES                                          *
' ****** OBS! OBS! *** LÆS DETTE FØRST *** OBS! OBS! ***********

Sub IndexArk()
Dim wSheet As Worksheet
Dim M As Long
M = 1

    With ActiveSheet
        .Columns(1).ClearContents
        .Cells(1, 1) = "INDEKS"
        .Cells(1, 1).Name = "Indeks"
    End With

    For Each wSheet In Worksheets
        If wSheet.Name <> ActiveSheet.Name Then
        M = M + 1
        With wSheet
            .Range("G1").Name = "Start" & wSheet.Index
            .Hyperlinks.Add Anchor:=.Range("G1"), Address:="", _
SubAddress:="Indeks", TextToDisplay:="Retur til Indeks"
        End With
            wSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=ActiveSheet.Cells(M, 1), Address:="", _
SubAddress:="Start" & wSheet.Index, TextToDisplay:=wSheet.Name
        End If
        Next wSheet
End Sub
Avatar billede excelbaskeren Nybegynder
02. oktober 2008 - 12:55 #2
OK det ser spændende ud. Men jeg mangler bare lige det lille stykke kode der kan få en knap til at gå et skridt tilbage i historikken. Hvis man er på et givet ark klikker man på et link og lander på et andet ark, men vil herefter tilbage igen, og man skal så bare klikke på "Tilbage" ligesom i en browser...
Avatar billede jkrons Professor
02. oktober 2008 - 13:46 #3
Hvorfor bruger du ikke bare vætkøjslinien Web? Den har netop disse knapper.
Avatar billede excelbaskeren Nybegynder
02. oktober 2008 - 14:06 #4
"Problemet" er, at brugerne ikke er de mest seje IT-nørder men "almindelige" mennesker der ikke har den store excel-erfaring. Det skal være let og intuitivt og derfor har jeg indsat en række navigationsknapper i toppen af hvert ark (der er MANGE ark!). Og hvis jeg bare kunne hugge tilbage-knappen fra værktøjslinien ville det være dejligt let, men det kan jeg ikke....
Avatar billede jkrons Professor
02. oktober 2008 - 14:41 #5
OK. Men hvis du selv vil kode det, er jeg bange for, at du også selv kommer til at holde rede på historikken på én eller anden måde.