Avatar billede caturn Nybegynder
01. oktober 2008 - 16:07 Der er 5 kommentarer

Baggrundsskift ved hover

Hej!

Jeg skal lave en knap på min hjemmeside. I html skriver jeg så:

<div class="knap">Nyheder</div>

Klassen "knap" skriver jeg så følgende for i CSS:

.knap {
    position: absolute;
    top: 160px;
    left: 90px;

    height: 30px;
    width: 150px;

    font-size: 18px;
    text-align: center;
    vertical-align: center;
}

.knap:HOVER {
    color: #FFFFFF;
    background-color: rgb(226,0,26);
}

Der sker intet når man kører musen over. Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede olebole Juniormester
01. oktober 2008 - 16:23 #1
<ole>

For det første hedder det 'hover' (med småt) - for det andet virker hover på andre elementer end links ikke i alle browsere (herunder IE6).

Derudover kan man så diskutere, om ikke det giver bedre mening at lave den slags i script  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede roenving Novice
02. oktober 2008 - 13:07 #2
-- så du kan lave det sådan (uden hover-tingen i stylesheetet !-)

<div class="knap" onmouseover="this.style.color='#fff';this.style.backgroundColor='#e2001a';" onmouseout="this.style.color='';this.style.backgroundColor='';">Nyheder</div>
Avatar billede caturn Nybegynder
08. oktober 2008 - 23:25 #3
Tak. Roenvings løsning er fin. Det skal være på flere knapper, er det muligt at lave det som en funktion?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
08. oktober 2008 - 23:36 #4
Eksempel:

function highlight(obj,onoff)
{
  if (onoff == 1)
  {
    obj.style.color='#fff';
    obj.style.backgroundColor='#e2001a';
  } else {
    obj.style.color='';
    obj.style.backgroundColor='';
  }

Kaldes med:

<div class="knap" onmouseover="highlight(this,1)" onmouseout="highlight(this,0)">Nyheder</div>

Hvor 1 er highlighted/tændt og 0 er normal/slukket.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
17. februar 2009 - 22:25 #5
hello?