Avatar billede per2edb Praktikant
29. september 2008 - 22:46 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Fejl 26 på SQL Server 2005

Jeg er helt ny på SQL Server 2005. Jeg har den udgave der ligger på Vista Business som standard. Når jeg prøver at anvende den i expression web på en control får jeg denne fejl:

Der opstod en fejl under oprettelse af forbindelse til serveren. Under oprettelse af forbindelse til SQL Server 2005 kan denne fejl skyldes den omstændighed, at SQL Server ikke tillader fjernforbindelser under standardindstillingerne. (provider: SQL-netværksgrænseflade, error: 26 - Fejl ved søgning efter angivet server/forekomst.)

Kan i hjælpe
Avatar billede Syska Mester
29. september 2008 - 23:25 #1
http://support.microsoft.com/kb/914277

Ville nok tage et kig på den kb article ...
Avatar billede aaberg Nybegynder
30. september 2008 - 09:59 #2
Hvis du prøver at forbinde til databasen fra en anden maskine, er det højest sandsynligt den fejl buzzzz giver et link til. Hvis du derimod prøver at forbinde til databasen lokalt, tror jeg ikke det er den fejl. I dette tilfælde tror jeg nærmere det er fordi der er en fejl i din connectionstring.

Det er mest sandsynligt en SQL Express version du har. En fejl der ofte sker, er at man glemmer SQLEXPRESS i computernavnet. Navnet på databasen er altså: COMPUTERNAVN\SQLEXPRESS, hvor du skifter COMPUTERNAVN ud med navnet på din computer.
Avatar billede per2edb Praktikant
30. september 2008 - 12:18 #3
Jeg har 100% fulgt anvisningerne i kb/914277
Fejlen er stadig den samme.
Så det er nok det aaberg skriver.
Ja det er SQL Express

Jeg har en web.config med følgende indhold:
<configuration>
    <connectionStrings>
        <add name="testConnectionString" connectionString="Data Source=.\SQLEXPRESS;AttachDbFilename=&quot;App_Data\test.mdf&quot;;Integrated Security=True;Connect Timeout=30;User Instance=False"
            providerName="System.Data.SqlClient" />
    </connectionStrings>
</configuration>

Og en form med:

<form id="form1" runat="server">
    <asp:DropDownList runat="server" id="lstTest" DataTextField="au_lname" DataSourceID="SqlDataSource1" DataValueField="au_id">
    </asp:DropDownList>
    <asp:SqlDataSource runat="server" ID="SqlDataSource1" ConnectionString="<%$ ConnectionStrings:testConnectionString %>" SelectCommand="SELECT [au_id], [au_lname] FROM [authors]">
    </asp:SqlDataSource>
</form>

1) Kan du hjælpe med at flette COMPUTERNAVN\SQLEXPRESS ind de rigtige steder.
2) Hvad gør jeg med den rettelse jeg lavede
Avatar billede aaberg Nybegynder
30. september 2008 - 13:10 #4
Det ser ud til at du har databasenavnet korrekt. Du har skrevet ".\SQLEXPRESS", som bør virke lige så godt som "COMPUTERNAVN\SQLEXPRESS".

Dette er lidt mærkeligt! :-/

Har du prøvet at forbinde med Sql Management Studio?
Avatar billede per2edb Praktikant
30. september 2008 - 13:38 #5
Jeg ved ikke hvad Sql Management Studio er. Hvis det er i Visual studie, så har jeg ikke dette program, men alle express programmer.

Hvad gør jeg med den ændring jeg har lavet jævnfør kb/914277?
Avatar billede per2edb Praktikant
30. september 2008 - 23:17 #6
Jeg blev af andre experter rådet til at fjerne SQL Server 2005 Express og i stedet installere SQL Server 2008 Express for så skulle jeg kunne få Managment studio express 2008 med ved denne lejlihed. Jeg fik dette link:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=7522a683-4cb2-454e-b908-e805e9bd4e28&DisplayLang=en
Nederst på siden står der versionen kun er til Server 2005!! og den har jeg lige fjernet. Jeg prøvede at installere Managment studio express 2005 men den kan ikke connecte til 2008!!!. Jeg har prøvet at fjerne SQL Server 2008 Express og begynde forfra. SQL Server 2008 Express kan imidlertid ikke fjernes. Nu er jeg totalt ude at svømme. HJÆLP
Avatar billede aaberg Nybegynder
30. september 2008 - 23:58 #7
Det link du opgiver, er til Sql Server Express with Tools. Denne pakke består blandt andet af Sql Server 2008 Express og Sql Server Management Studio! Der er ikke noget i denne pakke til SQL Server 2005. Installere du denne pakke, har du alt hvad du skal bruge.
Avatar billede per2edb Praktikant
01. oktober 2008 - 12:08 #8
Jeg får denne fejl. Hvad gør jeg nu?

[Error Message]
The specifiefed credentials that were provided for the SQL Server service are not valid. To continue, provide a valid account and password for the SQL Server service.

[Details]
Microsoft.SqlServer.Configuration.SqlEngine.ValidationException: The specified credentials that were provided for the SQL Server service are not valid. To continue, provide a valid account and password for the SQL Server service.
================================================================================
Avatar billede aaberg Nybegynder
01. oktober 2008 - 12:12 #9
Får du denne fejlbesked fra koden, eller når du logger på med Management Studio?
Avatar billede per2edb Praktikant
01. oktober 2008 - 12:21 #10
Det er under installationen af Server 2008 iht den link jeg har ovenfor.
Der kommer et punkt der hedder: Server Configurating:
Her er der en linie for SQL Server database engine med et tomt felt for account name og password samt startup type sat til Automatic

herunder en linie med:
SQL server Browser Hvor Account name står på: NT Authority>loc...  Password feltet er tomt. Status type er sat til: Disabled

NB Jeg fil en warning at firewall ikke var sat korekt
Avatar billede per2edb Praktikant
01. oktober 2008 - 20:50 #11
aaberg kan du hjælpe med dette.
Avatar billede aaberg Nybegynder
02. oktober 2008 - 08:35 #12
Det lyder som "Sql Server Configuration Manager" vinduet, hvor man kan ændre på indstillinger på Sql Server servicen. Jeg har dog aldrig prøvet at få fejl i installationen, den plejer at køre problemfrit. Men det kunne lyde som om at servicen skal have vide, hvilken brugerkonto som skal køre den. Virker det hvis du skriver dit Windows brugernavn og password?
Avatar billede per2edb Praktikant
02. oktober 2008 - 11:45 #13
Jeg kom snublende igennem så det umiddelbart ser ud til SQL Server 2008 er installeret.

Jeg er imidlertid i tvivl om det er den rigtige jeg har installeret da der er 2 muligheder:
a) New SQL Server stand-alone installation or add features to an existing installation
b) New SQL Server failover cluster installation

Jeg har valgt a) men er det rigtigt?

Derudover er jeg tilbage hvor det begyndte med fejl 26 !!!!!!
Jeg har læst noget om IIS - skal det evt anvendes?
Avatar billede aaberg Nybegynder
02. oktober 2008 - 12:07 #14
IIS er ikke relevant for din problemstilling. IIS er en web server.

Du skal have installeret Management Studio, og se om du kan forbinde til serveren fra den. Og det er a) der er rigtig. Se om du via denne installation kan tilføje Management Studio. Og så skal du forbinde med Windows Authentication, da skal du ikke skrive brugernavn og password.
Avatar billede per2edb Praktikant
02. oktober 2008 - 12:58 #15
Det har jeg allerede gjort. Jeg står og ser en database med 5 undermapper. Databases,Security,Server Objects osv....
Avatar billede aaberg Nybegynder
02. oktober 2008 - 13:37 #16
Ok, så kan du forbinde til serveren. Så ved vi at det ikke er serveren der er noget galt med.

Det må være din connectionstring der indeholder en fejl, uden at jeg umiddelbart kan se hvad det skal være.

Prøv eventuelt at attache databasen til serveren fra management studio (Højreklik på "Databases" og tryk "Attach..."). Så kan du ændre din connectionstring til :

Data Source=.\SQLEXPRESS;Initial Catalog=myDataBase;Integrated Security=SSPI;

Hvor du skifter myDataBase ud med navnet på din database. Ikke filnavnet, men navnet du ser i Management Studio.
Avatar billede per2edb Praktikant
02. oktober 2008 - 22:41 #17
Nu er jeg tæt på men der mældes konfigurationsfejl på 3. linien <add name="........
På toturial ser connectionString således ud : connectionString=".\SQLEXPRESS
Jeg har prøvet med:  connectionString=".\LAPTOP-PC\SQLEXPRESS
LAPTOP-PC\SQLEXPRESS er databasenavnet i SQL2008
Begge giver samme fejl på linie 3
Kan du hjælpe

<configuration>
    <connectionStrings>

        <add name="testConnectionString" connectionString=".\SQLEXPRESS;AttachDbFilename=&quot;App_Data\test.mdf&quot;Integrated Security=True;Connect Timeout=30;User Instance=False"

            providerName="System.Data.SqlClient" />
    </connectionStrings>
</configuration>
Avatar billede aaberg Nybegynder
03. oktober 2008 - 08:10 #18
Fik du en mere detaljeret fejlbeskrivelse?
Avatar billede per2edb Praktikant
03. oktober 2008 - 11:33 #19
Konfigurationsfejl
Beskrivelse: Der opstod en fejl under behandlingen af en konfigurationsfil, der er nødvendig for at behandle denne anmodning. Se detaljerne om fejlen nedenfor, og foretag de nødvendige ændringer af konfigurationsfilen.

Meddelelse om parserfejl: Posten 'testConnectionString' er allerede blevet tilføjet.

Kildefejl:

Fejl i linie 3

Linje 1:  <configuration>
Linje 2:      <connectionStrings>
Linje 3:          <add name="testConnectionString" connectionString=".\SQLEXPRESS;AttachDbFilename=&quot;App_Data\test.mdf&quot;Integrated Security=True;Connect Timeout=30;User Instance=False"
Linje 4:
Linje 5:

Kildefil: C:\Users\LAPTOP\My Web Sites\training\expression-web-sqldatasource_copy(1)\web.config    Linje: 3

--------------------------------------------------------------------------------
Versionsoplysninger: Microsoft .NET Framework version:2.0.50727.3053; ASP.NET version:2.0.50727.3053

Mine bemærkninger
Såvidt jeg kan se fra SQL 2008 Server Managment studio er Server Navnet LAPTOP-PC\SQLEXPRESS
Jeg tror det er forkert navn for hvis jeg lægger dette navn i mit program kan det jo ikke oplodes til min hostcompoter da de ikke kender LAPTOP-PC
Kan jeg ikke ændre server Navnet til kun at være SQLEXPRESS
Avatar billede per2edb Praktikant
03. oktober 2008 - 11:42 #20
Jeg glemte - hvis ja - hvordan ændre jeg navnet
Avatar billede aaberg Nybegynder
03. oktober 2008 - 11:54 #21
Denne fejl har ikke noget med din connectionstring at gøre. Det bør virke fint, hvis du skriver ".\SQLEXPRESS" som data source. Denne fejl skyldes at der allerede er oprettet en "testConnectionString". Kan det passe at fejlen ikke kommer, hvis du starter hjemmesiden lokalt på din computer fra Visual Studio, men bare når du uploader på host computeren?

Fejlen sker, fordi at webserveren prøver at loade web.config filen, hver gang den bliver ændret. Men hvis webserveren ikke har været genstartet, fjerner den ikke de indstillinger den allerede har loadet. Dvs, den connectionstring som har navnet testConnectionString findes allerede i indstillingerne i hukommelsen. Da kan du ikke tilføje den, fordi den allerede findes!

Prøv at tilføje <Clear /> til web.config filen:

<configuration>
    <connectionStrings>
        <Clear />
        <add name="testConnectionString" connectionString="Data Source=.\SQLEXPRESS;AttachDbFilename=&quot;App_Data\test.mdf&quot;;Integrated Security=True;Connect Timeout=30;User Instance=False"
            providerName="System.Data.SqlClient" />
    </connectionStrings>
</configuration>

for øvrigt:
Fra den fejlmeddelelse du angiver, ser det ud som om at din connectionstring er:
".\SQLEXPRESS;AttachDbFilename=&quot;App_Data\test.mdf&quot;Integrated Security=True;Connect Timeout=30;User Instance=False"

Dette er ikke en gyldig connectionstring, da den manger "Data Source" delen. Brug hellere den du skrev i din post fra 30/09-2008 12:18:00.
Avatar billede aaberg Nybegynder
03. oktober 2008 - 11:57 #22
En tilføjelse. Når man skriver ".\SQLEXPRESS", betyder punktumet "Den lokale computer". Så hvis din computer hedder LAPTOP-PC, bliver ".\SQLEXPRESS" og "LAPTOP-PC\SQLEXPRESS" det samme. Men du har selvfølgelig ret i at du bør bruge den med punktum, da du skal uploade filerne til en host.
Avatar billede per2edb Praktikant
03. oktober 2008 - 12:59 #23

<add name="testConnectionString" connectionString="Data Source=.\SQLEXPRESS;AttachDbFilename=&quot;App_Data\test.mdf&quot;;Integrated Security=True;Connect Timeout=30;User Instance=False"

De er 100% endentiske

Jeg fik ikke fat i om det ikke er bedst at omdøbe Databasenavnet i SQL server navnet (altså ikke i mit program hvor jeg bibeholder ".\SQLEXPRESS")

Nb Når jeg skriver mit program så er det MS toturial der burde være korekt. Men det virker ikke sammen med MS SQL Server 2008 ?

Hvordan ændre jeg Databasenavnet i MS SQL Server 2008 til kun at være SQLEXPRESS
Avatar billede aaberg Nybegynder
03. oktober 2008 - 13:33 #24
Den connectionstring jeg hentyder til, er fra din post 03/10-2008 11:33:48. Connectionstringen fra fejlmeddelelsen.

<add name="testConnectionString" connectionString=".\SQLEXPRESS;AttachDbFilename=&quot;App_Data\test.mdf&quot;Integrated Security=True;Connect Timeout=30;User Instance=False"

hvilket IKKE er identisk med:

<add name="testConnectionString" connectionString="Data Source=.\SQLEXPRESS;AttachDbFilename=&quot;App_Data\test.mdf&quot;;Integrated Security=True;Connect Timeout=30;User Instance=False"

I Management Studio bliver du nød til at bruge hele computernavnet og "\SQLEXPRESS". Altså "LAPTOP-PC\SQLEXPRESS". I dit program kan du bruge ".\SQLEXPRESS". Dette kan ikke ændres! Navnet på databaseserveren vil altid være COMPUTERNAVN\SQLEXPRESS.

Der er ikke så stor forskel på hvordan man forbinder til Sql Server 2005 og 2008, så jeg vil tro at tutorialen burde virke! Men jeg har jo ikke prøvet den...

Får du stadig fejl 26?
Avatar billede per2edb Praktikant
03. oktober 2008 - 14:38 #25
Jeg har prøvet:
<configuration>
    <connectionStrings>
        <Clear />
        <add name="testConnectionString" connectionString="Data Source=.\SQLEXPRESS;AttachDbFilename=&quot;App_Data\test.mdf&quot;;Integrated Security=True;Connect Timeout=30;User Instance=False"
            providerName="System.Data.SqlClient" />
    </connectionStrings>
</configuration>

Jeg får svaret:
<Clear />  ikke er kendt

Der er noget totalt fundamentalt galt så jeg sender dig linket til MS toturial hvorfra jeg har web siden. Jeg har downlodet den uden nogen form for ændringer eller opsætninger. Hvad jeg end gør får jeg fejl i linie 3

http://expression.microsoft.com/en-us/cc136535.aspx

Nb
Jeg har ikke prøvet at uplode til min host. Kun kørt den i browseren. Kan der være en fejl her? Alle mine aspx filer uden database kører korekt
Avatar billede aaberg Nybegynder
03. oktober 2008 - 15:03 #26
Jeg skal prøve at se på den tutorial i aften. Jeg har installeret Sql Server 2008 express der hjemme, så jeg får sikkert samme problemer som dig.

Men jeg skal se om jeg kan løse det.
Avatar billede per2edb Praktikant
03. oktober 2008 - 16:09 #27
1000 tak - jeg er helt lost. Der er også andre toturial øvelses controller. Dem kan du se på linket. De giver hos mig samme fejl.
Du skal nok få dobbel point
Avatar billede aaberg Nybegynder
04. oktober 2008 - 21:49 #28
Nu har jeg prøvet at køre eksemplet, og jeg tror der er et eller andet galt med databasefilen, eller også er den bundet til at blive kørt i Sql Server 2005. Jeg kan i hvert fald ikke åbne den i min Sql Server 2008 Express version.

På arbejdet bruger vi en Sql Server 2005, jeg kan prøve om jeg kan åbne den der på mandag.
Avatar billede per2edb Praktikant
05. oktober 2008 - 10:22 #29
Det vil jeg være glad for.
Inden jeg nedlagde 2005 prøvede jeg - men samme resultat.
Avatar billede per2edb Praktikant
07. oktober 2008 - 17:19 #30
Hej. Har du noget nyt
Avatar billede aaberg Nybegynder
07. oktober 2008 - 21:05 #31
Nej, beklager, men jeg har haft så sindsygt travlt, at jeg har simpelthen ikke fået prøvet det endnu! Men jeg har ikke glemt det!
Avatar billede per2edb Praktikant
07. oktober 2008 - 23:06 #32
Hej Tak
Avatar billede aaberg Nybegynder
08. oktober 2008 - 21:21 #33
Nu fik jeg det til at virke på en maskine med Sql Server 2005. Jeg blev dog nød til at ændre i connectionstrengen, så stien til databasen var en fuld sti. Altså "c:\etEllerAndet\test.mdf", ellers virkede det ikke.
Avatar billede per2edb Praktikant
12. oktober 2008 - 23:46 #34
Tak for hjælpen. Kan du lave det så jeg kan give point
Avatar billede aaberg Nybegynder
15. oktober 2008 - 08:18 #35
Det bør være muligt at konvertere en database fra version 2005 til version 2008. Hvis jeg støder på et eksempel på hvordan dette kan gøres, skal jeg give en tilbagemelding.
Avatar billede Syska Mester
15. oktober 2008 - 09:32 #36
Det kan gøres inde fra Management Studio ... bare vær klar over at der ikke er nogen vej tilbage igen til 2005 format ...

// ouT