Avatar billede bissen87 Nybegynder
30. september 2008 - 02:05 Der er 7 kommentarer

Cannot modify header information

jeg er i gang med at lave et login system i PHP men får problemer med min header(location) funktion. jeg får meddelsen "Cannot modify header information - headers already sent..... tilbage i hovedet. min kode ser ud som følger.

<?php

  $action = $_POST['what'];
  $brugernavn = $_POST['navn'];
  $pass = $_POST['pass'];

  $searchUser = "SELECT username, password FROM users WHERE username='".$brugernavn."' AND password='".$pass."'";

  $resultat = mysql_query($searchUser) or die("der skete en fejl: ".mysql_error() );

  // Ingen bruger fundet
  if(mysql_num_rows($resultat) == 0){
    if($action == "login"){
      header("Location: index.php?message=nobody"); // tilbage til forsiden..
    }
    else{
          $indsaet = "INSERT INTO users( `username` , `password` ) VALUES ('".$brugernavn."', '".$pass."')";  //opret brugeren
      mysql_query($indsaet) or die("der skete en fejl: ".mysql_error());
      header("Location: index.php?message=created"); // tilbage til forsiden..
    }

  if(mysql_num_rows($resultat) == 1 ){

    if($action=="login") { // han er fundet
      $_SESSION["status"] = "ok";
      header("Location: velkommen.php"); // ind til det hemlige..
    }
    else if($action =="opret"){ // en bruger eksisterer i forvejen
      header("Location: index.php?message=userExists"); // tilbage til forsiden..
    }

?>

håber der er nogen der kan hjælpe mig på at finde en løsning.
Avatar billede jakobdo Ekspert
30. september 2008 - 06:51 #1
Har du html kode over dette script ?
Ala:

<html>
<head>
.....
<body>
<?php
require / include ('din_kode.php');
?>

Hvis ja, det må man nemlig ikke.
Der må ikke være sendt data til browseren, inden du kalder: header();
Og det kan sagtens bare være et mellemrum eller lign. som ellers driller.
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2008 - 09:48 #2
Så vidt jeg har forstået, må der heller ikke kunne forekomme situationer, hvor header-informationen bliver sendt to gange - hvilket måske er en mulighed i din kode... Men jeg er langt fra sikker.
Avatar billede jakobdo Ekspert
30. september 2008 - 09:55 #3
En god ide kan være at smide exit(); efter header(...);
Avatar billede bissen87 Nybegynder
30. september 2008 - 14:08 #4
Jeg har følgende kode over scriptet. Har tidligere brugt scriptet til et andet site hvor det fungerede uden de store problemer. Men vil da forsøge at smide en exit(); på efter de enkelte header og se om det har nogen effekt :)

<?php
session_start();

    $brugernavn = "brugernavn";
    $adgangskode = "password";
    $databasenavn ="user";              $forbindelse = mysql_connect("localhost", "$brugernavn", "$adgangskode");
    mysql_select_db("$databasenavn", $forbindelse) or die("der skete en fejl. ingen forbindelse");

?>

<HTML>

<head>
<title>modtaget data</title>
</head>

<body>
Avatar billede pidgeot Nybegynder
30. september 2008 - 14:16 #5
Du har lige vist grunden til dit problem: Du har <html>, m.v. inden din header(). DEt mås man ikke!

Flyt HTML-delen ud i en separat fil og inkluder den EFTER alle disse behandlinger.

(Alternativt kan man bruge output-buffering for at komme udenom det, men det er noget slam)

Og ja, sørg for en exit(); efter dine header('location: ...'), så du er sikker på at scriptet stopper der.
Avatar billede jakobdo Ekspert
30. september 2008 - 14:18 #6
Du bør altid udføre alt php inden du kalder noget output.
F.eks. kan du jo indlæse alt output i en variabel:
$output = 'NOGET';

<html>
...
<body>
<?php echo $output; ?>
</body>
</html>

Så vil det virke.
Avatar billede the_wanderer Nybegynder
02. oktober 2008 - 10:05 #7
Som pidgeot siger er problemet at du har html inden din header().