Avatar billede cowfoot1 Nybegynder
01. oktober 2008 - 11:57 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Tekst-til-kolonner - del på linjeskift

Hej alle

Jeg har et ODBC udtræk der indeholder tekst med linjeskift.

Linjeskiftet bliver vist ved en firkant.

Jeg kan ikke genskabe firkanten her, da ansi-koden bliver parset til et linjeskift.

Jeg ønsker at få brudt teksten til kolonner hvor der er linjeskift.

Hvordan gør jeg det?

Skal jeg kode min egen VB funktion til at dele på ansi-koden?
Avatar billede excelent Ekspert
01. oktober 2008 - 12:51 #1
Avatar billede hans_henrik Nybegynder
01. oktober 2008 - 12:58 #2
Prøv at markere denne firkant og kopiere den <CTRL>+<C>
Lav en søg og erstat med tegnet i søg <CTRL>+<V> og f.eks ; i erstat hvis det ikke anvendes andre steder.
Derefter kan du lave en kolonne til tekst med det tegn du erstattede med.

PS. Nogen gange er det nemmere at lave søg og erstat i notepad, alt efter hvad format data er gemt i.
Avatar billede cowfoot1 Nybegynder
01. oktober 2008 - 14:00 #3
Hej Excelent, Jeg får kode 10 ud, som jeg ikke kan lave søg og erstat på. :-(

Hej Hans_Henrik, Yes - jeg kan lave søg/erstat i txt-dokumentet, men jeg vil meget gerne have en formel eller en funktion i Excel til at løse opgaven, da jeg får et par heftige ODBC udtræk ind i mellem. - lidt a la clean() eller noget i den dur - eller hvis man kan lave en funktion i VBA.
Avatar billede kabbak Professor
01. oktober 2008 - 14:49 #4
prøv denne makro, den opdeler efter linjeskift, den beholder kolonnen, som den er, men skriver i kolonnerne til højre for den.

Public Sub Opdel_Linjeskift()
    Dim C As Range, D As Variant
    For Each C In Selection
        If InStr(C, vbLf) Then
            D = Split(C, vbLf)
            Range(C.Offset(0, 1), C.Offset(0, UBound(D) + 1)) = D
        Else
            C.Offset(0, 1) = C
        End If
    Next
End Sub
Avatar billede jkrons Professor
01. oktober 2008 - 14:50 #5
Lav en søg og erstat i Excel. I søg-ruden trykker du Ctrl+j (du kan ikke se noget i ruden). I erstat med skriver du fx ¤. Klik Ersat alle. Du kan nu lave en Tekst til kolonner med ¤ som afgrænser.
Avatar billede kabbak Professor
01. oktober 2008 - 14:50 #6
NB data markeres inden makroen køres
Avatar billede jkrons Professor
01. oktober 2008 - 16:22 #7
Du kan bruge min løsning uden Søg og Erstat. Bare klik i Andre under separatortegn i Tekast til kolonner fuktionen og Tryk Ctrl+j mens de sår i ruden, hvor du definerer tegnet. Af en eller anden grund virkededet ikke på min kontor pc, derfor omvejen i første omgang. Herhjemme virker det imidlertid fint.
Avatar billede cowfoot1 Nybegynder
01. oktober 2008 - 18:13 #8
Hej begge! Det er super input

Kas et par svar - så deler jeg et par points ud!

Mange tak for hjælpen
Avatar billede kabbak Professor
01. oktober 2008 - 18:37 #9
;-))
Avatar billede jkrons Professor
01. oktober 2008 - 19:51 #10
Velbekomme :-)
Avatar billede kabbak Professor
01. oktober 2008 - 20:00 #11
tak for point
jkrons point her http://www.eksperten.dk/spm/847533