Avatar billede thuja Nybegynder
01. oktober 2008 - 20:12 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Login formular

Access 2003. Jeg har brug for hjælp til at oprette en login formular (+ tabeller til at styre adgang). Jeg har to forskellige grupper, som skal have forskellig adgange og derfor skal have adgang til to forskellige formularer i databasen. Kan nogen hjælpe med dette?
Avatar billede mugs Novice
01. oktober 2008 - 20:15 #1
på thomas Jepsen's hjemmeside MakeITeasy.dk ligger der et eksempel. Se oppe til højre under downloads. Der er en fil der hedder LOGIN....

Læs også samme Thomas Jepsen's fremragende artikel om sikkerhed i Access
Avatar billede mugs Novice
01. oktober 2008 - 20:16 #2
Avatar billede mugs Novice
01. oktober 2008 - 20:28 #3
Har dette noget at gøre med dit tidligere spørgsmål:

http://www.eksperten.dk/spm/826523

Du bør afslutte det spørgsmål, da det er flere måneder gasmmelt, og der tilsyneladende ikke kommer flere indlæg.
Avatar billede thuja Nybegynder
02. oktober 2008 - 11:05 #4
Tak for hjælpen - men jeg er bange for, at jeg fatter for lidt af det her. Hvordan kommer jeg i gang med det her helt fra bunden? De ting han skriver om i artiklen brugere, tilladelser osv. tror jeg nok, jeg forstår.

Men hvad gør jeg så med loginformularen fra nu af?

Jeg er heller ikke øvet bruger af det her forum, så jeg troede egentlig, at jeg havde afsluttet det tidligere spørsmål :-/ Hvad har jeg gjort forkert/ikke gjort?
Avatar billede mugs Novice
02. oktober 2008 - 11:19 #5
Du kan læse om brugen af eksperten her:

http://expfaq.dk/

Hvis svaret har hjulpet dig med dit problem, bør du acceptere svaret. Hvis ikke det hjalp, kan du selv lægge et svar og scceptere det, så får du dine point igen.
Avatar billede mugs Novice
02. oktober 2008 - 11:21 #6
på Thomas Jepsen's hjemmeside ligger det et eksempel du kan downloade og se, hvordan det gøres.
Avatar billede thuja Nybegynder
02. oktober 2008 - 14:40 #7
Nu har jeg faktisk fået lavet en login-formular, som virker! Jeg fandt en anden, som virkede lidt mere simpel. Men nu skal jeg have lavet sådan, at den åbner to forskellige formularer. Jeg havde forestillet mig noget i retning af:
If password starter med in, så åbn formular X
If password starter med ex, så åbn formular Y

Ja, ja jeg er ikke programmør :-), men hvordan ....?
Avatar billede mugs Novice
02. oktober 2008 - 15:06 #8
If Left(password, 2) = "in" then
docmd.openform "formular x"
end if
If Left(password, 2) = "ex" then
docmd.openform "formular y"
end if

hvor password er det felt der indeholder password.
Avatar billede thuja Nybegynder
02. oktober 2008 - 17:06 #9
Jeg kan ikke få det til at virke. Hvad gør jeg forkert? :-( Logon boksen lukker godt nok, men så sker der ikke mere. Jeg har tjekket i brugertabellen, at password starter hhv med in og ex.

DoCmd.Close acForm, "Logon", acSaveNo

If Left(BrugerPassword, 2) = "in" Then
DoCmd.OpenForm "Hovedoversigt Intern"
End If
If Left(BrugerPassword, 2) = "ex" Then
DoCmd.OpenForm "Hovedoversigt Extern"
End If
Avatar billede mugs Novice
02. oktober 2008 - 17:28 #10
1. Du lukker LOGON form
2. Du refererer herefter til password

Hvordan vil du have, at Access skal "huske" password, når du har lukket formularen. Prøv at undlade denne linie:

DoCmd.Close acForm, "Logon", acSaveNo

Du kan blot kopiere denne ind i din kode:

'DoCmd.Close acForm, "Logon", acSaveNo
If Left(BrugerPassword, 2) = "in" Then
DoCmd.OpenForm "Hovedoversigt Intern"
End If
If Left(BrugerPassword, 2) = "ex" Then
DoCmd.OpenForm "Hovedoversigt Extern"
End If
Avatar billede thuja Nybegynder
02. oktober 2008 - 18:00 #11
Tja, det kan du da have ret i :-/

Nu har jeg kopieret dette ind i koden:

If Left(BrugerPassword, 2) = "in" Then
DoCmd.OpenForm "Hovedoversigt Intern"
End If
If Left(BrugerPassword, 2) = "ex" Then
DoCmd.OpenForm "Hovedoversigt Extern"
End If

Men der sker stadig ingenting?
Avatar billede mugs Novice
02. oktober 2008 - 18:14 #12
Kan du sende din db som en .zip fil til:

mugs snabelting mail.dk

så ser jeg på det.
Avatar billede thuja Nybegynder
02. oktober 2008 - 19:28 #13
Er forsøgt :-)
Avatar billede mugs Novice
02. oktober 2008 - 19:38 #14
DB returneret. Der var brugt forkert feltnavn, og db reagerer ikke, da der ikke var tvungen variabelerklæring (Option Explicit) i deklarations
Avatar billede mugs Novice
02. oktober 2008 - 20:13 #15
Tak for point ;o)