Avatar billede jetsetter Nybegynder
30. september 2008 - 19:41 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

connect af mySQL database til asp.net site

Jeg har en mySQL database på et webhotel, som jeg ønsker at connecte til mit ASP.NET site, som ikke kører på en server men blot på min udviklings-pc. Er dette muligt?

jeg fandet dette site http://www.aspnet101.com/aspnet101/tutorials.aspx?id=39

som forklarer hvordan man connector en mysql med asp.net. men jeg forstår ikke hvor han vil have at man tilføjer koden???

"For MySQL, the driver which you downloaded (above), is an ODBC Driver, therefore, numbers 1 and two in the above list use 'ODBC':
<%@ Import Namespace="System.Data.ODBC" %>
And, you use classes like ODBCDataAdapter, ODBCDataReader, ODBCCommand, etc.
To finish out the three items in the above list, here, we show you the Connection String needed:

"Driver={MySQL ODBC 3.51 Driver};uid=YourUID;password=YourPWD;Server=YourServerIP;Option=16834;Database=YourDB;"
or, you can use:
"DRIVER={MySQL};SERVER=ServerIP; DATABASE=YourDB;USER=YourUID;PASSWORD=YourPWD; OPTION=3;"
Just change these few things, in your code, and you're off and running, using MySQL in your own ASP.Net documents! "
Avatar billede arne_v Ekspert
30. september 2008 - 19:48 #1
Brug MySQL Connector for .NET ikke ODBC.

De links i artiklen er totalt outdated software (det er version 5.1 idag).
Avatar billede jetsetter Nybegynder
30. september 2008 - 20:08 #2
har downloaded MySQL Connector for .NET vers 5.2.

Kan ikke se hvordan den virker??
Avatar billede jetsetter Nybegynder
30. september 2008 - 20:13 #3
har fundet installeren !! ;)
Avatar billede jetsetter Nybegynder
30. september 2008 - 20:57 #4
ikke at det hjælp mig meget.. men jeg er også ret ny i .net,
Avatar billede aaberg Nybegynder
30. september 2008 - 21:05 #5
Her er den mySQL guide til ADO.NET. Se om den kan hjælpe dig.

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/connector-net-examples.html
Avatar billede arne_v Ekspert
30. september 2008 - 21:10 #6
1) lær generel ASP.NET (husk det har intet med ASP at gøre !)

2) lær om brug af databaser i .NET (ADO.NET)

3) lær MySQL connectoren, hvilket er meget nemt fordi du skal bare vide
  at alle klasse navne starter med MySql og så skal du kende formatet for
  connection string
Avatar billede jetsetter Nybegynder
30. september 2008 - 21:36 #7
1) har tidligere taget et kursus (sidste år) i asp.net, hvor jeg lavede en række simple programmer. Er dog siden blevet lidt rosten og skal lige have tingene genopfrisket.

2) har jeg læst lidt på lige nu

3) har jeg også læst lidt på

HAr installeret connectoren, men får ikke muligheden mySQL når jeg trykker "connect to database" i Visual Web Developer, det lader til at jeg skal aktiverer connectoren hvordan?? en classe der skal tilføjes?
Avatar billede aaberg Nybegynder
30. september 2008 - 22:19 #8
Det er ikke sikkert at mySql connectoren integrerer ind i Visual Studio. Der findes dog massere a gratis databaseværktøjer for mySql. Det er bare at søge, og du skal finde.

Dette betyder ikke, at du ikke kan bruge mySql connectoren til at forbinde til databasen fra din kode, blot at Visual studio ikke kan give dig et grafisk brugergrænsesnit til at oprette tabeller o.l.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. oktober 2008 - 02:58 #9
Nyere versioner af MySQL Connector for .NET kommer faktisk med en DDEX provider,
som er det VS skal bruge.

Men ak ak - de er ikke supporteret med VS Express Edition.

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/connector-vstudio-install.html
Avatar billede arne_v Ekspert
01. oktober 2008 - 02:59 #10
Men man kan altså sagtens klare sig uden.
Avatar billede jetsetter Nybegynder
01. oktober 2008 - 07:01 #11
hehe tænkte nok der var en hage ved Express Edition.

Nå men for lige at være helt sikker på at jeg forstår det korrekt:

Det betyder at jeg skal connecte ved hjælp af kode og ikke har det grafiske interface til database-connect?

Hvordan laver jeg så den connection?
Avatar billede aaberg Nybegynder
01. oktober 2008 - 08:25 #12
Avatar billede aaberg Nybegynder
01. oktober 2008 - 08:27 #13
Avatar billede jetsetter Nybegynder
01. oktober 2008 - 09:00 #14
Så har jeg gået lavet en connection på egen hånd.. tak for hjælpen
Avatar billede jetsetter Nybegynder
01. oktober 2008 - 15:42 #15
Point?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. oktober 2008 - 16:05 #16
en deler formoder jeg ?
Avatar billede jetsetter Nybegynder
01. oktober 2008 - 16:10 #17
mangler svar fra de andre..
Avatar billede aaberg Nybegynder
01. oktober 2008 - 19:19 #18
svar :-)